Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Amelie Veenstra, directeur beleid bij branchevereniging Holland Solar: "Maar 3 procent van ons elektriciteitsgebruik is solar. Daarmee lopen we achter op veel andere Europese landen.”
Amelie Veenstra, directeur beleid bij branchevereniging Holland Solar: "Maar 3 procent van ons elektriciteitsgebruik is solar. Daarmee lopen we achter op veel andere Europese landen.” Rene van der Hulst / Lumen Photo

Zonnepanelen op het water. Wordt Nederland koploper?

De Nederlandse solarmarkt groeit harder dan ooit. Toch is er nog veel werk te verrichten: op 95 procent van de Nederlandse daken liggen nog geen zonnepanelen. „Ook op water en land kunnen er nog veel panelen geplaatst worden. Daar zit de komende jaren volop groei.”

Zonnepanelen, zonneboilers en zonneparken: de Nederlandse solarmarkt groeit hard. Vorig jaar bedroeg de groei maar liefst 46 procent – bijna twee keer zoveel als de wereldwijde markt, concludeerde het Nationaal Solar Trendrapport, een jaarlijks marktrapport over de zonne-energiesector. Hoe is dat te verklaren? „De interesse in verduurzamen is groot,” zegt Amelie Veenstra, directeur beleid bij branchevereniging Holland Solar. „De overheid, de burger, gemeentes en investeerders zien er de noodzaak van in. Maar het helpt ook dat er in Nederland duidelijk beleid is.” De overheid stimuleert toepassing van zonnestroom in de zakelijke gebouwde omgeving en bedrijven die hernieuwbare energie gaan produceren, kunnen gebruikmaken van de subsidie Stimulering Duurzame Energieproductie. Dat heeft de verkoop van zonnepanelen een flinke boost gegeven. Ook voor consumenten valt er voordeel te behalen, zegt Veenstra. “Voor consumenten geldt dat je alle elektriciteit die je levert, mag salderen, zoals dat heet. Oftewel: van je rekening afstrepen. Tel daarbij op dat zonnepanelen steeds betaalbaarder worden en dat je het rendement steeds sneller terugverdiend hebt en je begrijpt waarom steeds meer mensen het aandurven.”

Water en land

Hoe mooi de cijfers ook zijn, een nuance is op zijn plaats. „De Nederlandse solarmarkt groeit al jaren hard, maar de volumes zijn nu zo groot dat het internationaal opvalt,” zegt Veenstra. Dat die markt zo hard kán groeien, komt ook doordat er nog veel ruimte voor groei is. „Op 95 procent van onze daken liggen nog geen zonnepanelen en maar 3 procent van ons elektriciteitsgebruik is solar. Daarmee lopen we achter op veel andere Europese landen.” Volgens de Klimaat- en Energieverkenning (KEV) 2019 is de kans groot dat zonne-energie in 2050, het jaar waarin Nederland een volledig duurzame energievoorziening wil hebben, de belangrijkste energiebron is. Maar voor het zover is, moet er nog wel veel gebeuren. „Ook op water en land kunnen er nog veel panelen geplaatst worden. Daar zit de komende jaren volop groei in. Wat toepassingen op het water betreft zou Nederland zelfs weleens koploper kunnen worden. Hierbij worden zonnepanelen op drijvers geplaatst, in bijvoorbeeld waterbekkens voor wateropslag, waar we er veel van hebben.”

Forse aanpassingen

De inpassing van zonnestroom in het totale energiesysteem vergt forse aanpassingen: we moeten bijvoorbeeld op een slimme manier omgaan met opslag, en verbruik, en opbrengst goed kunnen monitoren en voorspellen om controle te houden over piekbelasting. Er zijn technologische innovaties die daarbij kunnen helpen. Slimme omvormers bijvoorbeeld. Deze apparaten zijn onmisbaar voor zonne-energie: ze zetten door de zon opgewekte gelijkstroom om naar wisselstroom, het soort elektriciteit dat geleverd wordt aan huishoudens en industrie. Hoeveel energie zonnepanelen leveren, hangt onder andere af van de richting waarin ze geplaatst zijn, de hellingshoek en de schaduw die ze vangen. Dankzij artificial intelligence zijn er al omvormers die daar automatisch rekening mee houden. De FusionSolar-omvormers van technologiebedrijf Huawei (volgens GTM Research de grootste omvormerfabrikant ter wereld) herkennen bijvoorbeeld waar de zon vandaan komt, meten de temperatuur en sturen panelen aan. Die zijn stuk voor stuk te monitoren dankzij zogeheten ‘power optimizers’: slimme kastjes die informatie doorgeven over elk paneel om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk stroom uit wordt gehaald. Ze kunnen de panelen ook automatisch uitschakelen als dat nodig is, bijvoorbeeld bij hoge temperaturen. Zo’n slim systeem betekent niet alleen weinig onderhoud, maar ook minimaal energieverlies en een hoog rendement: het kan de energieopwekking met ruim twee procent verhogen. Thuis, en uiteindelijk in de gebouwde omgeving. En dat is pas het begin.

Grootste uitdaging

Technologiebedrijven zullen de komende jaren nog meer slimme toepassingen moeten bedenken en implementeren, zegt Veenstra, want de elektriciteitsvraag zal alleen maar toenemen. „Zonnestroom gaat een grote rol spelen in elektrisch vervoer, industrie en de verduurzaming van woningen en andere gebouwen. We gaan vrij rap naar een energiesysteem toe waarin 75 procent van al het elektriciteitsverbruik afkomstig is van zonnepanelen en windmolens. Een back-upsysteem blijft altijd nodig, want het komt weleens voor dat de zon niet schijnt en de wind niet waait. Ook daarvoor zijn technologische oplossingen nodig. Naast het slim beheren van elektriciteitsnetten zal bijvoorbeeld opslag van energie in waterstof nodig zijn. Als het om innovatie gaat, zit ’m daarin de grootste uitdaging, maar ook groei en potentie.”

Een volledig verbonden en intelligente wereld
Huawei is een toonaangevende wereldwijde leverancier van infrastructuur voor informatie- en communicatietechnologie (ICT). Met geïntegreerde oplossingen in vier domeinen – telecomnetwerken, IT, slimme apparaten en cloud-diensten – streeft Huawei ernaar om digitale oplossingen naar elke persoon, woning en organisatie te brengen voor een volledig verbonden, intelligente wereld. Meer weten over de activiteiten van Huawei? huawei.com


Tekst: Kim van der Meulen