Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

De cijfers vertellen: televisie leeft

Met een gemiddelde kijktijd van 190 minuten per dag en een groeiende verkoop van tv’s is de televisiemarkt nog steeds interessant. Producenten investeren in de nieuwste ontwikkelingen als apps en oled-schermen, terwijl kabel- en internetaanbieders op hun beurt veel geld steken in hoogwaardige content.

Een aantal jaren geleden werd de televisie als het ware doodverklaard. We zouden allemaal op tablets, laptops en smartphone naar films, journaals en documentaires kijken. Niets blijkt minder waar. ‘Het blijft een sociale activiteit om samen op de bank naar televisie te kijken’, weet Ed Achterberg, oprichter van onderzoeksbureau Telecompaper, uit zijn onderzoeken. ‘Dat doe je toch het liefst op een groot scherm met een goede kwaliteit van beeld en geluid. Je moet niet vergeten dat we dagelijks nog steeds vele uren voor de tv doorbrengen.’

Groeiend marktaandeel oled

Door de enorme technologische inspanningen van de grote elektronicaproducenten staat de televisie nog steeds fier in de woonkamer. De mondiale tv-markt groeit en is grofweg te verdelen in lcd/led- en oled-schermen. Oled is de nieuwste technologie en wordt alleen door LG in grote hoeveelheden geproduceerd. Alle leveranciers van oled-televisies nemen bij dit bedrijf hun oled-schermen af. ‘Overigens is het marktaandeel oled op de mondiale tv-markt nog beperkt, maar sterk groeiend’, weet Menno van den Elzen van het internationale onderzoeksbureau GfK. Ook in ons land groeit het aandeel oled-schermen. Uit onderzoek blijkt dat afgelopen december acht procent van de televisies die er in Nederland werden verkocht een oled-scherm had. ‘En de groei gaat naar verwachting gestaag door.’

Wat is oled?
Oled, oftewel organic light emitting diode, is een manier om beeld op te wekken. Het scherm is opgebouwd met pixels, die elk uit vier subpixels van organisch materiaal bestaan. Ze geven wit licht als er stroom doorheen gaat en een kleurfilter zorgt dat elke subpixel rood, groen of blauw oplicht. De vierde subpixel is wit. Doordat de techniek anders is dan led-lcd, kan een oled-scherm een stuk dunner zijn. Lees meer in het artikel Wat is Oled?

Televisie als beleving
Volgens Van den Elzen wordt er alles aan gedaan om zo dun mogelijke schermen te ontwikkelen. Zo heeft LG een scherm in zijn assortiment van 2,57 millimeter dik. Hierop kijk je naar een soort vlies aan de muur, als behangpapier. Maar de inspanningen van de producenten gaan ook richting geluid. Het doel hiervan is de perfecte audio- en videobeleving naar de huiskamer brengen. Achterberg: ‘Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om van kijken en luisteren veel meer een beleving te maken.’

Investeringen in content
Daarbij moet worden gemeld dat ook de kabel- en internetaanbieders veel geld in hun infrastructuren steken om de content, bijvoorbeeld een documentaire, op extreem hoge kwaliteit bij de kijker op het scherm te krijgen. Het gaat om enorme databestanden, die via compressietechnieken over de infrastructuur gaan en in de televisie worden ‘uitgepakt’. Overigens zijn de internetaanbieders aan de winnende hand. Het CBS kwam namelijk 1 november jongstleden met een onderzoek over het online gedrag van Nederlanders. Het blijkt dat 56 procent van de Nederlanders televisie kijkt via het internet. In 2012 was dat nog 39 procent.

Uitgesteld kijken
Marktkenners zien het kijkgedrag van consumenten veranderen. Volgens Stichting Kijkonderzoek (SKO) keken we in 2017 190 minuten televisie per dag, terwijl dat in 2014 nog 200 minuten was. Daarentegen nam het ‘uitgesteld’ kijken toe, tot inmiddels 15 minuten per dag. ‘Een onmisbaar onderdeel van de moderne televisie is daarom de app’, licht Tim de Vogel, hoofdredacteur van vakblad Elektro Retail Magazine, de ontwikkeling van de smart-tv toe. ‘De smart-tv heeft een verbinding met internet. Het maakt anders kijken een stuk makkelijker, omdat platformen als YouTube, Pathé Thuis en Netflix een eigen app hebben. De bediening is daardoor kinderlijk eenvoudig.’ Ook afstandsbedieningen worden steeds vernuftiger, alsof je met een muis de televisie bedient met eenvoudige bewegingen en gebaren. En wie weet, wisselen we straks met ons eigen stemgeluid van zender.

 Illustratie: Studio Garcia

Oled-pionier LG

De absolute pionier op het gebied van oled-televisies is LG. Het merk was de eerste die in 2010 een 15 inch oled-televisie verkocht en is sinds 2013 het best verkopende oled-televisiemerk. Het is dan ook de enige producent van oled-schermen voor tv’s. Koop je een oled-televisie van een ander merk? Dan weet je zeker dat het scherm zelf in een LG-fabriek van LG Display gefabriceerd is. Kijk voor meer informatie over LG op lg.com