Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Voedselverspillingsexpert Toine Timmermans.
Voedselverspillingsexpert Toine Timmermans. Foto Dik Nicolaï
50 procent minder eten weggooien

Supermarkten pakken voedselverspilling aan

Jaarlijks verdwijnt volgens het Voedingscentrum zo’n 180.000 ton voedsel in de prullenbak van de supermarkten. En de gemiddelde Nederlander gooit jaarlijks zo’n 41 kilo eten weg. Supermarkten proberen het tij te keren.


De meest recente aanpak van supermarkten om voedselverspilling tegen te gaan, is het Lidl-initiatief ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’. Producten die hun houdbaarheidsdatum bereikt hebben, krijgen een sticker en zijn te koop voor 25 cent.
Het doel van deze proef: voedselverspilling tegengaan. Dat is hard nodig, want in de Nederlandse supermarktbranche wordt zo’n 180.000 ton voedsel per jaar weggegooid – en daarmee gaan ook de energie en vele grondstoffen verloren die zijn gebruikt voor de productie.

THT-datum

“Een rijpere banaan, casino wit van de vorige dag of vlees dat tegen z’n houdbaarheidsdatum aan zit, zouden we normaal gesproken niet meer verkopen,” zegt Thijs Lagerweij. Hij is supermarktmanager bij Lidl De Wiekslag in Amersfoort, een van de filialen waar de pilot loopt.
“Nu bieden we die producten op de THT-datum (ten minste houdbaar tot, red.) aan voor 25 cent,” zegt Lagerweij. “Dat kan ver gaan, want die prijs geldt voor zowel een zak afbakbroodjes als een stuk zalmfilet dat normaal bijna 5 euro zou kosten. Het mes snijdt aan twee kanten: klanten kunnen voor een mooie prijs kwalitatief goede producten kopen en wij hoeven minder weg te gooien.”

Marktprijsje

Bij Lidl in Engeland heeft het concept zich al bewezen en is het een groot succes. De producten worden er op de laatste dag voor een marktprijsje aangeboden. Lagerweij: “Ook hier worden de gestickerde producten al goed verkocht. Ik hoop dat we er straks een landelijke actie van kunnen maken. Voedselverspilling is een maatschappelijk probleem. Als wij onze verantwoordelijkheid daarin nemen, kunnen we consumenten motiveren dat ook te doen.”
De duurzame manier van werken bij Lidl inspireert Lagerweij ook persoonlijk: “Door de Verspil mij niet-campagne ben ik zelf meer na gaan denken over duurzaamheid en verspilling. Thuis let ik er meer op dat ik bijvoorbeeld niet te veel eten verspil en ben ik nog bewuster bezig met recyclen en scheiden van afval.”

Minder weggooien

Mensen laten nadenken over hun gedrag is precies wat supermarkten goed kunnen, zegt Toine Timmermans, voedselverspillingsexpert bij Wageningen University & Research en directeur van stichting Samen tegen Voedselverspilling. “Supermarkten hebben een enorme invloed op het gedrag van consumenten. De hoeveelheid voedsel die bij supermarkten in de afvalstroom belandt, is enorm, maar uiteindelijk is dat maar een deel van de 1,7 tot 2,5 miljard kilo die jaarlijks in Nederland wordt verspild. De grootste verspiller is de consument.”
Gelukkig zijn er al volop maatregelen die iedereen kan treffen om thuis minder weg te gooien, zegt Timmermans. Je voorraad checken bijvoorbeeld, en kijken, ruiken en proeven in plaats van blind op de THT-datum afgaan. Na die datum is een product vaak nog veilig te eten; alleen na het verstrijken van de TGT-datum (te gebruiken tot) moet een product weggegooid worden. Maar er kan nog veel meer gedaan worden om voedselverspilling terug te dringen.

Verspillingsfabriek

Het belangrijkste wat supermarkten kunnen doen? Beter voorspellen wat klanten willen kopen en zorgen dat producten zo lang mogelijk houdbaar zijn, zegt Timmermans. “Voedsel dat toch overblijft, kan aan de Voedselbank gedoneerd worden, zoals supermarkten al doen. Of het kan verwerkt worden tot nieuwe producten, zoals soep en sauzen, bijvoorbeeld via de Verspillingsfabriek.”

In de box

Eten dat de THT-datum nadert voor een lage prijs verkopen is ook effectief, zegt de expert. “Daar zijn steeds meer initiatieven voor. Jumbo, Albert Heijn en Lidl werken bijvoorbeeld samen met de apps Too Good To Go of NoFoodWasted. Daarmee zie je waar je voor weinig geld een boodschappenpakket kunt ophalen vol producten die anders weggegooid zouden worden.”
Om te voorkomen dat mensen alleen gebruiken wat ze willen en de rest alsnog weggooien, zouden boodschappenboxen nog voorzien kunnen worden van recepten of adviezen. “Lang niet iedereen weet bijvoorbeeld dat je vlees op de THT-datum nog kunt invriezen. Consumenten moeten op een positieve manier op weg geholpen worden.”

Eigen maatregelen

Net als andere grote supermarkten heeft Lidl zich aangesloten bij stichting Samen tegen Voedselverspilling, die streeft naar 50 procent minder verspilling in de hele voedselketen in 2030.
Een haalbaar doel, zegt Timmermans. “Ik denk dat supermarkten dat al eerder behalen. Met alle maatregelen van Lidl kan de voedselverspilling daar tot wel 90 procent gereduceerd worden. Het mooie is: elke supermarkt kan hier op zijn eigen manier aan werken. Zolang een maatregel met serieuze intenties wordt ingezet en bij de formule van een bedrijf past, heeft-ie kans van slagen. En het levert pure winst op, voor de klant, de supermarkt, de keten en de maatschappij.”

Duurzaam werken bij Lidl

Lidl kiest heel bewust voor een duurzame aanpak en is hierin vooruitstrevend in de supermarktsector. Met een overzichtelijk assortiment eigen merken en een efficiënte bedrijfsvoering maakt Lidl haar duurzaamheidsambities elke dag waar. Lidl is een goede werkgever en wil dit blijven. Duurzaamheid is een onmisbaar aspect van goed werkgeverschap. Door het goede voorbeeld te geven en bewustzijn te creëren, leren medewerkers te handelen in het belang van mens, dier en milieu. Ben je benieuwd wat Lidl nog meer doet voor haar medewerkers? Kijk dan op maakhetwaarbijlidl.nl.