Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

De tijdbesteding van zakelijke beslissers

Stichting DMS heeft onderzoek gedaan naar de schaarse tijd van zakelijke beslissers in Nederland. Het onderzoek belicht het gebruik van mediatitels onder allerlei subdoelgroepen. Daarnaast is de dagbesteding van zakelijke beslissers in kaart gebracht. Zaken die hierin naar voren komen zijn: ‘Hoe ziet een gemiddelde dag er uit?’, ‘Waarin onderscheidt deze groep zich ten opzichte van de gemiddelde Nederlander van 20 jaar en ouder?’ en ‘Wie kijkt, leest, luistert en communiceert hoe wanneer en waarom?’*. Onderstaand zes Golden Rules voor het bereiken van zakelijke beslissers – opgesteld door Stichting DMS:

Een. Tijd is een van de kostbaarste bezittingen van de beslisser – zijn of haar mediaconsumptie is dus selectief.
De zakelijke beslisser onderscheidt zich van de gemiddelde Nederlander in mediagebruik. Hij of zij besteedt maar liefst 9 uur en 7 minuten op een doordeweekse dag aan media. Echter is de tijd die een zakelijke beslisser uitsluitend aan media besteedt – dus zonder nevenactiviteiten – een uur minder dan de gemiddelde Nederlander.

Twee. Communiceren is een must voor decisionmakers, daarom is het belangrijk om social media in de strategie te verwerken.
De intensiteit van communicatie is erg hoog onder deze doelgroep. De helft van de tijd wordt besteed aan e-mailen, daarna volgen social media en internetforums met 18%, sms-en/chatten met 13% en bellen/videobellen met 13%. Multitasken is voor de zakelijke beslisser eerder regel dan uitzondering.

Drie. De beslisser kijkt nauwelijks televisie, als hij kijkt, dan voornamelijk nog lineair TV. De jongere zakelijke beslissers kijken wél vaker uitgesteld of digitaal.
Een avond TV kijken lijkt iets uit een ver verleden. Vooral onder de jongere beslissers wordt er voornamelijk uitgesteld gekeken. Bij de oudere zakelijke beslisser is lineair TV kijken de laatste media-activiteit. Gemiddeld wordt er per dag 2 uur en 7 minuten TV gekeken, 24% heeft naast TV kijken nog een nevenactiviteit.

Vier. De zakelijke beslisser is digitaal, hij internet dan ook substantieel meer dan de gemiddelde Nederlander.
Ook internet speelt – zoals verwacht – een hele belangrijke rol in het leven van de zakelijke beslisser. Niet alleen overdag, maar doordeweeks is ook ’s avonds om 21.00 uur een duidelijke piek te zien. Directeuren/eigenaren zijn hierin een uitzondering, zij internetten van alle beslissers het minste.

Vijf. Op doordeweekse dagen wordt radio redelijk goed beluisterd door voornamelijk mannelijke beslissers.
Er wordt meer naar de radio geluisterd dan naar de TV gekeken, de beslisser luistert namelijk zo’n 3 uur op doordeweekse dagen naar de radio/muziek.

Zes. Tweederde van de totale leestijd van zakelijke beslissers gaat naar papier, toch gebruikt de beslisser ook regelmatig een mobile device om te lezen. ’s Ochtends vroeg en ’s avonds na 20:00 uur wordt het meeste gelezen.
De zakelijke beslisser leest zo’n 44 minuten per dag, waarvan het grootste deel in kranten en tijdschriften.

 

*Bron: Whitepaper Tijdsbesteding, Stichting DMS 2014