Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Rogier van Hoorn van HC Health begeleidt werknemers naar een gezonde leefstijl.
Rogier van Hoorn van HC Health begeleidt werknemers naar een gezonde leefstijl. Fotografie: Dik Nicolaï
Hogere productiviteit op het werk

Presteren onder druk, zo houd je het vol

We ervaren steeds meer werkdruk en het aantal burn-outklachten neemt toe. 1,4 miljoen mensen hebben er last van. Hoe blijf je mentaal fit?


Eén op de zeven werknemers heeft last van burn-outverschijnselen, dit zijn ongeveer 1,4 miljoen mensen in Nederland, blijkt uit cijfers van CBS en TNO. Vooral onder vrouwelijke managers en young professionals neemt het aantal burn-outklachten toe. Dit is onder andere het gevolg van de hoge mate van emotionele betrokkenheid die het werk verlangt.

Productiever door pauzes

Om goed te presteren, moet je ook kunnen opladen. Binnen bedrijven is dat vaak een taboe, terwijl het de productiviteit juist ten goede komt, merkt Rogier van Hoorn. Hij is medeoprichter van HC Health, gespecialiseerd in het begeleiden van werknemers naar een gezonde leefstijl. “Er is onderzoek gedaan naar het effect van het regelmatig nemen van korte pauzes bij desktopwerk. Wat blijkt? Hoe meer pauzes de werknemer neemt, hoe minder fouten hij maakt.”

Zelfreflectie

We onderscheiden vier soorten energieniveaus, legt hij uit. “De performancezone, de survivalzone, de burn-outzone en de renewalzone. Die laatste zone is ideaal voor zelfreflectie of het maken van strategische langetermijnplannen.”
Volgens Van Hoorn bevinden we ons vaak buiten werktijd in de renewalzone. Er zijn meerdere strategieën om ook tijdens werktijd in die zone te komen. Hier besteedt hij onder andere aandacht aan in zijn workshop Managing Energy die hij geeft bij bedrijven, waaronder Lidl.
Hoe kunnen werknemers meer uit zichzelf halen en zorgen voor balans? Zijn advies: begin met kleine stapjes. De kunst is een gewoonte te creëren die geen discipline vereist, vergelijkbaar met tanden poetsen. “Start bijvoorbeeld dagelijks met korte ademhalingsoefeningen in plaats van meteen vier keer per week yoga. Ben je een piekeraar, dan kan mindfulness helpen. Op een praktische manier vergroot ik het bewustzijn van de deelnemers en vertaal dat naar concrete acties.”

Gezonde werkgewoontes

Voor zijn boek ‘10 gezonde werkgewoontes’ sprak Van Hoorn met sleutelfiguren uit de top van het bedrijfsleven. Wat doen zij om onder hoge druk te kunnen presteren? Sporten wordt als cruciaal ervaren, daardoor verdwijnt stress uit het lichaam. Daarnaast is het belangrijk om gedurende de dag momenten in te bouwen waarop we minder intensief bezig zijn. “Even je bureau opruimen of een lunchwandeling maken doet wonderen. Eén van de mensen die ik heb geïnterviewd had regelmatig de hele dag door vergaderingen. Soms als voorzitter, waarbij hij extra gefocust moet zijn. Deze vergaderingen wisselde hij bewust af met meetings waarin hij kon luisteren.”

Valkuilen

Ronald Hofstee, rayonmanager bij Lidl, volgde de workshop Managing Energy samen met collega’s van verschillende afdelingen en ontdekte waar hij energie uit haalt en wat zijn valkuilen zijn. “Het is vaak een opeenstapeling van kleine dingen die maakt dat mensen burn-outklachten krijgen. Slaap, eetgewoonten, het heeft allemaal met elkaar te maken.”
Ook kwam hij tot het inzicht hoe belangrijk het is in oplossingen te denken en open te staan voor feedback. “We zijn allemaal mensen, iedereen maakt fouten. Juist van die fouten leer je.”

Helder inzicht

Het afbakenen van werk en privé was misschien wel de belangrijkste stap naar meer mentale veerkracht. “Ik streef ernaar elk mailtje netjes en tijdig te beantwoorden. Dus moet ik onderscheid maken: welke berichten hebben prioriteit en welke kan ik ook op een ander moment beantwoorden? Bij thuiskomst besteed ik nu een half uur aan het afronden van de laatste zaken. Op een vrije dag worden inkomende berichten doorgeschakeld naar een collega. Ik merk dat als mijn geest echt tot rust komt, ik de volgende werkdag weer productief en helder ben.”

Zoektocht naar balans

Vitaliteit gaat over het zoeken naar balans, het is zelden een evenwicht, zegt Van Hoorn. “Er zijn altijd momenten waarop we ons moe voelen. Belangrijk is dat je de tools hebt om hiermee om te gaan. Hoe kan het dat de ene persoon prima kan leven met een bepaalde werkdruk en de ander niet? Dit komt omdat we er een betekenis aan geven. Als mensen stress voelen, denken zij vaak dat ze zelf gestrest zijn. Door middel van mindfulness kun je leren dat gevoel los van jezelf te koppelen.
Stress gaat niet over nu, maar over verleden en toekomst. Alleen al dat besef kan helpen. Het mooiste is als werknemers na afloop van de training zichzelf kunnen coachen omdat ze hiervoor de juiste strategieën hebben geleerd.”

Maak het waar bij Lidl
Lidl ondersteunt haar medewerkers bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Naast fysieke gezondheid wordt ook aandacht besteed aan mentale veerkracht. Ben je benieuwd hoe medewerkers het werken bij Lidl ervaren? Bekijk de verhalen op maakhetwaarbijlidl.nl.