Sponsored content
Sponsored content

Hoe online advertenties werken (en je zelf bepaalt wat je ziet)

Lees je graag online het laatste nieuws? Of maak je gebruik van Google Zoeken? Veel gratis nieuwsportals, blogs en andere online diensten worden vaak mede mogelijk gemaakt door advertenties. Maar hoe werken die advertenties eigenlijk? En welke gegevens worden daarvoor gebruikt?

Online advertenties zijn meer toegespitst op de gebruiker dan traditionele advertenties. Zo is een reclameblok tijdens bijvoorbeeld een kookprogramma op televisie gericht op de mogelijke voorkeuren van grote groepen kijkers. Maar als jij een YouTube-video kijkt waarin wordt uitgelegd hoe je een lekkere pizza maakt, dan kun je advertenties te zien krijgen die meer bij jouw persoonlijke interesses passen.

Gerichte advertenties op basis van interesses…

Hoe kunnen online advertenties eigenlijk zo toegespitst worden op jouw interesses? Dit heeft te maken met ‘targeting’, het afstemmen van advertenties op een bepaalde doelgroep. Google kan gegevens gebruiken om jouw mogelijke interesses in te schatten en getoonde advertenties daarop af te stemmen. Deze gegevens betreffen bijvoorbeeld je zoekopdrachten, je locatie, video’s die je hebt gezien en persoonlijke gegevens die je hebt opgegeven, zoals je leeftijdsgroep en geslacht. Zo zie je advertenties van producten of diensten waarin jij waarschijnlijk geïnteresseerd bent, en zijn deze advertenties dus relevanter voor je. Overigens mogen adverteerders geen gevoelige interessecategorieën gebruiken om advertenties op gebruikers te targeten, zoals politieke voorkeur, seksuele geaardheid, religieuze overtuigingen en gezondheidsproblemen.

… en advertenties op basis van cookie-ID’s

Een bijzondere vorm van gepersonaliseerde advertenties is remarketing. Bijna iedereen kent het: je bekijkt iets op een site, bijvoorbeeld informatie over een stedentrip, en vanaf dat moment kom je op allerlei plekken online advertenties tegen voor diezelfde reis. Remarketing maakt gebruik van cookie-ID’s. Dankzij de cookie-ID kan een adverteerder – in dit geval de reisaanbieder – jou ook op andere websites gericht aanspreken met advertenties voor de stedentrip. Hiervoor werken adverteerders samen met verschillende advertentienetwerken, waaronder Google.
Overigens verkoopt Google nooit persoonlijke gegevens aan adverteerders. Adverteerders kunnen zich richten op een bepaalde doelgroep en krijgen informatie over de prestatie van hun advertenties, maar ze hebben nooit toegang tot de persoonlijke gegevens van gebruikers. Je persoonlijke gegevens zijn dus altijd beveiligd en privé.

Zelf kiezen: wel of niet gepersonaliseerd

Sommige mensen vinden gepersonaliseerde advertenties handig, maar anderen zien ze liever niet. Google vindt dat je dat zelf moet kunnen beslissen. Daarom kun je op Mijn Account onder ‘Advertentie-instellingen’ gemakkelijk instellen welke informatie Google van jou mag bewaren en gebruiken voor advertenties. Ook kun je hier aangeven of de advertenties die je te zien krijgt gepersonaliseerd mogen zijn of niet. Dat geldt ook voor gebruikers zonder Google-account. Heb je wel een Google-account, dan kun je daarnaast aangeven over welke onderwerpen je graag advertenties zou willen zien zodat deze het meest relevant voor je zijn. En als je specifieke advertenties niet meer wilt zien op websites en apps van Google en Google-partners, dan kun je deze ook sluiten met het kruisje (X) rechtsboven de advertentie.

Online advertenties zijn onderdeel van het internet, maar uiteindelijk kun je zelf voor een groot deel bepalen welke advertenties jij wilt zien. Jouw gegevens, dus jij beslist!

GOOGLE MIJN ACCOUNT: CONTROLE OVER JE EIGEN GEGEVENS

Hoe zit het met jouw gegevens? Log in op Mijn Account om te zien welke gegevens Google van jou bewaart en hoe je met de tools jouw instellingen kunt bepalen. Je kunt hier onder andere je Privacycheck doorlopen. Zo heb je zelf controle over welke gegevens je met Google deelt en wat anderen van je kunnen zien.