Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Angelique Palmen van Mijnwater: ,,Ik ga deze innovatieve onderneming naar het volgende niveau tillen.”
Angelique Palmen van Mijnwater: ,,Ik ga deze innovatieve onderneming naar het volgende niveau tillen.” Foto: Mark Horn/Lumen Photo.
Maak het verschil

‘Ik wil me inzetten voor verduurzaming’

Angelique Palmen (1972) houdt van water en van auto’s. Na de verkoop van haar financieel adviesbureau kwamen deze twee samen. Ze werd directeur van maatschappelijke onderneming Mijnwater en mede-oprichter van het duurzame Shine Carwash. ,,Ik wil met beide benen op de grond blijven staan.”


Angelique Palmen begon in 2003 haar financieel adviesbedrijf Montesquieu, dat in de loop der tijd uitgroeide tot een onderneming met zo’n dertig adviseurs. EY (voorheen Ernst & Young) zag hoe Palmen haar bedrijf ontwikkelde en was geïnteresseerd in een overname.

Weer de baas

En zo geschiedde. ,,Ze deden een fantastische aanbieding die ik niet kon weigeren”, zegt Palmen die in 2016 Montesquieu verkocht aan EY. ,,De financiële wereld werd steeds complexer. Het is dan goed om deel uit te maken van een grote speler als EY. Daarna heb ik er nog drie jaar gewerkt als partner. Uiteindelijk ben ik eruit gestapt om opnieuw te gaan ondernemen. Ik wilde weer de baas van de hut zijn. Ik ben als ondernemer en bestuurder gewend om samen met mijn partners de uiteindelijke besluitvormer te zijn. Vonden wij in ons partnership bij Montesquieu dat we rechtsom moesten, dan gingen we rechtsom. Bij een global player als EY werkt dit anders, daar ligt de uiteindelijke besluitvorming bij anderen.”

Dovemansoren

Haar ouders zeiden nog: ,,Moet je nu niet even van je rust genieten?” Hoe lief ook, het advies was aan dovemansoren gericht. Palmen was vereerd dat een van de grondleggers van Mijnwater, Louis Hiddes, haar midden 2019 vroeg om hem op te volgen als directeur van dit duurzame energiebedrijf. ,,Het kwam op een mooi moment, omdat ik iets terug wilde doen voor de maatschappij. Ik wilde mij inzetten voor verduurzaming van onze samenleving.”

Duurzaamheidsprijs

Mijnwater, opgericht in 2013, ontwikkelt en beheert een warmte- en koudenet in Limburg. Met het netwerk worden warmte en koude rendabel geëxploiteerd. De voormalige mijnen dienen hierbij zowel als bron en als buffer van de energie. Het doel van het bedrijf is om woningen en bedrijven los te krijgen van het gas.
Mijnwater valt met zijn activiteiten ook internationaal op. Dit jaar won het bedrijf een International Green Solutions Award die werd uitgereikt in Parijs. Het juryrapport noemt Mijnwaters activiteiten ‘waarschijnlijk het meest innovatieve stadsverwarmingsnet in Europa’.

Tientallen miljoenen

Palmen heeft met haar financiële achtergrond de taak om Mijnwater te laten groeien. Er zijn tientallen miljoenen euro’s nodig om het netwerk verder uit te bouwen. ,,Ik ga deze innovatieve onderneming naar het volgende niveau tillen. Het bedrijf moet inderdaad groeien en daar hoort een sterke organisatie bij.”

Verpaupering

Voor Palmen speelde meer mee bij het kiezen voor Mijnwater in Limburg. Ze zou ook kunnen gaan voor een goed betaalde baan op de Amsterdamse Zuidas. ,,Het is niet alleen werken aan het verduurzamen van gebouwen en woningen. Ik wil me ook inzetten om de verpaupering en krimp in mijn stad Kerkrade tegen te gaan. Daar wil ik mijn schouders onder zetten. Het is een achtergebleven mijnstad. Nog steeds woon ik in de sociale woonwijk waar ik ben geboren. Ik heb het huis van de buren gekocht en daar wonen mijn ouders nu in. Dat is goed voor hen, voor mij en voor de buurt. Waarom goed voor mij? Ik wil gewoon midden in de maatschappij wonen en met beide benen op de grond blijven staan.”

Recycling

Succesvolle ondernemers hebben vaak een particuliere uitdaging om zich in vast te bijten. Voor Palmen is dat de ergernis van afgelegen, smoezelige wasstraten. Als autofan – ,,Ik ben me nu aan het oriënteren op een elektrische auto” – wil ze dat het wassen van een auto gewoon een gezellige beleving is en niet een ergernis. ,,Ik word geregeld gevraagd als sparringpartner. Tijdens mijn EY-periode kwam ik in contact met twee ondernemers die een idee hadden voor een nieuw wasstraatconcept. Ik ben ermee aan de slag gegaan en heb met anderen Shine Carwash opgericht. Over dit soort ideeën spar ik ook met mijn contactpersoon bij ING Private Banking. Hij heeft gevoel voor ondernemerschap en brengt mij bijvoorbeeld proactief in contact met andere ondernemers. Fijn, een eigentijdse bank!
Met Shine Carwash willen we inspelen op de veranderingen binnen de ‘petrolwereld’, waarin auto’s elektrisch en zelfrijdend worden. Natuurlijk is Shine Carwash duurzaam: we recyclen minstens 80 procent van het water en we halen elektriciteit uit zonne-energie.”

Waarom ING Private Banking?

Wat vind jij écht belangrijk? Hoe wil jij het verschil maken? Een bijdrage leveren aan een betere wereld, een bedrijf achterlaten voor je kinderen of andere ondernemers helpen groeien? ING Private Banking helpt om jouw dromen en doelen te realiseren. En biedt je vernieuwende dienstverlening die daar haarscherp bij aansluit. We zijn dit jaar niet voor niets door 3 partijen uitgeroepen tot Beste Private Bank van Nederland.
Ben je geïnteresseerd in meer artikelen over duurzaamheid, zoals impactbeleggen en duurzaam ondernemen? Of wil je verhalen van andere ondernemers lezen? Ga dan naar ing.nl/maakhetverschil.