Advertentie
De inhoud van deze advertentie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

De rijke historie van een Italiaanse meubelfamilie

Zeg Italiaanse lifestyle en je bent direct in een sfeer van schoonheid, kwaliteit en dolce vita. Kleren, auto’s, design… De ontwerpen van meubelfabrikant Flexform vormen daarop geen uitzondering. Lees hier hoe het familiebedrijf wist uit te groeien tot een wereldmerk, topontwerpers aan zich kon binden en toonaangevend weet te blijven.

Het Italiaanse meubelmerk Flexform is al een halve eeuw een hoofdrolspeler als het gaat om elegante, luxe meubels. Over de hele wereld is het bedrijf van de familie Galimberti bekend als fabrikant van banken, fauteuils, kasten en meer. Die reputatie is niet zomaar gevestigd. Een rijke historie ligt daaraan ten grondslag.

Antonio Citterio

Flexform is niet alleen populair bij de consument, maar ook heel attractief voor ontwerpers. Het heeft de fabrikant dan ook nooit veel moeite gekost om gerenommeerde designers en nieuwe talenten aan zich te binden. De opvallendste naam is Antonio Citterio (1950), Italiaans architect en ontwerper.
(De tekst loopt door onder de foto)

A.B.C.-fauteuil van ontwerper Citterio.

Typisch Flexform

De A.B.C.-fauteuil met voetenbank is een ontwerp van Citterio. Het staat voor alles wat Flexform wil uitdragen op designgebied. De vormgeving met zwart leer en metaal is min of meer schatplichtig aan de beeldtaal van het modernisme, maar het geheel is eigentijds: een lage zithoogte en een comfortabele rugleuning.
De oorspronkelijke A.B.C. dateert van 1996, een nieuwere versie is van 2014. Deze A.B.C.D. heeft een hoofdsteun en de metalen armleuningen zijn verdwenen om een zachtere look te krijgen. De polyurethaankussens zijn verkrijgbaar met leren en stoffen bekleding. Het recente ontwerp is bovendien voorzien van een beweegbaar deel om een chaise longue-positie te kunnen innemen.
(De tekst loopt door onder de video)

Familiebedrijf Galimberti

Citterio raakt in de jaren zeventig betrokken bij het bedrijf als de oprichters, de broers Galimberti, het stokje overgeven aan de volgende generatie. Hij heeft een belangrijk deel van de Flexform-geschiedenis geschreven en is nog steeds betrokken bij het label. Zijn ontwerpen beginnen bij een studie van de ruimte en de architectuur waarin een meubelstuk terecht zal komen. Hij redeneert vanuit productfamilies, niet vanuit individuele items. Daarmee is hij bepalend voor de stijlvastheid van Flexform.
(De tekst loopt door onder de foto)

Bewust tijdloos

De stijl van Flexform is bewust tijdloos. Het designlabel laat zich niet verleiden om met modegrillen mee te gaan. Aansluiten bij moderne trends kan weliswaar succes opleveren op korte termijn, maar zal niet resulteren in de gewenste tijdloze kwaliteitsmeubelen.
Flexform kiest voor ontwerpen met strakke lijnen die nadrukkelijk de essentie van een meubel laten zien. Het label wil alleen maar werken met de beste stoffen, leer, vulmateriaal, hout en metaal. De inmiddels derde generatie Galimberti houdt vast aan het oorspronkelijke idee: een tijdloze benadering van superieur design, verfijnde elegantie, geen schreeuwerigheid of overdadige luxe. Het grote doel is dat de meubels de bezitter een comfortabel, warm, intiem gevoel opleveren.

Amsterdamse flagshipstore

En dat alles moet gebaseerd blijven op de Italiaanse roots van de familie. Er is ook nog steeds maar één fabriek en die ligt in Meda, in Brianza. Daar gebeurt het nog altijd, het hele proces van concept tot meubelstuk. Flexform heeft inmiddels wel flagshipstores over de hele wereld. Het designlabel is in zo’n honderd landen te koop en de meubels sieren Russische datsja’s, villa’s in Santa Monica, hotels in de Emiraten en penthouses in Shanghai. In Amsterdam is de flagshipstore te vinden aan de Zuidas, Beethovenstraat 396.

De flagshipstore van Flexform in Amsterdam.