Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Grizzly / Shop Around

Zo maak je écht duurzame keuzes in de winkel

Supermarktproducten, kleding en zelfs reizen: noem iets wat te koop is en er is wel een duurzame variant te vinden. Wie een écht duurzame aankoop wil doen, moet verder kijken dan de beloftes die merken doen.


Duurzaamheid is hot. Bedrijven investeren volop in energieneutrale winkelpanden, reisorganisaties bieden vakanties met een kleine ecologische voetafdruk aan en in de supermarkt struikel je over de producten die duurzaam, verantwoord geproduceerd en anderszins goed voor het milieu zouden zijn. Toch is duurzaam winkelen niet altijd even makkelijk: als consument moet je alert zijn. Zo is het soms onduidelijk wat er precies wordt verstaan onder duurzaamheid. Energiebesparend, lang meegaand en zo min mogelijk grondstoffen verbruikend: er wordt zo veel onder de noemer ‘duurzaamheid’ geschaard dat het woord volgens econoom Barbara Baarsma toe is aan een nieuwe betekenis. “Het is een hol begrip geworden,” schreef ze op de website van Rabobank. Gelukkig zijn er keurmerken die aangeven of een product een duurzame aankoop is. Oftewel, volgens de definitie die het CBS aanhoudt in ‘Dossier duurzaamheid’, of er rekening is gehouden met het welzijn van dier en mens, eerlijke handel en natuur en milieu.

Wees kritisch

Met woorden als ‘duurzaam geteeld’, ‘puur’ en ‘van verse ingrediënten’ lijken producten al snel een duurzame keuze, maar die termen zeggen in feite weinig. In tegenstelling tot voedingsclaims als ‘light’ en ‘vezelrijk’, die iets over de samenstelling van een product zeggen, mogen producenten deze woorden namelijk gewoon op de verpakking zetten. Logo’s en keurmerken zijn gelukkig een stuk duidelijker – je moet alleen even weten welke je kunt vertrouwen.

“Als consument is het lastig om snel te zien wat duurzaamheidslogo’s precies betekenen,” zegt Kirsten Palland, communicatieadviseur voeding, keurmerken en bloemen bij Milieu Centraal. Er zijn bijna 250 keurmerken en bedrijfslogo’s voor duurzaamheid, blijkt uit onderzoek van deze voorlichtingsorganisatie en dat aantal neemt nog altijd toe. “Op verpakkingen kom je twee soorten tegen: bedrijfslogo’s, van de leveranciers zelf dus, en onafhankelijke keurmerken. Een goed keurmerk wordt afgegeven door een onafhankelijke partij, die duidelijke en strenge eisen aan milieu, eerlijke handel en dierenwelzijn stelt.” Zo’n keurmerk wordt goed gecontroleerd en is transparant over de manier waarop dat wordt gedaan. Dat geldt niet altijd voor bedrijfslogo’s: die worden soms, maar niet altijd door een onafhankelijke partij gecontroleerd. Palland: “Soms is er ook maar weinig informatie te vinden over de wijze van controle. Daarvoor hebben we vanuit Milieu Centraal een top 10 voedselkeurmerken samengesteld, waar je als consument je keuzes op kan baseren.”

Onafhankelijke initiatieven

Voor veel andere producten bestaat vooralsnog geen al te uitgebreid keurmerkensysteem, al zijn er wel onafhankelijke initiatieven die de duurzaamheid van bepaalde producten op een rijtje zetten. Zo zoekt Fairwear.org uit of kleding duurzaam geproduceerd is, beoordeelt Rankabrand.nl onder andere elektronica- en cosmeticamerken op basis van milieubeleid en arbeidsomstandigheden, en geeft Naturescanner.nl aan welke reisorganisaties zich richten op duurzaam toerisme. Voor de beoordeling van logo’s op bloemen, toerisme, cosmetica en kleding kun je ook bij de Keurmerkenwijzer terecht.

Duurzaam betalen

Naast nagaan hoe duurzaam een fabrikant te werk gaat en hoe keurmerken gecontroleerd worden, is er nog een manier om een duurzame bijdrage te leveren met je aankoop: uit onderzoek van De Nederlandsche Bank en de Universiteit Utrecht naar de impact van het geldverkeer op het milieu blijkt dat de CO₂-uitstoot van een betaling in cash is ruim eenvijfde hoger dan van een pinbetaling. Mits de kaartlezers, waaronder de pinapparaten in winkels, gerecycled worden. Dit omdat het vervoer van bankbiljetten en munten door waardetransportwagens vervuilend is.
Ook kan je ervoor kiezen te betalen met een creditcard die duurzame projecten steunt of duurzaam onderneemt. Betaaltechnologiebedrijf Mastercard gebruikt wereldwijd bijvoorbeeld duurzaam opgewekte energie, hergebruikt bijna 80 procent van al het bedrijfsafval en verlaagde de CO₂-uitstoot in twee jaar tijd met 42 procent. Het bedrijf helpt daarnaast boeren hun producten voor een eerlijke prijs te verkopen (zie kader), werkt samen met het World Food Programme van de VN en zet zich in voor betaalbare energie en schoon drinkwater in ontwikkelingslanden. Om duurzaam te winkelen moet je dus niet alleen weten wat je koopt, maar ook waarmee je betaalt.

Zorgeloos betalen met Mastercard
Betalen met je Mastercard betekent een snelle, veilige en efficiënte betaling. Ben je van plan nu iets te kopen en later pas te betalen? Met je Mastercard kan dit zonder extra kosten, als je binnen de afgesproken periode het openstaande bedrag terugbetaalt. Met Mastercard zijn vrijwel al je aankopen automatisch en kosteloos tot 180 dagen verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging. Ook ontvang je een aflevergarantie. Dit geldt voor aankopen die je online bij webshops én in de winkel doet. Benieuwd naar de voorwaarden en welke voordelen Mastercard nog meer biedt? Kijk op mastercard.nl.

Tekst: Kim van der Meulen