Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Maarten Hansson, Head of Workforce Strategy bij Philips.
Maarten Hansson, Head of Workforce Strategy bij Philips. Mark Kuipers

Hoe Philips 2300 freelancers weet te managen

Om alle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt bij te kunnen benen, heeft Philips talentvolle professionals nodig. En die willen al lang niet meer altijd in vaste dienst. Daarom trekt de onderneming nu op volledig nieuwe wijze personeel aan.

‘Als merk en bedrijf is Philips enorm veranderd. Verkochten we eerst televisies en lampjes, nu zijn we een healthtechbedrijf’, vertelt Maarten Hansson, Head of Workforce Strategy bij Philips. Die transformatie vraagt om medewerkers met andere vaardigheden. ‘De hoogopgeleide, technische talenten die wij zoeken, zijn schaars. Het zijn de professionals die zich goed bewust zijn van hun waarde en die minder snel zullen kiezen voor een vast contract bij Philips. Willen we ze aan het bedrijf binden, dan moeten we onze blik verruimen.’

Palet

Daarmee is het werven van freelancers voor Philips minstens zo belangrijk geworden als het aantrekken van vaste medewerkers. Dat principe heet ‘Total Talent Acquisition’, waarbij er flexibeler wordt gedacht over de contractvormen. ‘Een vast contract, een freelance samenwerking of een interne opleiding: we hebben een divers palet van mogelijkheden en daarmee sluiten we talent nooit uit.’
‘Ondanks het afzwakken van de economie, zet de schaarste op de arbeidsmarkt door. Bedrijven hebben een structureel tekort aan personeel en de jonge generatie wil niet altijd meer in dienst. Organisaties moeten creatiever worden in het bemensen van functies’, zegt ABN Amro-sector bankier Han Mesters. ‘De omgeving verandert in rap tempo en vaak zijn de grote bedrijven nog te silo-achtig. Je ziet dat ze nu bezig zijn met een inhaalrace en het DNA van startups willen overnemen, maar die institutionele erfenis breek je niet zomaar af.’

Freelancer in Chili

Toch zijn ze bij Philips al goed op weg. De verschillende silo’s zijn verdwenen en er zijn geen voorschriften over het inschakelen van freelancers of vaste medewerkers. ‘Managers geven aan wat er moet gebeuren en die klussen komen samen op één punt. We wegen af wie de beste is voor de opdracht en of die locatieafhankelijk is’, aldus Hansson. ‘Soms is een vaste medewerker de beste keuze, de andere keer een freelancer in Chili.’
In anderhalf jaar tijd is het flexnetwerk van Philips uitgegroeid tot meer dan 2000 freelancers. ‘We houden graag de lijnen kort, want ik geloof niet dat allerlei tussenpersonen waarde toevoegen’, zegt Hansson. Het liefst heeft Philips direct contact met professionals. ‘Net als dat wij onze producten liever rechtstreeks aan de consument verkopen, zonder tussenkomst van een retailer. Net als dat wij direct in contact willen staan met onze klanten, wil een freelancer zo snel mogelijk een gave klus doen, zonder allerlei rompslomp.’

Sexyer opdrachten

Philips deed uitgebreid onderzoek naar wat freelancers belangrijk vinden. Dat is werken op eigen condities, maar ook werken aan de eigen ontwikkeling. ‘Daar helpen we ze bij, voor zover in lijn met wet- en regelgeving. We doen bijvoorbeeld feedbacksessies, geven workshops en trainingen.’

Daarnaast doen freelancers graag klussen waarmee ze iets kunnen betekenen. De nieuwe generatie wil de wereld beter maken en daarbij gaat het volgens Mesters om twee begrippen: passion en purpose. ‘Zzp’ers hechten enorm veel waarde aan de aard van een project. Hoe sexyer de opdracht, hoe meer talent erop afkomt. Een bedrijf met een aantrekkelijke uitstraling kan zelfs op tarieven gaan knijpen.’
Hansson beaamt dat: ‘De sleutel tot het behouden van talent is het bieden van waardevolle projecten. Zo gaan wij ook uit van ons merk en onze kracht. Bij een ander krijgen ze misschien een hoger tarief, bij ons een interessantere klus.’

Pleister

Te vaak zien bedrijven freelancers nog als een pleister op de wond. Dan kunnen ze even geen vaste medewerker vinden en wordt er als tijdelijke oplossing een freelancer ingeschakeld. Toch ziet Mesters verandering: ‘De waardepropositie van flexwerk verandert. Het gaat niet meer om het oplossen van een capaciteitsprobleem, maar om het binnenhalen van kennis en ervaring.’
Daarbij zie je dat bedrijven vaak de stap naar het buitenland wagen. Want waarom een Nederlandse freelancer als het ook door iemand op afstand uitgevoerd kan worden? Dat vindt Hansson het mooiste aan deze werkwijze: ‘Je hebt toegang tot talent uit de hele wereld.’

De flexeconomie is écht begonnen

Hoe Nederland werkt, verschuift. Werken met freelancers is het tijdperk van nu en de toekomst. Meer en meer worden freelancers ingezet voor specifieke opdrachten. Daarom is het van groot belang om als organisatie je niet alleen te focussen op ‘vaste’ medewerkers, maar ook te bouwen aan een pool met goede freelancers. Al meer dan 1500 bedrijven bouwen met behulp van Jellow eenvoudig en snel aan hun eigen freelance pool. Door samen te werken houden zij niet alleen de intermediair buiten de deur, maar maken zij het ook interessanter voor de freelancers. Meer weten? Ga dan naar jellow.nl.