Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Waarom de televisie nog steeds belangrijk is

Is de rol van de televisie als bron van informatie en entertainment aan het afnemen nu vrijwel iedereen een smartphone of tablet heeft, waarop het nieuws en series zijn te volgen? Dat valt reuze mee, zo blijkt.

Elke generatie koestert warme jeugdherinneringen aan televisieprogramma’s waar je als kind voor het naar bed gaan – haartjes nat, pyjama aan – nog even naar mocht kijken: De Fabeltjeskrant of Bassie en Adriaan. En menigeen zal zich ook haarscherp televisiebeelden kunnen herinneren van nieuwsberichten over wereldschokkende gebeurtenissen als 9/11: momenten waarop je meteen naar de afstandsbediening greep om het laatste nieuws te volgen.

Tegenwoordig kijken kinderen steeds vaker op hun iPad naar YouTube en lijkt de smartphone de rol van televisie te hebben overgenomen als het gaat om ‘breaking news’. De moderne mens zit anno 2018 zo’n drie uur per dag online, zo bleek uit een onderzoek van mediaconcern GroupM. Maar is de verbindende rol van de televisie en zijn functie als informatiedrager wel zo verminderd?

Nog steeds drie uur tv per dag

Dat valt behoorlijk mee, volgens gegevens van de Stichting Kijkonderzoek. Naar het NOS Journaal kijken bijvoorbeeld nog steeds dagelijks bijna 2 miljoen mensen. En de gemiddelde Nederlander kijkt nog steeds zo’n drie uur televisie per dag. In 2017 was dat gemiddeld 178 minuten per dag: dat was vijf minuten minder dan in 2016 toen gemiddeld 183 minuten per dag TV werd gekeken. In die drie uur is het aandeel van uitgesteld kijken meegerekend, maar niet de tijd die daarnaast wordt besteed aan betaalde online videodiensten zoals Netflix, Videoland en NPO Start Plus. De totale kijktijd naar deze diensten steeg in 2017 fors, van 40% naar 48%.

Netflix bingewatchen: bij voorkeur op een groot scherm

Het aanbod van content wordt dus steeds groter en daarmee blijft de televisie behalve een belangrijke informatiebron ook een essentieel onderdeel in de entertainmentbeleving. Want je kan een Netflix-serie natuurlijk bingen op je smartphone of tablet, maar een film of serie komt pas echt tot zijn recht op een groot oled-scherm.
Minsok Park, smart TV business development manager bij LG, noemt een recent onderzoek van Netflix, met 130 miljoen abonnees wereldwijd een van de grootste aanbieders van on demand content. Uit dat onderzoek blijkt dat nieuwe Netflix-abonnees de eerste maanden de voorkeur geven aan hun computer of laptop (40%) of hun smartphone (30%) boven de televisie (25%) om naar de streamingdienst te kijken, maar dat na zes maanden de televisie met 70% absoluut favoriet is. Het aandeel van tablets zoals de iPad blijkt overigens verrassend klein volgens dit onderzoek: 5%. “Ook de Netflix-kijker wil comfortabel achteroverleunen en op een groot scherm van een serie of film genieten,” concludeert Park.

Wallpaper tv: televisie als behang van topkwaliteit

Met een oled-scherm van LG haal je al een televisie van topkwaliteit in huis. Maar om die thuisbioscoop nog fraaier in het interieur te laten opgaan ontwerpt het Duitse bedrijf Spectral sinds 1994 televisiemeubels waarin de kabels en randapparatuur aan het oog zijn onttrokken. “Wij maken de techniek onzichtbaar”, zegt ontwerper Remco Aldenkamp, verantwoordelijk voor de Nederlandse markt van Spectral. “Anders gezegd: wij maken mannenmeubels voor vrouwen. Want mannen willen graag een grote televisie met bioscoopgeluid, terwijl vrouwen liever een mooi meubel zien, zonder kabels. Onze meubels zijn zo uitgedacht dat je alleen de televisie ziet, en eventueel de soundbar erbij, voor het perfecte geluid.”

Want hoewel er steeds meer content wordt gestreamd blijft randapparatuur en dus kabels noodzakelijk. Aldenkamp: “Ziggo en KPN werken nog steeds met losse kastjes, dus heb je weer een elektriciteitskabel en een verbindingskabel erbij. En daarnaast worden er uiteraard nog altijd dvd-spelers en de blu-ray-spelers gebruikt.” Kortom, al is de televisie nog zo plat, helemaal tegen de muur kan hij vaak niet vanwege de snoeren en de stekkers. Maar dat kan wél bij de LG W8 Wallpaper Oled tv, legt Aldenkamp uit. “Die hangt dankzij een ingenieus magneetsysteem en zijn dikte van bijna 3 millimeter helemaal plat tegen de muur. Dan heb je alleen nog een kabel naar de Dolby Atmos® soundbar, maar we hebben in samenwerking met LG een meubel bedacht waarbij je helemaal geen kabel meer ziet en de tv perfect opgaat in de ruimte.” Televisie als behang dus: maar dan wel hi-tech behang van topkwaliteit.

 Illustratie: Studio Garcia

Oled-pionier LG

De absolute pionier op het gebied van oled-televisies is LG. Het merk was de eerste die in 2010 een 15 inch oled-televisie verkocht en is sinds 2013 het best verkopende oled-televisiemerk. Het is dan ook de enige producent van oled-schermen voor tv’s. Koop je een oled-televisie van een ander merk? Dan weet je zeker dat het scherm zelf in een LG-fabriek van LG Display gefabriceerd is. Kijk voor meer informatie over LG op lg.com