Sponsored content
Sponsored content
Duurzaamheid

In Thalys zit je beter dan in het gemiddelde vliegtuig

Met klanten in meer dan 120 landen over de hele wereld is het niet verbazingwekkend dat er veel wordt gereisd bij Accenture. Maar dan wel met een zo klein mogelijke CO2-uitstoot. “We hebben duurzaamheid hoog in het vaandel.”

Accenture is dienstverlener op het gebied van strategy, consulting, digital, technology en operations. Het bedrijf telt maar liefst 384.000 medewerkers wereldwijd. Zo’n 2500 van hen werkt in Nederland. Geen wonder dus dat er veel wordt gereisd. “Ons internationale reisbeleid wordt wereldwijd bepaald. We hebben een travel afdeling die verantwoordelijk is voor de afspraken met bijvoorbeeld vliegmaatschappijen en hotels en zorg draagt voor alle randzaken”, vertelt Coen Krol, Mobility manager bij Accenture Nederland. “Tegelijkertijd ligt er veel verantwoordelijkheid bij de medewerkers zelf. Zij kunnen via een online boekingstool zelf hun reizen regelen. Dat werkt prima.”

Sneller met de trein
Voor zakelijke reizen binnen Nederland wordt zowel met de trein als met de auto gereisd. Krol: “Medewerkers kunnen daarin zelf een keuze maken. Voor internationale reizen met een reisduur tot drieënhalf uur is de trein verplicht. Dat past binnen onze doelstelling om onze CO2-uitstoot met vijftig procent terug te brengen in 2020.” In het begin moesten medewerkers wennen aan die maatregel. “Verandering kost altijd tijd”, vult Krol aan. “Maar na de eerste rit waren de meeste al om. Het gaat bij ons vaak om reizen met Thalys naar Brussel of Parijs, in Eerste Klas. Ons kantoor in Parijs ligt in het centrum, dan ben je er met de trein veel sneller dan het vliegtuig. Je hebt immers geen inchecktijd en komt meteen in het centrum aan. Bovendien zit je in Thalys beter dan in het gemiddelde vliegtuig. Twee jaar na het invoeren van de maatregel hoor ik dan ook niemand meer twijfelen – iedereen is tevreden met de trein.”
Als er wel gevlogen wordt, betaalt Accenture een toeslag voor biobrandstof. “Hiermee investeren we in de verdere ontwikkeling van biobrandstof. We vinden het belangrijk om een bijdrage te leveren aan schonere brandstof voor vliegtuigen.”

Gebruik je niet de auto maar OV of de fiets, dan is de kans groot dat je geld overhoudt

Duurzame mobiliteit
Deze keuzes voor internationale zakelijke reizen passen binnen een integraal en zeer duurzaam mobiliteitsbeleid. “We hebben duurzaamheid hoog in het vaandel”, bevestigt Krol. “Veel van ons werk vindt plaats op locatie, bij onze klanten. Negentig procent van onze CO2-uitstoot is dan ook afkomstig van vervoer. Internationale reizen met de trein of het vliegtuig hebben een aandeel van twintig procent daarin. Het leeuwendeel komt dus voor rekening van vervoer per auto.”
Daarom nam Accenture in 2010 al de eerste elektrische auto’s in gebruik. “Dat was in een tijd dat je nog niet gemakkelijk kon opladen onderweg. We hebben veel geleerd van die eerste ervaringen. Nu hebben we 65 volledig elektrische auto’s in onze vloot. Het zijn nu nog voornamelijk Tesla’s. Vanwege de hoge prijs is deze helaas maar voor een beperkte groep medewerkers beschikbaar. Maar we willen ook zo snel mogelijk elektrische middenklasse auto’s kunnen bieden. Daarom hebben we met Tesla afgesproken om driehonderd Tesla Model 3’s toe te voegen aan ons wagenpark. De auto is nog niet op de markt, maar Accenture zal er in Nederland als eerste mee rijden. Een volledig elektrische vloot zou natuurlijk het summum zijn.”

Coen Krol - Mobility manager bij Accenture Nederland

Coen Krol - Mobility manager bij Accenture Nederland

 

Mobiliteitsbudget
Ondanks het enthousiasme over de elektrische auto stimuleert Accenture het gebruik van de auto niet. Krol legt uit: “We bieden medewerkers sinds 2006 een mobiliteitsbudget. Ze zijn vrij om zelf te kiezen tussen auto en OV, deelauto of fietsen. Als reizen met de auto echt noodzakelijk is, dan willen we dat dat zo duurzaam mogelijk gebeurt. Liefst elektrisch maar in ieder geval met een auto die binnen onze normen voor CO2-uitstoot valt.” Door hun eigen keuzes te maken, bepalen medewerkers zelf hoeveel van hun budget ze besteden. “Gebruik je niet de auto maar OV of de fiets, dan is de kans groot dat je geld overhoudt. Dat maakt het leuker en aantrekkelijker voor medewerkers om duurzame keuzes te maken.”
Daarnaast ziet Krol dat veel medewerkers, vooral de jongere generatie, ook geen prijs stellen op een eigen auto. “We hebben een relatief jonge organisatie, de gemiddelde leeftijd is 32 jaar. De nieuwe generatie ziet een auto als lastig: in de stad kun je ‘m niet kwijt, de vaste kosten zijn hoog. Zij kiezen eerder voor een deelauto of OV. Sinds kort kunnen onze medewerkers ook met behulp van een ride-sharing app meerijden met collega’s van Accenture of medewerkers van andere organisaties op de Zuidas.”

Reizen is ook niet altijd een must. Waar mogelijk kiest Accenture voor virtueel vergaderen. Krol: “We werken al jaren met Skype en videoconferencing om zo efficiënt mogelijk te kunnen overleggen met klanten en collega’s over de grens. Ook trainingen doen we vaak virtueel, in speciaal uitgeruste Accenture Learning Rooms. Dan kun je vanuit het kantoor in Amsterdam een training in New York bijwonen. Naast de besparingen in kosten en CO2 die dit oplevert, is het voor medewerkers plezieriger. Steeds op reis moeten is namelijk ook belastend.”

Duurzaam reizen

Reizen met de trein naar bijvoorbeeld Parijs is snel, comfortabel en beter voor het milieu. Maak je dezelfde reis met het vliegtuig dan is de CO2-uitstoot namelijk tien keer hoger!
Meer lezen over comfortabel en duurzaam reizen naar zakelijke bestemmingen binnen heel Europa? Kijk dan op www.nsinternational.nl/nl/zakelijk-reizen-met-de-trein