Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Wilfred Mons over Branded Content

Wilfred Mons heeft een lange historie op het gebied van Branded Content. Zo werkte hij eerder bij Hemels Publishers, een uitgeverij gespecialiseerd in customer media. Na 15 jaar aan het bedrijf mee gebouwd te hebben en na de verkoop aan Sanoma, besloot hij een nieuwe stap te zetten in zijn carrière. Bij NRC kreeg hij in 2011 de kans om mee te werken aan het opzetten van het magazine van NRC, DeLUXE. Vervolgens merkte hij dat er een sterke behoefte vanuit de adverteerder was om inhoudelijk te kunnen communiceren met de lezer van NRC; een nieuwe business unit was geboren.

Sinds februari 2012 is hij director van het Branded Content team, de creatieve club die op een inhoudelijke en onderscheidende manier interactie weet te creëren met de lezer van NRC. Branded Content ontwikkelt, met respect voor de lezer en met de doelstellingen van opdrachtgevers als uitgangspunt, tailor-made concepten én voert ze volledig uit. De content wordt vervolgens cross mediaal via de middelen van NRC aangeboden aan de lezers.

Wat is de kracht van Branded Content?
Mons: “In heel veel organisaties is unieke kennis aanwezig over verschillende onderwerpen die de NRC-lezer interesseren. Het is onze kracht om die unieke kennis naar boven te halen en te ontsluiten voor ons lezerspubliek. Door het delen van die informatie, verrijk je de lezer met kennis en tegelijkertijd versterkt dat het imago van de adverteerder in kwestie. Ook kan het ook zorgen voor interactie tussen de NRC-lezer en de organisatie. Een goed voorbeeld hiervan is een bijlage die we recent hebben ontwikkeld voor ONVZ – die volledig in het teken staat van Gezond Leven – één van hun speerpunten. De bijlage is niet alleen in print verschenen (in het LUX-katern), maar was ook een week lang online te lezen op nrc.nl.”

Wat maakt Branded Content voor adverteerders een uniek middel om de NRC-lezer te bereiken?
“De kans dat de lezer de inhoud tot zich neemt is vele malen groter met een, vanuit de inhoud ingestoken campagne. Bij het ontwikkelen van de content zorgen we er altijd voor dat de inhoud aansluit bij het communicatiebeleid van de adverteerder. Hierdoor vormt het één logisch geheel voor het publiek. En we zorgen er ook waar mogelijk voor dat de content niet alleen op de NRC podia goed werkt, maar ook daarbuiten. Zo heeft bijvoorbeeld Affligem de bijlage die we voor hen hebben ontwikkeld (en die ook in DeLUXE was meegehecht), door middel van. extra oplagen verspreid onder de Affliggem verkooppunten.

Waarom is Branded Content, vooral in deze tijd, zo belangrijk voor adverteerders van NRC?
“Branded Content staat momenteel erg in de schijnwerpers, maar bestaat feitelijk al heel lang. Denk maar eens aan de overbekende Michelin-gids of aan Allerhande. Die laatste titel is zo sterk, dat het magazine bijna alle publieksbladen die over koken gaan uit het schap heeft verdreven. Bij NRC werkt Branded Content heel goed, omdat de gemiddelde NRC-lezer kennis en feiten tot zich wil nemen om daar vervolgens zelf z’n mening op te baseren. Zowel de NRC-redactie als de Branded Content redactie neemt dat als uitgangspunt. Deze twee redacties zijn overigens wel strikt gescheiden, om de journalistieke onafhankelijkheid van NRC te waarborgen. Er wordt altijd heel duidelijk gecommuniceerd wanneer het om Branded Content gaat. De lezer waardeert die openheid alleen maar. Misleiden is het laatste wat je moet doen”.

Wat betekenen de vernieuwde nrc.next en nrc.nl voor Branded Content?
“Op basis van doelstellingen van de adverteerder en het concept dat we uitwerken, kiezen we welke podia van NRC daar het beste bij aansluiten. Een vernieuwde en sterkere nrc.next helpt ons daar uiteraard bij en ook biedt de nieuwe website van NRC, nrc.nl,  veel meer mogelijkheden. Op nrc.nl is nu een Branded Content blok bij de sectie ‘Niet te missen’. In dat blok kunnen we met een aantal partners over een langere termijn interessante content bieden en delen met de bezoekers van de site. Die content wordt per partner verzameld in een zogenaamde partnerpagina die onder nrc.nl hangt, zodat eerder verschenen verhalen ook beschikbaar blijven voor de lezers. De learnings van NRC Q (waar partnercontent sinds de start de basis vormde van het advertising model) hebben ons daar enorm bij geholpen”.

Wat is de reden dat native advertising in de toekomst alleen maar belangrijker wordt?
“In een wereld die steeds complexer wordt en waarin  nieuws zich op allerlei mogelijke manieren opdringt, wordt de behoefte aan duiding, aan weten wat nu écht het verhaal is, alleen maar groter. Het delen van de unieke kennis die in veel bedrijven en instanties aanwezig is, zorgt voor een positiever imago. Opdrachtgevers weten vaak niet dat ze beschikken over enorm relevante kennis. Kennis die vertaald kan worden in content die de NRC-lezer tot zich wil nemen. Dat ontsluiten wij op journalistieke wijze. Story telling in optima forma dus!”

Hoe ziet Branded Content er over 5 jaar uit?
“Niet wezenlijk anders dan nu. Wel meer ingeburgerd. Content Marketing zal nog veel groter en beter worden. En dat geldt hopelijk ook voor de kwaliteit! Advertorials waarin alleen maar gezonden wordt vanuit de adverteerder behoren dan hopelijk tot het verleden. Blijf op de stoel van de lezer zitten en biedt hem relevante informatie, dat is en blijft het devies voor goede Branded Content.”