Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Sjors Brouwer, programmamanager van de KNVB
Sjors Brouwer, programmamanager van de KNVB Mark Kuipers

Slimme samenwerking helpt sportwereld vooruit

Samen met tien andere grote sportbonden, bouwt de KNVB aan een flexibele pool van onafhankelijke sportconsultants. Alle sporten moeten hiervan gaan profiteren. ‘Zo tillen we de hele sportbranche naar een hoger niveau.’

‘Kijk je naar de arbeidsmarkt van morgen, dan gaan de technologische ontwikkelingen enorm snel. Dat vereist specialisten en die krijg je nooit allemaal onder één dak’, zegt Leo Witvliet, emeritus hoogleraar interim management aan Nyenrode Business Universiteit. ‘De economie kan niet meer draaien op het klassieke idee van vaste banen. Bedrijven moeten gaan samenwerken, want pas dan kun je talent goed ontwikkelen. Om vooruit te komen, moet je kennis delen.’
Dat merken ze ook bij de KNVB. Een bestuur van een sportvereniging moet ervoor zorgen dat de club goed draait. Maar door maatschappelijke ontwikkelingen is die taak de laatste jaren een stuk ingewikkelder geworden. ‘Bestuurders hebben meer kennis nodig en kunnen wel wat ondersteuning gebruiken’, zegt Sjors Brouwer, programmamanager van de KNVB (foto). ‘Clubs moeten voldoen aan strengere regelgeving, er is sprake van individualisering, het is lastiger om vrijwilligers te vinden en leden hebben hogere eisen.’

KNVB-consultants

Om voetbalclubs te helpen bij de veranderingen zet de KNVB consultants in, mensen die ervaring hebben in het verenigings- of bedrijfsleven. In eerste instantie schakelde de voetbalbond die consultants zelf in, maar dat liep niet gesmeerd. ‘Zo bleek de kwaliteitsontwikkeling een grote uitdaging en daarnaast leverde het een hoop administratieve rompslomp op’, vertelt Brouwer.
De KNVB ging op zoek naar een beter concept. Brouwer bedacht daarop, samen met collega’s van NOC*NSF en Berend Rubingh, het Sport Professional Netwerk (SPN). Met tien andere grote sportbonden bouwt de KNVB nu aan een pool van onafhankelijke sportconsultants. Het doel van die flexibele schil is om gebruik te maken van de beste professionals en gezamenlijk het niveau van deze consultants te bewaken en te verhogen. Brouwer: ‘Consultants werken met elkaar samen en komen niet alleen meer bij de voetbalclubs, maar ook bij andere sportverenigingen. Zo leren ze van elkaar.’

Hoger niveau

Om de kwaliteit te waarborgen, krijgt de consultant eerst een intake-gesprek, waarbij een duidelijk profiel wordt gemaakt. Treedt de consultant toe tot het netwerk, dan committeert hij zich aan gedragsregels, scholing en intervisie. Daarnaast is het systeem volledig transparant, de resultaten van een consultant zijn online in te zien.
‘Op deze manier proberen we het beste uit onze professionals te halen’, legt Brouwer uit. ‘Door samenwerking kunnen we floreren en daarmee tillen we de gehele sportbranche naar een hoger niveau. We geloven in de kracht van de vereniging, het is één van de weinige plekken waar we echt nog samen bezig zijn. Via het netwerk kunnen we het verenigingsleven verbeteren én bijdragen aan een leukere maatschappij. Clubs en leden zijn blijer, daarmee dragen we bij aan een hogere sportdeelname.’

Coöperatieve concurrentie

Wie zijn bedrijf toekomstbestendig wil maken, komt volgens Leo Witvliet niet onder samenwerken met anderen uit. ‘In tegenstelling tot tien jaar geleden werkt het paradigma ‘ik houd mijn kaarten voor de borst’ niet meer, co-creëren moét. Leer, net als de KNVB, vertrouwen op het vakmanschap van mensen die het primaire proces beheersen. Zie het als coöperatieve concurrentie, waarmee je uiteindelijk meer voor elkaar kunt krijgen.’

Samenwerking werkt volgens de emeritus hoogleraar het beste als er duidelijke doelen en afspraken worden gemaakt. Projecten mislukken als er geen goede randvoorwaarden zijn of wanneer er geen richting is. ‘De grootste hobbel op weg naar samenwerking zit in de hiërarchie van de organisatie’, zegt Witvliet. ‘Mensen in de top vinden het vaak moeilijk om erin mee te gaan en soms worden er machtsspelletjes gespeeld.’

Wennen aan netwerk-denken

De KNVB ziet dat ook gebeuren. ‘De sportwereld is van oudsher geïnstitutionaliseerd. Mensen in hoge posities moeten wennen aan ons netwerk-denken. Maar de maatschappij is in transitie en zowel verenigingen als bedrijven moeten daarin mee. De basisbehoefte om ons te verenigen blijft, maar de wijze waarop verandert. Onze organisaties zijn gebouwd in de industriële revolutie, met een paar personen aan de top. Dat moet veranderen’, bepleit Brouwer. ‘We hebben organisaties nodig die zijn gestoeld op samenwerking, met de medewerkers als fundament.’

Wat betekent samenwerken op het gebied van flex?

Co-creatie is samenwerken op basis van toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde voor de bedrijven die samenwerken, maar ook voor de freelancers. Door samen te bouwen aan één krachtig netwerk met freelancers en opdrachtgevers, wordt een krachtig ecosysteem ontwikkeld die bedrijven en flexkrachten in staat stelt om zonder tussenkomst van een intermediair elkaar te kunnen vinden. Dit kan je nooit alleen, hiervoor móét je samenwerken. Wil jij meer weten over hoe je kan samenwerken op het gebied van flex? Kijk dan op Jellow.nl.