Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Grizzly / Shop Around

Bewust winkelen is gelukkig winkelen

Dat we van koopjes houden, is psychologisch goed te verklaren. Toch maakt een weloverwogen aankoop op lange termijn een stuk gelukkiger. Hoe maak je bewuste keuzes in een wereld vol verleidingen?


De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo kreeg mensen over de hele wereld aan het opruimen. Duurzaamheid is een hot topic. En door populaire boeken als Verlangen naar minder van Jelle Derckx is de minimalistische levensstijl in trek. Toch is het moeilijk een aanbieding te laten schieten, zelfs als het niet gaat om een spectaculaire korting of als de reguliere verkoopprijs wordt gepresenteerd als speciale aanbieding. Waarom laten we ons toch zo makkelijk door koopjes verleiden – en wat hebben we eraan als we in plaats daarvan bewust winkelen?

Koop je geluk

Minimalisten zweren bij mindful – oftewel bewust – shoppen. Dat betekent: geen impulsaankopen doen, alleen in huis halen wat je écht nodig hebt en van tevoren goed nadenken over welke spullen of diensten je koopt. Door te betalen met een creditcard haal je ook een bepaalde zekerheid in huis: bij Mastercard zijn je aankopen bijvoorbeeld automatisch tot 180 dagen na aankoop verzekerd tegen verlies, schade en diefstal en krijg je een aflevergarantie. Als een webwinkel niet levert, krijg je je geld terug. Zo loop je minder risico. Wie zo gelukkig mogelijk zijn euro’s wilt besteden, wordt geadviseerd te investeren in ervaringen in plaats van in spullen. Uit onderzoek van de San Francisco State University blijkt dat dat langduriger gelukkig maakt. Volgens de onderzoekers komt dat niet alleen doordat een ervaring levenslange waardevolle herinneringen kan opleveren, maar ook doordat mensen het gevoel krijgen hun geld goed besteed te hebben als ze het aan bijvoorbeeld een etentje, concert of vakantie hebben uitgegeven. “Elke keer als je het met vrienden hebt over die ene reis, word jij weer gelukkig en wordt die reis weer iets waardevoller,” zegt Patrick Wessels, die op consumentenpsycholoog.nl schrijft over consumentengedrag en de psychologie van onze aankoopbeslissingen. “En dat gebeurt vaker dan met materiële aankopen. Ga maar na: hoe vaak praat je met vrienden over bepaalde spullen die je hebt gekocht?” Geluk lijkt dus toch (een beetje) te koop.

Herken de trucs

Hoe graag we ook bewuste keuzes willen maken: soms is een korting te mooi om te laten schieten. Daar zijn we gevoelig voor vanwege psychologische verliesaversie, zegt Wessels. “Als een broek van honderd euro wordt afgeprijsd naar zestig euro, voelt het alsof je veertig euro kunt verdienen. Dat triggert je snel te handelen, want volgende week geldt die aanbieding misschien niet meer en ‘kost’ die aankoop je dus veertig euro. Je brein wil hoe dan ook voorkomen dat je mogelijk geld gaat verliezen, met de psychologische pijn van dien.”

Het brein redeneert ook zo wanneer je een afgeprijsd product ziet dat je niet nodig hebt. Je kunt je namelijk niet voortdurend bewust zijn van mogelijke aankopen en daar spelen marketeers op in. Wat een aanbieding extra aantrekkelijk maakt? “Als je eerst de oorspronkelijke prijs ziet, versterkt dat gevoelsmatig de waarde van een product,” zegt Wessels. Ook inspelen op schaarste is een veelgebruikte techniek. Dat doen boekingswebsites bijvoorbeeld, door aan te geven dat er nog maar twee hotelkamers beschikbaar zijn en tien anderen de accommodatie ook bekijken. “Dat geeft je het idee dat het een goede deal is en motiveert je snel in actie te komen.”

Mindful shoppen

Als je bekende trucs kent die marketeers gebruiken om je tot aankopen te verleiden, stap je een winkel al een stuk bewuster binnen. Maar hoe bied je weerstand aan marketingtrucs en kun je voortaan mindful shoppen? Door lijstjes te maken van dingen die je nodig hebt, adviseert Wessels. Schrijf op aan welke eisen een product moet voldoen – heb je het écht nodig, welke functionaliteiten en eigenschappen moet het product hebben, kost het niet meer dan je wilt en kunt uitgeven? Toets elk item dat je wilt kopen aan die eisen. En kijk niet verder. “Vergelijk je aankoop met jouw wensen, niet met de eigenschappen van vergelijkbare producten. Er is altijd wel een iets mooiere en duurdere broek te vinden, maar heb je die nodig als een goedkoper exemplaar ook een voldoende scoort op de eigenschappen die jij belangrijk vindt? Waarschijnlijk niet.” Een ander vertellen wat je gaat kopen helpt ook: “Als je met meer spullen thuiskomt dan je van plan was, heb je iets uit te leggen.” En ga je toch op koopjesjacht, laat je dan vooral verleiden om ervaringen te kopen.

Zorgeloos betalen met Mastercard
Betalen met je Mastercard betekent een snelle, veilige en efficiënte betaling. Ben je van plan nu iets te kopen en later pas te betalen? Met je Mastercard kan dit zonder extra kosten, als je binnen de afgesproken periode het openstaande bedrag terugbetaalt. Met Mastercard zijn vrijwel al je aankopen automatisch en kosteloos tot 180 dagen verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging. Ook ontvang je een aflevergarantie. Dit geldt voor aankopen die je online bij webshops én in de winkel doet. Benieuwd naar de voorwaarden en welke voordelen Mastercard nog meer biedt? Kijk op mastercard.nl.

Tekst: Kim van der Meulen