Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Japke Kaastra - Chapter Lead Financieel fit bij ING

[Advertorial]

Japke Kaastra is Chapter Lead Financieel fit. Ze werkt bij ING sinds juni 2005.

Als Chapter Lead is Japke Kaastra verantwoordelijk voor de ontwikkeling van haar Chapter-leden, op het gebied van financiële kennis, gedragspsychologie en klantactivatie. In de Tribe Dagelijkse Bankzaken Experience werkt ze aan een optimale klantervaring. Marketing, productmanagement en kanalenkennis zijn verenigd in de Tribe. ‘Alle silo’s zijn afgebroken, iedereen denkt op elk niveau over klantwaarde na.’

Japke was al een aantal jaar werkzaam voor Financieel fit en werd per juni 2015 Chapter Lead. Haar opdracht: de klantfilosofie van Financieel fit samen met haar chapterleden verder brengen. Met agile werken was ze al vertrouwd, ze was acht maanden scrum master voor Financieel fit. Bovendien was haar team een van de business teams die voorafgaand aan de reorganisatie uitgebreid experimenteerden met agile, als opmaat voor de brede introductie van deze manier van werken.

Op kamers

Japke: ‘Toch was de kickoff in juni een schizofreen moment, omdat we ook afscheid moesten nemen van heel veel collega’s. Tegelijkertijd was het geweldig om met de nieuwe organisatie te starten. Omdat wij met onze Tribe ook nog eens naar een nieuw pand zijn verhuisd, buiten het hoofdkantoor, voelt het bijna alsof we op kamers zitten en dat is onwijs goed voor de autonomie. We hebben meteen aangepakt en al na twee weken een demodag georganiseerd, waar alle squads hun doelen hebben gepresenteerd.

Kennis en ervaring verdiepen

Ook met het Chapter zijn we direct in actie gekomen: we hebben gedefinieerd waar we voor staan en wie welke kennis heeft. De opzet van een Chapter is om kennis en ervaring structureel te verdiepen en te verbreden. In mijn functie als Chapter Lead staat het ontwikkelen en coachen van mensen centraal. Tegelijkertijd werk ik mee in een Squad, daar ben ik helemaal met de inhoud bezig. Voorheen moest je als manager de inhoud veel meer loslaten. Nu blijf ik sterk betrokken bij het werk zelf en dat is zoveel beter! Ik wil Financieel fit echt graag verder brengen, ook met mijn Squad.

Zelf aan het stuur

Het allergrootste voordeel van deze nieuwe organisatie vind ik dat iedereen, op elk niveau over klantwaarde nadenkt. Mensen zitten zelf aan het stuur en denken na over wat we voor klanten realiseren. Een andere grote pre is de integratie van business en IT. Nu we een tijdje zo werken, snap ik werkelijk niet dat we dit niet eerder zo hebben georganiseerd. Je hebt elkaar zó nodig. We realiseren zaken nu veel sneller. We delen kennis actiever en helpen elkaar groeien, en dat is een nieuwe dynamiek. Iedereen krijgt hier nieuwe energie van, ook al is nog lang niet alles helder binnen de nieuwe organisatie. Samen dingen ontdekken, dat is goud.’

Over Japke

Japke studeerde Bedrijfscommunicatie en kwam als trainee bij ING. Ze stopte met haar traineeship om het eerste e-mailmarketingbureautje van Nederland te starten, samen met een oud-ING-collega. Later verkochten ze hun bureau aan een DM-bureau. Toen de eerste internethype voorbij was, werd het Japke duidelijk dat echte innovatie wordt geïnitieerd aan de klantkant. Daar wilde ze bij zijn. Ze kwam terug bij ING. Na meerdere functies ‘in de DM-hoek’, werkt ze sinds begin 2014 voor Financieel fit. Japke woont middenin in Amsterdam-Zuid met haar Indiase man, twee dochters en een zoon. Ze houdt van de stad, maar ook heel erg van de natuur. ‘Ik sleep zakken vol tuinaarde mee naar onze bovenwoning om toch van alles te zien groeien.’