Advertentie
De inhoud van deze advertentie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Mobiel aan het werk? Zo tackel je concentratieproblemen

Dankzij onze devices hebben we de vrijheid om te werken waar we willen. Nog nooit waren we zo connected. En nog nooit konden we zo snel op verzoeken reageren. Maar dat heeft een prijs: we hebben namelijk collectief moeite om te focussen.

Waar ben je momenteel mee bezig? Ligt je mobiele telefoon voor je? Of lees je deze tekst zelfs op dat apparaat? Hoeveel notificaties krijg je op een dag? Kun je de verleiding weerstaan om je telefoon te checken als er een piepje klinkt? Echt? Niet nieuwsgierig wie dat is en wat hij of zij te melden heeft? Probeer je ondertussen ook het nodige denkwerk te verrichten voor een belangrijk project op het werk?

Shotjes dopamine

Moeite om te focussen? Concentratieproblemen? Dan ben je zeker niet de enige. Die piepjes van onze mobiele devices zorgen er namelijk voor dat onze hersenen voortdurend shotjes dopamine krijgen. Dat ‘gelukstofje’ zorgt ervoor dat we tot actie overgaan en vaak dwangmatig naar onze telefoon grijpen, zelfs als dat op dat moment helemaal niet handig is. En ja, dat gaat ten koste van onze effectiviteit. De tijd die we op een werkdag verliezen door de constante afleiding van onze mobiele apparaten proberen we vervolgens in onze eigen tijd weer in te halen. Niet bepaald bevorderlijk voor een goede work-life-balance.

Airplane-modus

De oplossing? Bewust tijdsblokken reserveren waarin je volledig geconcentreerd aan het werk gaat. Met dank ook aan de airplane-modus. Of nog beter: de smartphone in een andere ruimte leggen. Uiteraard moet die werkwijze wel aansluiten bij het soort werk dat je doet. Als je een functie hebt waarbij het belangrijk is dat je altijd bereikbaar bent, kun je ervoor kiezen om alleen de notificaties van sociale media uit te schakelen. En je email checken? Doe dat bij voorkeur maar een paar keer per dag, op momenten dat het jou uitkomt.

In een bubbel

Wat ook enorm helpt: het belangrijkste werk doen in de uren waarin je mentaal het helderst bent. Voor de meeste mensen zal dat in de ochtenduren zijn. Maar niet voor iedereen. Het verschilt per persoon. Als je van jezelf weet wat je beste uren zijn, kun je in die tijd vaak verrassend veel doen. Daarbij is het belangrijk om je volledig op het werk te concentreren, alsof je in een bubbel zit, en om daarbij ook regelmatig pauzes te nemen. Wat water drinken, een korte stretchoefening, naar buiten kijken zodat je ogen ook even de mogelijkheid hebben om iets anders dan het beeldscherm te zien. En daarna weer met volle aandacht door.

Op de juiste momenten pieken

Een serie intensieve sprints met daartussen genoeg gelegenheid voor rust en herstel: dat is de snelste en effectiefste manier om uitdagende doelen te bereiken. Dat is in ieder geval de strategie die Jim Loehr en Tony Schwartz in hun boek The Power of Full Engagement aanbevelen. Hun in 2003 gepubliceerde besteller is momenteel nog steeds zo actueel dat er vorig jaar een Nederlandse vertaling is verschenen: Altijd scherp. Loehr en Schwartz benadrukken dat een succesvolle carrière topsport is. Zij geven in hun boek dan ook de nodige tips die je helpen om op de juiste momenten te pieken. Daarnaast geven ze ook aan hoe je daarbij mentaal en fysiek fit kunt blijven en wat er nodig is om je continu te blijven ontwikkelen. Hun kernboodschap: om succesvol te zijn moet je niet je tijd, maar je energie managen.

Taken afvinken

In deze tijd waarin een groot deel van de werkende populatie in een concentratiecrisis zit, is het een enorm voordeel als je wel in staat bent om goed te focussen en om snel belangrijke klussen af te ronden. En het mooie daarvan: het afvinken van taken zorgt ook voor een flinke dopamineshot. Daar kan geen notificatie van een mobiele telefoon tegenop.

Vier energiebronnen

Het leven bestaat natuurlijk niet alleen uit werken. Het hebben van werk is voor Nederlanders weliswaar heel belangrijk, maar uit CBS-onderzoek blijkt dat een goede gezondheid en sociale relaties een grotere invloed hebben op ons geluksgevoel. Loehr en Schwartz besteden daar in hun boek ook veel aandacht aan. Zo onderscheiden zij vier energiebronnen: fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel. Om zowel zakelijk als privé gelukkig te zijn, is het belangrijk om alle vier die bronnen te optimaliseren. Dat betekent dus dat er na inspanningen op het werk, ook genoeg gelegenheid moet zijn voor beweging, zelfontwikkeling, een rijk privéleven en vooral ook de nodige rust. Die oplaadtijd is essentieel. Het is ook niet voor niets dat rust en herstel een belangrijk onderdeel uitmaken van de trainingsschema’s van topsporters.

Kortom: maak van mobiel werken geen marathon. Zie het liever als een serie van sprints, met daartussen genoeg tijd voor familie, vrienden, rust, beweging, zelfontplooiing en al het moois dat het leven nog meer te bieden heeft. Ook het werken met het juiste device helpt om optimaal te presteren. Kijk wat het beste bij jou en jouw werkzaamheden past op www.ikwilmobielwerken.nl