Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Mark Vletter, oprichter van Voys en expert op het gebied van employer branding.
Mark Vletter, oprichter van Voys en expert op het gebied van employer branding. Mark Kuipers

‘Je trekt geen personeel aan met een pingpongtafel of espressoapparaat’

Mark Vletter (38), oprichter van Voys – cloudtelefonie voor bedrijven – moest de term employer branding googelen toen hij hem voor het eerst hoorde. Maar na het schrijven van een handleiding mag hij zich expert noemen.

Mark Vletter mag modieuze termen graag relativeren: ‘Sinds 2006 leveren wij met Voys telefonie voor het internet. Dat noem je tegenwoordig cloudtelefonie, maar vroeger heette dat gewoon bellen via internet. Het zijn allemaal modetermen, net als employer branding. Vanaf het begin zijn we bij Voys bezig geweest met aspecten die je nu onder die term zou kunnen scharen. Zodra de volumes waarin we mensen gingen zoeken toenamen, zijn we ons bewuster als werkgever gaan profileren. Je wilt mensen vinden die bij je organisatie passen. In het begin neem je generalisten aan, maar zodra je voorbij de tien mensen komt, ga je steeds meer specialiseren.’

Fouten maken en openheid

Voys maakte een snelle groei door: in 2017 doorbraken ze de grens van 10.000 klanten en inmiddels werken er zo’n 120 mensen. En die mogen fouten maken, sterker nog: fouten maken móet in de optiek van Vletter. ‘We vragen bij een sollicitatie de kandidaat altijd te vertellen over een mooie fout die hij ooit heeft gemaakt. Zo weet je of de kandidaat in je organisatie past. Want als je nooit een fout hebt gemaakt, heb je blijkbaar heel weinig risico genomen. En als je er wel een hebt gemaakt, maar die niet durft te delen, pas je evenmin binnen onze bedrijfscultuur.’
De bedrijfscultuur van Voys typeert zich vooral door openheid, legt Vletter uit. ‘Je loopt bij ons zo het kantoor binnen, we hebben geen receptioniste. Die openheid zie je ook in onze communicatie-uitingen: zo gebruiken we altijd foto’s van onze eigen mensen, geen stockfoto’s.’

Pingpongtafel

Vletter zag zich bij de groei van Voys geconfronteerd met vragen als: hoe zorg je dat wat er binnen je organisatie gebeurt zichtbaar is voor de buitenwereld en potentiële nieuwe collega’s? Dus verdiepte hij zich in wat employer branding is gaan heten. En dat gaat heel wat verder dan het neerzetten van duur espressoapparaat in de kantine – al hebben ze die bij Voys wel.
‘Als een bedrijf moeite heeft mensen te vinden, is de oplossing niet een pingpongtafel neerzetten. Je moet je afvragen: wie zijn wij als organisatie en wat maakt ons werk zo leuk? Als je een commerciële organisatie bent met keiharde targets, zeg dat dan gewoon. Je moet duidelijk op je netvlies hebben wat jou als organisatie uniek maakt. En daar omheen moet je je verhaal vertellen. Dat maakt je authentiek, ook in je vacatures.’
Dat beaamt ook employer branding-specialist Yves Pilet (43). ‘De kloof tussen het imago en de identiteit van het bedrijf moet zo klein mogelijk zijn, dan krijg je een geloofwaardig verhaal. Door een eerlijk, consistent, authentiek verhaal te vertellen én onderscheidend te zijn als werkgever, ben je in staat het juiste personeel aan te trekken en te behouden.’

War for talent

Employer branding is vooral aan te raden in sectoren die moeite hebben om aan goede mensen te komen. Pilet: ‘Bedrijven die tijdens de financiële crisis hun personeel rigoureus hebben laten gaan, bijvoorbeeld in de bouw, hebben niet nagedacht over hun employer brand. Die hebben nu moeite mensen te vinden, want die zijn voor zichzelf begonnen en hebben bovendien een negatieve associatie bij hun voormalige werkgever.’
Dat de war for talent inmiddels zou zijn gewonnen door werknemers maakt geen indruk op Vletter. ‘Goed dat ik het weet! Ik denk dat het voor een werknemer makkelijker is een nieuwe baan te vinden dan vijf of tien jaar geleden. Maar de sollicitant onderschat vaak hoe blij een werkgever is dat hij iemand heeft gevonden die het werk gaat doen. Er zou meer gelijkwaardigheid moeten komen in die relatie, ongeacht de economische situatie.’

Employer Branding in combinatie met de flexibele schil

In deze tijd, waarin het aantal opdrachten en freelancers in de zakelijke dienstverlening flink groeit, is het noodzakelijk om tijd te besteden aan ‘employer branding’. Vergeet hierbij niet hoe belangrijk deze branding is voor je flexibele schil. Hoe duidelijker je merk als werkgever is, hoe sneller je freelancers vindt die bij jou aan de slag willen. Het in kaart brengen en contact houden met goede freelancers is een enorm belangrijk onderdeel van deze branding. Heel veel bedrijven gebruiken Jellow om hun flexibele schil te organiseren en in contact te blijven met deze steeds belangrijker wordende doelgroep. Meer weten? Kijk dan op Jellow.nl.