Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
foto: Mark Horn/Lumen Photo
Maak het verschil

‘Andere ondernemers kunnen best leren van mijn ervaringen’

Na 27 jaar keihard werken verkocht Gio Cleophas (1961) zijn bedrijf aan een investeerder. Een klassiek verhaal van iemand die heilig gelooft in zijn idee en dat met vallen en opstaan tot een succes maakt. ,,Ik ben altijd op zoek geweest naar mensen die beter zijn dan ik en het bedrijf aanvullen.”


Dertig jaar geleden vond men het maar raar dat Gio Cleophas begon met het verkopen van elektrische vloerverwarmingen voor woningen. ,,Ik kreeg in die tijd te horen: ‘We hebben gas, stroom is duur’. Door de huidige energietransitie is het nu booming, maar toen echt niet.”

Rasechte ondernemer

De rasechte ondernemer, die het avontuur niet schuwt, zette door. Ook tijdens de eerste drie zware jaren. ,,Mijn vrouw Desiree moest zelfs haar kapsalon verkopen en dat geld in het bedrijf investeren.” Hij omschrijft zichzelf als een Haagse jongen die streetwise is, zonder ondernemersachtergrond of een speciale drive. Zijn antennes zijn desondanks gericht op business. De vloerverwarming kwam min of meer toevallig op zijn pad. ,,Ik was op zoek naar het juiste product om te verkopen. Op vakantie kwam ik een verwarmde vloer tegen. Ik ben dat gaan uitzoeken en kwam uit bij een bedrijf in Oslo, zag er heil in en richtte mijn bedrijf Magnum Heating op. Met in het begin vloerverwarming voor huizen, maar nu ook alle systemen voor kantoren en het sneeuwvrij houden van paden en opritten.”

Uitbouwen

Cleophas wilde de beste worden in zijn branche en had er alle vertrouwen in. ,,Ik stak consequent het dividend in Magnum Heating, ik heb mijn geld in het bedrijf laten groeien. Onze focus lag al die bijna dertig jaar op vloerverwarming. We ontwerpen, ontwikkelen en produceren onze eigen vloerverwarmingssystemen zelf.”

Die filosofie werkte uitstekend. De onderneming groeide jaar op jaar. In 2018 mondde dat uit in een groter nieuw pand met magazijnen, fabriek en kantoren in Tholen. En in India verrezen twee fabrieken. Het uitbouwen van de onderneming deed Cleophas vooral zelf, maar altijd in overleg met zijn managementteam. De dagelijkse leiding daarentegen had hij overgedragen aan mensen die ,,dat veel beter kunnen dan ik”.

50 miljoen

,,Ik ben een ondernemer pur sang, daardoor toch minder geschikt om met de dagelijkse beslommeringen bezig te zijn”, zegt Cleophas. ,,Doe waar je goed in bent, is mijn visie. Daarom ben ik altijd op zoek geweest naar mensen die beter zijn dan ik en het bedrijf aanvullen. Ik wil bouwen. Nu staat er een bedrijf met bijna 50 miljoen omzet, circa tachtig werknemers en een gezonde ebitda (brutowinst minus aftrek van overheadkosten, red.).”

Geen opvolging

Hoelang moet je doorgaan met je bedrijf? Veel ondernemers komen voor deze vraag te staan als ze de 60 naderen, ook Cleophas. Zijn dochter Gigi werkt wel in het bedrijf, maar heeft geen belangstelling om in de voetsporen van haar vader te treden. En dus sprak hij al een paar keer, zonder concrete plannen, met partijen die zijn bedrijf wilden kopen. Maar het was uiteindelijk zijn contactpersoon bij ING Private Banking die hem erop attendeerde die gesprekken serieus te gaan voeren.

Buikgevoel

Samen met ING Corporate Finance en in een latere fase DRV Corporate Finance stelde Cleophas een degelijk verkoopprospectus op en tilde hij de boekhouding naar een hoger plan. ,,De verkoop startte in februari 2019 met het sturen van het prospectus naar meerdere private equity-ondernemingen en bedrijven uit mijn industrie. We waren vooral positief over vier private equity-bedrijven. Zij werkten zo veel sneller en boden aanzienlijk meer.”
Uiteindelijk is de keuze voor private equity deels gemaakt op het buikgevoel van Cleophas. ,,Smile Invest had niet het hoogste bod, maar hun visie sloot gewoon goed aan op die van ons. Het voelde ook goed voor het managementteam dat is aangebleven.”
Hij heeft nog steeds een belang in Magnum Heating. ,,Zij kunnen me altijd bellen.”

Startende ondernemers

Cleophas wil zijn ondernemersbagage niet alleen voor zichzelf houden. Hij heeft een belang genomen in het bedrijf Rotaid AED Cabinets van Ruben Halmans, dat intelligente opbergkasten maakt voor AED-apparaten. ,,Mede door mijn investering kan Halmans werken aan een nieuwe versie van zijn AED-kast die dé wereldwijde standaard zou moeten worden. Graag maak ik gebruik van mijn netwerk om te helpen dit te realiseren.”
Maar behalve Halmans kunnen ook andere startende ondernemers aankloppen bij Cleophas. ,,Het is voor ondernemers eenzaam aan de top en ik weet daar alles van. Ik denk dat zij best van mijn ervaringen kunnen leren.”

Iets terugdoen

De zakenman Cleophas heeft ook nog een andere kant. Hij zet zich in voor zijn goededoelenorganisatie Mano Amica. Deze stichting ondersteunt kleinschalige en individuele initiatieven voor mensen die hulp nodig hebben. ,,Met Mano Amica wil ik iets terugdoen voor de samenleving.”

Waarom ING Private Banking?

Wat vind jij écht belangrijk? Hoe wil jij het verschil maken? Een bijdrage leveren aan een betere wereld, een bedrijf achterlaten voor je kinderen of andere ondernemers helpen groeien? ING Private Banking helpt om jouw dromen en doelen te realiseren. En biedt je vernieuwende dienstverlening die daar haarscherp bij aansluit. We zijn dit jaar niet voor niets door 3 partijen uitgeroepen tot Beste Private Bank van Nederland.
Ben je geïnteresseerd in meer artikelen over bedrijfsoverdracht? Of wil je verhalen van andere ondernemers lezen? Ga dan naar ing.nl/maakhetverschil.