Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Samen met technologiebedrijf Huawei ontwikkelde kinderrechten-expert Janice Richardson van expertnetwerk Ins!ght de SmartBus.
Samen met technologiebedrijf Huawei ontwikkelde kinderrechten-expert Janice Richardson van expertnetwerk Ins!ght de SmartBus. Rene van der Hulst / Lumen Photo

‘Kinderen worden niet geboren als digital natives’

Wat gebeurt er als je een bericht online plaatst? Hoelang blijft een foto vindbaar? Welke bronnen kun je vertrouwen? In de SmartBus leren kinderen over veilig, verantwoord en zelfbewust internetgebruik.

Jongeren brengen een groot deel van de dag online door. Soms om artikelen te lezen en onderzoek te doen voor schoolopdrachten, vaker om te gamen of films en muziek te streamen. Veruit de meeste tijd wordt besteed aan het communiceren met vrienden. Hoe mooi al die digitale mogelijkheden ook zijn: als het om digitaal bewustzijn gaat, valt er nog een hoop te leren. Hoe zit het bijvoorbeeld met je privacy en je digitale voetafdruk; de sporen die je achterlaat als je internet gebruikt? En hoe herken en voorkom je cyberpesten? Om kinderen inzicht te geven in hun onlinegedrag en ze bewust te maken van de mogelijkheden en gevaren van de digitale omgeving, rijdt de SmartBus sinds begin november naar scholen in heel Nederland. In de bus krijgen leerlingen van 11 tot 15 jaar een interactieve les, die ze digitaal wegwijs maakt.

Meer dan social media

Wie denkt dat jongeren wel weten hoe ze veilig navigeren in de voor hen zo vertrouwde digitale omgeving, heeft het mis. Veel jongeren weten bijvoorbeeld niet hoe ze een positieve onlinereputatie kunnen creëren, phishing kunnen voorkomen en de betrouwbaarheid van bronnen kunnen controleren. Dat zegt kinderrechten-expert Janice Richardson van expertnetwerk Ins!ght, dat de SmartBus samen met technologiebedrijf Huawei ontwikkelde. “Om het lesprogramma af te stemmen op de behoeften en interesses van kinderen, lieten we een groep 11- tot 14-jarigen een enquête over hun onlinegedrag invullen, met verrassende conclusies tot gevolg. Kinderen pikken nieuwe technologieën razendsnel op; ze leren op jonge leeftijd al op de juiste knoppen te drukken. Maar ze worden niet geboren als digital natives. Nergens leren ze veilig, verantwoord en zelfbewust om te gaan met internet. In dit programma geven we leerlingen in een aansprekende lesomgeving de tools en kennis om veilig online te bewegen én om er meer uit te halen dan ze nu doen. De onlinewereld gaat verder dan social media.”

Digitale quiz

Dat er nog best wat te leren valt, vinden ook vwo-brugklassers Jill (12), Mylene (12) en Evy (12). Ze zitten op het Veurs Lyceum in Leidschendam, de school waar de SmartBus-campagne officieel in Nederland van start is gegaan. Evy: “Ik ben me best bewust van gevaren op internet. Ik heb privéaccounts op social media, dus alleen mensen die ik ken kunnen me zien. En ik plaats geen rare foto’s. Als iemand dan toch een screenshot maakt vind ik dat niet leuk, maar is het in elk geval een normale foto.” Jill: “Ik pas ook op met IBF’s, internet best friends, die je online ontmoet. Er zijn mensen die zo echt nieuwe vrienden ontmoeten, maar als een oude man zich voordoet als meisje van twaalf, kan dat verkeerd aflopen.” Jills neef is eens slachtoffer geworden van juice jacking, vertelt ze: toen hij zijn telefoon oplaadde in de USB-poort van een vliegveld, haalde hij daarmee een virus binnen. Mylene: “Dat dit kan klinkt logisch, maar ik had er nog nooit van gehoord. Voortaan neem ik een powerbank mee om mijn telefoon op te laden.”

Bijdragen aan een veilige digitale omgeving

Aan de hand van een digitale quiz en goocheltrucs – leuker dan in de klas zitten, vinden de brugklassers – leren kinderen bijvoorbeeld hoe snel foto’s zich online verspreiden en hoe ze hun data kunnen beveiligen als ze online zijn. Vorig jaar werden 1,2 miljoen mensen in ons land slachtoffer van cybercriminaliteit, onder wie vooral jongeren, aldus het CBS. “Vergeleken met andere landen weten jongeren in Nederland best aardig wie wel en niet te vertrouwen is,” zegt Richardson. “Maar het kan altijd beter en veiliger.” Ook daaraan moet de SmartBus een bijdrage leveren. De bevindingen worden na afloop van de tour gedeeld met deelnemende scholen, Nederlandse beleidsmakers en het Europees Parlement om zo bij te dragen aan passen ICT onderwijs voor de toekomst. Door samen te werken willen we bijdragen aan een digitale omgeving die te vertrouwen is. Dat kan alleen als we weten wat we moeten verbeteren.”

Een volledig verbonden en intelligente wereld
Huawei is een toonaangevende wereldwijde leverancier van infrastructuur voor informatie- en communicatietechnologie (ICT). Met geïntegreerde oplossingen in vier domeinen – telecomnetwerken, IT, slimme apparaten en cloud-diensten – streeft Huawei ernaar om digitale oplossingen naar elke persoon, woning en organisatie te brengen voor een volledig verbonden, intelligente wereld. Meer weten over de activiteiten van Huawei? huawei.com


Tekst: Kim van der Meulen