Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Ruud Zanders, medeoprichter van Kipster.
Ruud Zanders, medeoprichter van Kipster. Foto Dik Nicolaï
Innovatief duurzaam voedsel

Een klimaatneutraal ei zet de toon in de supermarkt

Hoe krijgen we een duurzaam assortiment in de supermarkt? Een praktijkvoorbeeld aan de hand van de klimaatneutrale eieren van Kipster. “Duurzaamheid wordt mainstream.”


De kippen in Venray hebben het goed. Ze hebben een binnen- en een buitentuin, een apart nachtverblijf en verse buitenlucht. Ze kunnen rondscharrelen tussen boomstronken. En dan produceren ze ook nog eens klimaatneutrale eieren.
Kipster, zoals hun innovatieve kippenstal heet, laat zien dat duurzame voedselproductie, dierenwelzijn en commercie goed samengaan.

Impact op natuur

Toen Ruud Zanders, medeoprichter van Kipster, in Afrika was, kreeg hij de vraag waarom we in het Westen goede granen en mais aan varkens en kippen voeren en niet zelf opeten. “Dat zette me aan het denken: welke rol spelen dieren eigenlijk in ons voedselsysteem? En klopt dat systeem wel als we de wereld op een eerlijke manier willen voeden?”
Zanders kwam in contact met Hannah van Zanten, een promovenda bij de Wageningen Universiteit. Haar conclusie: 70 procent van de vruchtbare grond op de wereld wordt gebruikt voor ons vee. En 30 procent van alle wereldwijd geproduceerde granen wordt gevoerd aan dieren. Dat heeft een enorme impact op de natuur.

Gesloten kringloop

Dat moet anders kunnen, dacht Zanders. “Om op een verantwoorde manier bij te dragen aan de wereldvoedselvoorziening kun je op marginale grond, waar alleen gras groeit, dieren laten rondlopen die melk en vlees leveren. Varkens en kippen kun je voeren met reststromen van vruchtbare gronden en uit bakkerijen. Voedsel dat wij niet meer willen of kunnen eten, dus. Zo krijg je een gesloten kringloop.”
Het idee van Kipster was geboren. “Een beetje zoals mijn oma vroeger de bloemkoolbladeren aan het varken in de tuin gaf, en na het eten ook de restjes.”

Klimaatneutraal ei

Kipster is naar eigen zeggen de enige commerciële pluimveehouder ter wereld die zijn kippen uitsluitend voert met reststromen. “De kippen eten onder andere afvalproducten van grote bakkerijen en zonnebloemschroot, ontstaan bij het olie persen,” zegt Zanders.
De Kipster-eieren zijn klimaatneutraal: zonnepanelen op het dak van de stal leveren energie en er worden witte kippen gehouden, die minder voer nodig hebben dan hun bruine soortgenoten en daardoor duurzamer zijn. “Alleen dat voer halveert de CO2-voetafdruk al in vergelijking met het gangbare voer.”

Respectvol

Het vlees dat de boerderij levert, is afkomstig van ‘uitgelegde’ legkippen en haantjes die in de pluimveehouderij normaliter meteen worden vergast. “Dat vind ik ethisch onverantwoord,” zegt Zanders. “Bij ons krijgen ze vijftien tot zeventien weken een zo goed mogelijk leven voordat ze naar de slacht gaan en we er vleesproducten van maken. Dan hebben ze toch een rol in het voedselsysteem. Je moet respectvol met dieren omgaan.”

Milieu-impact

De Kipster-eieren mogen dan iets duurder zijn dan de gemiddelde scharreleieren, volgens Zanders betalen mensen graag een beetje meer voor producten die klimaatneutraal zijn en een ‘3 sterren Beter Leven’-keurmerk hebben. Dat blijkt ook bij Lidl, die in 2017 een vijfjarig contract met Kipster afsloot: er is een grote vraag naar de eieren. Daarnaast heeft de supermarktketen toegezegd de eieren af te nemen van een tweede boerderij en begint de kippenboer in België een boerderij met eieren voor de winkels van Lidl België.

Witte eieren

“Het concept van Kipster vinden wij heel sterk en goed bij Lidl passen,” zegt Renée Bijvoets, bij de supermarktketen verantwoordelijk voor duurzaamheid.
“Kipster is ook een inspiratie voor de rest van het assortiment. We gaan voor alle eieren over naar minimaal één ster van het Beter Leven-keurmerk en kiezen voor kippen die witte eieren leggen. Daarmee verhogen we dierenwelzijn en verlagen we de milieu-impact van al onze eieren.”

Duurzamer telen

Ook buiten het eierschap werkt de supermarkt aan verduurzaming van het productaanbod. Bijvoets: “Binnen de inkoopafdeling zijn we, net als in de rest van het bedrijf, bezig om onze positieve impact op het milieu en de maatschappij te vergroten. Dat vind ik heel tof en inspirerend. Het maakt Lidl tot een organisatie - duurzaam, vooruitstrevend en daadkrachtig - waar je onderdeel van wilt zijn.”
Deze initiatieven neemt Lidl samen met haar vaste leveranciers. Bijvoets: “We hebben met alle producenten van groente en fruit van Nederlandse bodem de afgelopen jaren stappen gezet om duurzamer te telen, denk aan het terugdringen van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en het stimuleren van biodiversiteit.
Doordat we bij Lidl deze stappen zetten, dragen we eraan bij dat duurzame producten, zoals het Kipster-ei, voor iedereen toegankelijk worden. Duurzaamheid wordt mainstream.”

Duurzaam werken bij Lidl

Lidl kiest heel bewust voor een duurzame aanpak en is hierin vooruitstrevend in de supermarktsector. Met een overzichtelijk assortiment eigen merken en een efficiënte bedrijfsvoering maakt Lidl haar duurzaamheidsambities elke dag waar. Lidl is een goede werkgever en wil dit blijven. Duurzaamheid is een onmisbaar aspect van goed werkgeverschap. Door het goede voorbeeld te geven en bewustzijn te creëren, leren medewerkers te handelen in het belang van mens, dier en milieu. Ben je benieuwd wat Lidl nog meer doet voor haar medewerkers? Kijk dan op maakhetwaarbijlidl.nl.