Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Hendrik Halbe: ,,Mooie dingen doen met leuke mensen bepaalt voor 80 procent het succes van ondernemen.”
Hendrik Halbe: ,,Mooie dingen doen met leuke mensen bepaalt voor 80 procent het succes van ondernemen.” Foto: Mark Horn/Lumen Photo.
Maak het verschil

‘Wij lossen problemen op voor start-ups’

Hendrik Halbe (35) richt zich met de Unknown Group op het laten groeien van start- en scale-ups en het ondersteunen van aankomende ondernemers. En met succes. ,,We struinen daarvoor de hele wereld af.”


Een potje ‘verbaal boksen’ zo kun je Get in the Ring het beste omschrijven. In een pitch arena strijden over het algemeen jonge ondernemers om de gunst van toekijkende potentiële investeerders en multinationals. Get in the Ring is ontsproten aan het brein van Hendrik Halbe. Inmiddels staan jaarlijks duizenden start-ups in 109 landen in de ring. ,,Het grootste probleem voor start-ups is vaak dat ze niet de kans krijgen om hun concept te bewijzen. Dat lossen wij op.”

Ambassadeur Stevie Wonder

Het meest sprekende voorbeeld vindt Halbe het Koreaanse bedrijf Dot Watch. Zij maken een smartwatch voor slechtzienden met een braille interface. ,,Toen we ze voor het eerst ontmoetten, waren ze weggestopt in een incubator ergens in Seoul en alleen maar op het product gefocust. Na Get in the Ring groeide Dot Watch: in twee jaar bestreek het meer dan twintig landen en is Stevie Wonder hun ambassadeur geworden.”

Fascinatie

Als student aan de Erasmus Universiteit was hij vanaf zijn eerste collegedag bezig met start-ups. Halbes fascinatie voor start-ups komt voort uit het feit dat deze bedrijven over het algemeen de bestaande orde aanvallen en daardoor veranderingen op gang brengen. ,,Ik heb een hekel aan de zin: ‘omdat we dat altijd al zo doen’”, zegt hij. ,,Je moet relevant blijven voor de toekomst, en dat kan alleen maar door niet vast te zitten in opgelegde verplichtingen en patronen. Start-ups hebben dat. Met de Unknown Groep bouwen we hierop voort.”

Er speelt nog iets mee. Halbe kan niet tegen het vermorsen van talent. Het zou zonde zijn als de ontwikkelaars van Dot Watch niet worden opgemerkt en daardoor hun product in de vuilnisbak verdwijnt, is zijn visie. ,,Het is mijn drive om te zoeken naar onconventionele oplossingen die impact maken. Ik heb een wereldinfrastructuur om kennis en talenten te vinden die met een oplossing komen voor een betere wereld.”

Opkomende start-ups

‘Step into the unknown with us. Let’s see what we discover’, staat prominent op zijn website. Maar wat doe je dan? De 35-jarige ondernemer lacht om die vraag. Samen met talentvolle, vooral jonge mensen uit alle windstreken bouwt hij in Rotterdam aan de toekomst onder de naam Unknown Group. Daarin zijn vier ondernemingen actief.
,,Met Unknown Advisory helpen we grote bedrijven bij het vinden van de opkomende start-ups. Wij halen voor hen die snel veranderende buitenwereld naar binnen. Het Tsjechische Roboauto hebben we zo gekoppeld aan KPN, om te testen hoe zelfrijdende voertuigen op afstand bestuurd kunnen worden op het nieuwe 5G-netwerk van het telecombedrijf.”

Ondernemersuniversiteit

Kapitaal blijft altijd een uitdaging voor startende en groeiende bedrijven. Halbe: ,,Om dit op te lossen zijn we, als derde initiatief, een intensieve samenwerking met VenturesOne aangegaan, een 25 jaar bestaand venture-capitalbedrijf uit Den Haag. Samen investeren we nu intensief in start-ups en scale-ups.”
En als laatste is Unknown Group vorig jaar een eigen ondernemersuniversiteit gestart, de Global School for Entrepreneurship. ,,Een geaccrediteerde University of Applied Sciences waarmee het toptalent van nu moet worden klaargestoomd voor die onbekende toekomst. Vanwege dat onbekende moet de nieuwe generatie ondernemers niet alleen flexibel zijn, maar ook in staat zijn om te creëren en niet bang te zijn voor die toekomst.”

Heel hard werken

Ondernemerschap is vallen, opstaan en vooral heel hard werken als je naar Halbe luistert. En leren. ,,Hoe? Door regelmatig te sparren met bijvoorbeeld mijn contactpersoon bij ING Private Banking. Maar ik raadpleeg ook andere mensen, hoor, zoals mijn oud-professor Ondernemerschap Roy Thurik. ING heeft door haar internationale netwerk een goed zicht op macrotrends. Daarnaast kunnen wij ook een rol spelen voor de bank. Als wij een fintech-start-up tegenkomen die voor hen interessant is om mee samen te werken, brengen we die daar onder de aandacht.”
Financieel gaat het goed. ,,Maar geld is slechts het resultaat, de uitkomst van goed ondernemerschap. Wat ik geleerd heb, is dat mooie dingen doen met leuke mensen voor 80 procent het succes bepaalt van ondernemen. De rest, die 20 procent, is het businessplan.”

Waarom ING Private Banking?

Wat vind jij écht belangrijk? Hoe wil jij het verschil maken? Een bijdrage leveren aan een betere wereld, een bedrijf achterlaten voor je kinderen of andere ondernemers helpen groeien? ING Private Banking helpt om jouw dromen en doelen te realiseren. En biedt je vernieuwende dienstverlening die daar haarscherp bij aansluit. We zijn dit jaar niet voor niets door 3 partijen uitgeroepen tot Beste Private Bank van Nederland.
Ben je geïnteresseerd in meer artikelen over investeren in start-ups? Of wil je verhalen van andere ondernemers lezen? Ga dan naar ing.nl/maakhetverschil.