Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Focus op ondernemen

‘Ik wil in de top vijf van foodservicebakkers blijven’

Desemenzo, het bakkersbedrijf van Edwin Klaasen, is de afgelopen jaren pijlsnel gegroeid. Zelf staat hij in de top vijf van professionele bakkers. ‘Het is gaaf dat mensen respect beginnen te krijgen voor brood.’

Bakker Edwin Klaasen hoopt binnenkort in het Guinness Book of Records te komen. Als het allemaal goed gaat, steken vijfhonderd broodliefhebbers op 2 juni in het Hilton-hotel op Schiphol in Klaasens woorden ‘de handjes in het deeg’ om samen brood te bakken. De opbrengst van de actie is bestemd voor onderzoek naar kinderkanker.
Klaasen, oprichter van bakkersbedrijf Desemenzo, is bezeten van zijn vak. In 2007 gaf hij een mooie baan bij het Duitse bakkersconcern Ireks op om voor zichzelf te beginnen. Inmiddels werkt Desemenzo met drie bakkerijen en heeft het ruim veertig medewerkers, een afzet van miljoenen zuurdesembroden, broodjes en brioches en een omzet van enkele miljoenen euro’s.
Het enige dat Desemenzo níet heeft, zijn eigen winkels. ‘We leveren alleen aan andere bedrijven, alles tussen pannenkoekenboerderijen en driesterrenrestaurants.’

Eigen signatuur

In 1993 werd Klaasen, amper 23 jaar oud, Nederlands kampioen brood- en banketbakken. Geweldig vond hij dat. Dat hij in 2007 voor zichzelf begon, kwam omdat hij brood met een eigen signatuur wilde maken. Daar geniet hij nog steeds van, al staat hij zelf niet meer zo vaak met zijn eigen handen in het deeg. ‘Ik praat met heel veel mensen, ik wil weten wat er in de markt speelt. En ik wil de mensen met wie ik samenwerk, verder helpen, inspireren. Zij maken waar wat ik mijn afnemers beloof.’
Dat inspireren neemt Klaasen letterlijk. De ochtend voor het interview heeft hij gebrainstormd met een talentvolle studente die een goed idee had voor een nieuw product. ‘Ik denk dat het heel succesvol kan worden. Het leukste vind ik echter dat ik haar kan helpen haar idee uit te werken.’
Daarnaast steekt Klaasen vanwege dat inspireren veel tijd in het geven van cursussen en workshops, en nodigt hij belangstellenden uit om in een van de bakkerijen te komen kijken.

Groei verzekeren

Om zich volledig op zijn passie te kunnen concentreren, heeft Klaasen een zakelijke verzekering afgesloten, waarin de belangrijkste aspecten die met de groei van een bedrijf samenhangen, goed zijn verzekerd. ‘Als ik iets nieuws onderneem wat past bij mijn branche, hoef ik dat niet meteen bij Interpolis te melden. Zo geef ik bijvoorbeeld veel gastlessen en workshops. Als daarbij iets gebeurt, is dat gewoon verzekerd. Ik wilde me daar geen zorgen over hoeven te maken, en dat hoef ik nu ook niet.’

Klaasen heeft een zakelijke verzekering, groei-aspecten zijn automatisch meeverzekerd

Interpolis heeft de verzekering ZekerInBedrijf het afgelopen jaar op de markt gebracht. ‘De propositie is ontwikkeld vanuit het idee dat verzekeren sneller, eenvoudiger en beter kan voor de klant. Zodat de ondernemer zich volledig kan focussen op wat hij het liefst doet: ondernemen’, zegt Maarten van der Aa, Manager Marktmanagement Bedrijven bij Interpolis. ‘Want natuurlijk onderneemt iemand als Klaasen allerlei activiteiten in en rond zijn bedrijf. Als je wilt groeien, móet je dat ook doen.’

Ambities

Intussen werkt Klaasen gestaag verder aan zijn bedrijf. Waar hij over vijf jaar wil staan, weet hij nog niet. ‘Toen mij drie jaar geleden werd gevraagd of we ook brioche konden maken, cake-achtig brood, had ik niet verwacht dat die afzetmarkt zo groot zou worden. Ik probeer erachter te komen waar behoefte aan is. In het verleden maakte ik waar mijn klanten om vroegen,
met die jonge collega hoop ik nu zelf iets te ontwikkelen waar behoefte aan is.’ Klaasen ziet met genoegen hoe steeds meer restaurateurs zíjn brood serveren. ‘Bij veel restaurants betaal je 6 euro voor een fles merkwater en krijg je het brood gratis. Inmiddels zijn er restaurants waar klanten 6 euro moeten betalen voor echt Desemenzo-brood. Zij krijgen ook het verhaal erachter te horen. Dat zie ik als erkenning. Ik droomde er altijd van in de top vijf van foodservice-bakkers te komen. Daar sta ik nu in. Waar vroeger geen enkele topkok mij kende, word ik tegenwoordig overal door professionals herkend. Nu is het zaak om in die top vijf te blíjven.’

Focus op wat echt belangrijk is

Goed zijn voor je mensen, en je tijd optimaal gebruiken. Interpolis helpt je daarbij. Door ervoor te zorgen dat niets je bedrijf vertraagt. Meer weten? Kijk op interpolis.nl/ondernemen .

Fotografie: Dik Nicolaï