Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Sander Stevens van Talmundo: “Niets is zo vervelend als je niet welkom voelen op je eerste werkdag.”
Sander Stevens van Talmundo: “Niets is zo vervelend als je niet welkom voelen op je eerste werkdag.” Dik Nicolaï
Goede introductie bindt medewerkers

Warm welkom houdt werknemers langer bij je organisatie

De eerste drie maanden op een nieuwe werkplek zijn cruciaal: worden nieuwe medewerkers niet goed ontvangen en ingewerkt, dan is de kans groot dat ze binnen die periode opstappen. Een warm welkom en een goede introductie kunnen dat voorkomen.


Een eerste werkdag is altijd spannend. Je kent je collega’s nog niet, probeert je een voorstelling te maken van je werkplek en je taken en je hebt praktische vragen: waar kan ik parkeren, wanneer wordt mijn salaris gestort?

Niet voorbereid

Nieuwe medewerkers worden niet altijd goed ontvangen en ingewerkt. Computeraccounts moeten soms nog worden aangemaakt, de werkplek moet nog worden ingericht, werkzaamheden zijn onduidelijk of het team is niet voorbereid op de komst van de nieuwe collega. Uit een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Integron blijkt dat bij 28 procent van de nieuwe medewerkers in Nederland de werkplek op de eerste werkdag niet klaar was en dat bij 40 procent geen inwerkprogramma was georganiseerd.

Krappe arbeidsmarkt

Volgens resultaten van Nederlands arbeidsdata-onderzoek van de Intelligence Group is ruim een kwart van de mensen die aan een nieuwe baan begint teleurgesteld over de introductie en zoekt daarom verder. Zonde, want bedrijven besteden veel geld aan werving en selectie en op de krappe arbeidsmarkt zijn niet zomaar nieuwe geschikte kandidaten te vinden.

Verbonden voelen

“Niets is zo vervelend als je niet welkom voelen op je eerste werkdag,” zegt Sander Stevens, CEO van onboarding-platform Talmundo. “Een slechte eerste ervaring is heel lastig te herstellen, terwijl het makkelijk is om het goed te doen. Als medewerkers van tevoren relevante informatie hebben, weten wat van ze wordt verwacht en bij wie ze met vragen terecht kunnen, zijn ze minder onzeker op hun eerste werkdag. En ze krijgen het gevoel dat ze erbij horen. Daardoor voelen ze zich eerder verbonden met de organisatie en kunnen ze sneller waarde toevoegen.”
Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan een inwerkprogramma, het versieren van de werkplek op de eerste dag, het organiseren van een buddy voor een nieuwe collega of het plannen van een wekelijks voortgangsgesprek.
Een goede introductie en een warm welkom stimuleren de tevredenheid, waardoor mensen langer bij een organisatie blijven werken. Medewerkers zijn in deze fase het meest enthousiast en dragen dat ook uit. Ze halen meer plezier en voldoening uit het werk.

Eerder productief

De laatste jaren zien steeds meer bedrijven de voordelen in van onboarding, zoals het inwerkproces heet. Bestond inwerken voorheen vooral uit een overdracht van werkzaamheden, tegenwoordig staat je thuis voelen bij de functie, het team en de organisatie hoog op de agenda.
“Als je nieuwe medewerkers boeit en bindt zodra ze hun contract hebben getekend, voelen ze zich sneller thuis en kunnen ze eerder productief zijn,” zegt Stevens.

Videoboodschappen

Talmundo heeft een app ontwikkeld die hierbij kan helpen. Medewerkers kunnen hiermee alvast virtueel rondkijken op hun nieuwe werkplek, kennismaken met collega’s dankzij videoboodschappen en krijgen zo meer te weten over het bedrijf en hun functie. De informatie wordt in hapklare brokken geleverd. “Je kunt een buddy toegewezen krijgen, je voorstellen aan je team of vragen stellen aan een chatbot.”

Welkom bij Lidl-app

Drie maanden geleden begon Karlijn van Dijck als teamleider kwaliteit bij Lidl. Het sollicitatieproces verliep zo soepel en snel, dat ze met haar hoofd nog bij haar vorige baan zat toen ze aangenomen werd. Dat veranderde dankzij de Welkom bij Lidl-app. “Een paar weken voordat ik zou beginnen, kreeg ik meldingen: nog zoveel dagen tot je eerste dag. Later zag ik ook welkomstfilmpjes van collega’s, las ik hoe de afdelingen in elkaar zitten en bekeek ik het hoofdkantoor alvast.”

Gratis fruit

Van Dijck kreeg ook informatie over secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals korting op sport en gratis fruit. “Er waren zelfs quizzen om mijn kennis te testen, en ik kon in de app aangeven hoe ik mijn eerste negentig dagen bij Lidl vond.”
Eenmaal in dienst volgden een welkomstdag en een bezoek aan een distributiecentrum. En, heel belangrijk voor de supermarktketen, ze ging meewerken in een filiaal om te ervaren voor wie het bedrijf het allemaal doet: de klanten van Lidl.

Persoonlijke aandacht

Dankzij de app voelde Van Dijck zich voor haar eerste werkdag al betrokken bij de organisatie. “Heel fijn dat Lidl deze app aanbiedt. Mijn nieuwe baan ging er veel meer door leven en ik kreeg echt zin om te beginnen. Het was ook heel fijn om te weten wat ik kon verwachten en alvast collega’s te zien.”
“Persoonlijke aandacht is heel belangrijk,” benadrukt Stevens. “Elkaar de hand schudden en koffiedrinken is superwaardevol; een app kan dat nooit vervangen. Maar als je via zo’n tool al een paar gezichten hebt gezien voordat je begint, brengt dat mensen al dichter bij elkaar.”

Maak het waar bij Lidl

Lidl vindt het belangrijk dat medewerkers zich professioneel en persoonlijk kunnen ontwikkelen. Hierdoor worden zij nog beter in wat zij doen en voorbereid op de volgende stap in hun loopbaan. Ben je benieuwd hoe medewerkers hun talenten inzetten bij Lidl? Kijk op maakhetwaarbijlidl.nl.