Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Focus op ondernemen

Onderzoek: veranderende regels grootste zorg voor ondernemers

Ondernemers maken zich vooral druk over de vraag hoe ze tegemoet moeten komen aan de steeds veranderende wet- en regelgeving. Dat blijkt uit een onderzoek van Ipsos, in opdracht van verzekeraar Interpolis die beter inzicht wil hebben in mkb-ondernemerschap.

Liefst 31 procent van de 545 ondervraagde mkb-ondernemers met een bedrijf met twee tot vijftig medewerkers noemt veranderende wet- en regelgeving de belangrijkste bron van zorg. 38 procent heeft er de afgelopen twaalf maanden zelf mee te maken gehad. ‘Alle regels en de bemoeienissen van mensen die niet weten waar we mee bezig zijn! En wat dat niet kost!’, verzucht een in het rapport anoniem gebleven respondent.
Max Mouwen, directeur zakelijke markt van Interpolis, herkent dat. ‘We zien dat ondernemers zijn gefocust op het runnen van hun bedrijf. En zo weinig mogelijk tijd willen spenderen aan minder belangrijke zaken. Een mens werkt 1600 uur per jaar, een ondernemer vaak nog meer. Dit zijn 96.000 minuten per jaar. Des te meer reden om elke minuut die je investeert waardevol te maken. Tijd krijg je nooit meer terug.’ Mouwen ziet ook in het onderzoek dat ondernemers zich druk maken over mensen en hun welzijn. ‘Denk aan personeel, goede leveranciers, klanten, maar ook aan partners als een verzekeraar. Elke ondernemer start vanuit een persoonlijke drive, ambitie of wens. Je medewerkers, leveranciers, klanten, allemaal zijn ze cruciaal voor het verder brengen van de onderneming.’

Privacywetgeving

Erik te Brake, die als teammanager bij ondernemersorganisatie MKB-Nederland onderwerpen als ondernemerschap en regelgeving in zijn portefeuille heeft, beaamt de onderzoeksresultaten. ‘Wij onderzoeken ook elk jaar waar ondernemers problemen mee hebben, en toenemende wet- en regelgeving staat steevast op de eerste of tweede plaats van ergernissen.’
Als voorbeeld noemt hij de nieuwe privacywetgeving. Het stoort Te Brake dat deze strenge regelgeving in Europees verband is opgesteld om misbruik van persoonsgegevens door grote datareuzen als Google, Facebook of Amazon te voorkomen, maar dat met name mkb-ondernemers er de meeste last van hebben. ‘Voor mkb-ondernemers is het veel moeilijker dan voor grote bedrijven om de processen tussen hun bedrijf en de klanten en werknemers vast te leggen. Voor mkb-bedrijven zouden meer uitzonderingen gemaakt moeten worden.’

Het verschil maken

Het Ipsos-onderzoek meldt ook dat angst om zelf arbeidsongeschikt te worden en de voortdurende zoektocht naar klanten beide door 19 procent als bron van zorg worden genoemd, gevolgd door het gebrek aan personeel (17 procent) en toenemende concurrentie (17 procent). Het is opvallend dat slechts 41 procent van de ondernemers hun zakelijke toekomst en 48 procent hun succes als ondernemer een 8 of meer geeft, terwijl liefst 67 procent hun leven in het algemeen zo hoog waardeert.
In het onderzoek is ook gevraagd welke onderwerpen bij ondernemers in de taboesfeer zitten. Dat blijkt vooral dreigende faillissement en betaalachterstanden te betreffen. Van degenen die hier de afgelopen vijf jaar ervaring mee hadden, geeft respectievelijk 46 procent en 35 procent aan dat zij moeite hebben om deze onderwerpen met anderen te bespreken.

‘Ondernemers willen zo weinig mogelijk tijd spenderen aan minder belangrijke zaken’

‘Begrijpelijk’, zegt Te Brake. ‘Ondernemers lopen er niet graag mee te koop als zaken niet zo goed gaan. In de VS ben je pas echt een goede ondernemer als je een paar keer failliet bent gegaan. Ondernemen is risico nemen, en dan kun je niet uitsluiten dat het ook weleens verkeerd kan gaan.’
Interpolis liet het onderzoek uitvoeren om beter inzicht te krijgen in de wereld van de ondernemers in het mkb en op hun wensen in te kunnen spelen. Mouwen: ‘In de kern komt het erop neer dat wij als verzekeraar ondernemers willen ondersteunen met verzekeringen, diensten én slimme oplossingen, zodat ze zich kunnen focussen op de groei van hun bedrijf. We faciliteren dat ze aandacht kunnen besteden aan zaken die écht het verschil maken.’

Focus op wat echt belangrijk is

Goed zijn voor je mensen, en je tijd optimaal gebruiken. Interpolis helpt je daarbij. Door ervoor te zorgen dat niets je bedrijf vertraagt. Meer weten? Kijk op interpolis.nl/ondernemen .