Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Hanne Overbeek van Locus: “Mensen met een beperking aannemen moet onderdeel zijn van je businesscase.”
Hanne Overbeek van Locus: “Mensen met een beperking aannemen moet onderdeel zijn van je businesscase.” Dik Nicolaï
Talenten met een afstand tot de arbeidsmarkt

‘Mensen met arbeidsbeperking maken bedrijf beter’

De talenten en motivatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn erg waardevol voor bedrijven. Het is aan werkgevers om ervoor te zorgen dat deze mensen hun talenten kunnen inzetten op de werkvloer.

Nederland telt zo’n twee miljoen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze kunnen lastig aan het werk komen, bijvoorbeeld door een lichamelijke of verstandelijke beperking. Steeds meer organisaties zien de positieve eigenschappen en capaciteiten die deze mensen kunnen inzetten op de werkvloer.

Betere werksfeer

Directeur Hanne Overbeek van Locus (vanaf 2020 De Normaalste Zaak), dat helpt bij inclusief ondernemen: “Acht jaar geleden namen bedrijven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vooral aan omdat het moest vanuit hun cao of omdat ze maatschappelijk wilden ondernemen. Nu is duidelijk dat je er ook een betere werkgever en dienstverlener door wordt. Denk aan iemand die doof is die werkt bij een hypotheekadviseur, waardoor dove klanten goed geholpen kunnen worden.”
Volgens Overbeek leidt inclusiviteit en - meer specifiek – werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, bovendien tot een betere werksfeer en zorgt het voor loyale en trotse werknemers. “Mensen die na jarenlang thuiszitten aan het werk kunnen, blijven graag aan het werk.”

Extra banen

Er komen de komende jaren extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking beschikbaar. Volgens de zogeheten banenafspraak tussen overheid en organisaties voor werkgevers en werknemers moeten 125.000 banen gerealiseerd zijn in 2026, bij de overheid en in het bedrijfsleven.
“Tot nu toe wordt het jaarlijks afgesproken aantal gehaald”, zegt Overbeek. “Al blijkt uit recent onderzoek dat slechts 17 procent van de bedrijven hiermee bezig is.”

Draagvlak

Het is aan werkgevers om een omgeving te faciliteren zodat mensen hun talent kunnen inzetten. Voor sommige bedrijven klinkt het aannemen van talenten met een afstand tot de arbeidsmarkt als veel gedoe. Overbeek: “Het gaat niet vanzelf, het kost tijd en moeite. Wil je deze mensen in dienst nemen, dan moet je aanpassingen doen aan de werkplek of aan het takenpakket. Iemand met autisme heeft bijvoorbeeld een omgeving met weinig prikkels nodig en iemand in een rolstoel met een complete en hoge dwarslaesie moet door een collega opgehaald worden als hij of zij door de bus voor het pand wordt afgezet. Dat vraagt om draagvlak onder collega’s.”

Economisch voordeel

Waarom organisaties die moeite toch zouden moeten nemen? Omdat het economisch voordeel oplevert. “Goed doen moet niet de enige reden zijn om mensen met een beperking aan te nemen”, zegt Overbeek. “Het moet onderdeel zijn van je businesscase. Een voorbeeld: bij een grote kabelexploitant is iemand met autisme aangenomen, die niet graag in teams werkt. Hij rijdt zelfstandig heel Nederland door om schakelaars van tv-kastjes om te zetten, zodat de monteurs meer tijd hebben om te doen waar zij goed in zijn: televisies repareren. De klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid schoten omhoog.”
Dat positieve effect is ook belangrijk voor mensen met een arbeidsbeperking. Velen willen graag werken en iets doen dat past bij hun mogelijkheden.

Repetitieve taken

Eenvoudige of repetitieve taken kunnen heel geschikt zijn voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat wordt nog weleens vergeten, zegt Overbeek. “We zijn vaak heel kritisch op de kwaliteit van arbeid: je moet hogerop kunnen komen en veelzijdig werk hebben. Maar er is een grote groep mensen die daar helemaal niet op zit te wachten.”

Superbaan

Stefan de Jager had een afstand tot de arbeidsmarkt: hij zat vier jaar thuis voordat hij aan de slag kon bij Lidl. Inmiddels werkt hij met veel plezier als orderpicker bij het distributiecentrum. “Ik heb ADD, waardoor prikkels en gedachten niet gefilterd worden. Soms kan ik me bijna niet concentreren”, legt hij uit. “Vaak liep het daarop stuk tijdens sollicitatiegesprekken of aan het einde van de proeftijd. Ik wilde heel graag werken, maar kreeg overal nee te horen. Daar kwamen ook nog financiële zorgen bij toen ik mijn niet-afgeronde mbo-opleiding moest terugbetalen.”
Met hulp van een jobcoach van de gemeente solliciteerde hij bij Lidl, waar hij al snel aan de slag kon. “Geweldig om hier te werken”, zegt De Jager. “Ik verzamel bestellingen die naar het filiaal worden gebracht. Een superbaan; ik ben geen kantoortype.”

Vast contract

Zijn leidinggevende Auke Jansen hielp hem op weg: “We bouwden het aantal uren rustig op van dertig naar veertig. En Stefan werkt op een kleine afdeling, omdat hij snel vermoeid raakt als hij tussen te veel mensen werkt.”
Het is fijn dat Lidl daar rekening mee houdt, vindt De Jager. “Een paar jaar geleden zat ik in een diep dal. Nu heb ik een leuke baan, een vast contract en ga ik mijn eerste huis kopen.”
Tekst: Kim van der Meulen

Maak het waar bij Lidl

Lidl vindt het belangrijk dat medewerkers zich professioneel en persoonlijk kunnen ontwikkelen. Hierdoor worden zij nog beter in wat zij doen en voorbereid op de volgende stap in hun loopbaan. Ben je benieuwd hoe medewerkers hun talenten inzetten bij Lidl? Kijk op maakhetwaarbijlidl.nl.