Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

“We moeten de overstap naar elektrisch rijden maken”

Bij een elektrische auto hoort een laadpaal. Niet iedereen vindt die even mooi. Gelukkig kan het laadpunt nu onzichtbaar worden weggewerkt in de gevel.

“Het mooiste van mijn elektrische auto? In de avondschemering op een stille landweg hoor ik buiten de vogeltjes fluiten!” Ondernemer Peter van der Wal is sinds eind vorig jaar de trotse bezitter van een elektrische Jaguar. Niet bepaald een doorsneeauto, geeft hij onmiddellijk toe. “Mensen kijken wel op als ik voorbijrijd,” zegt hij glimlachend. “Natuurlijk is dat leuk. Maar belangrijker is dat het een van de weinige elektrische auto’s is met voldoende actieradius voor mij. Ik haal er 350 kilometer mee zonder op te laden.”

Keurig weggewerkt

Dat opladen doet Van der Wal bij voorkeur thuis. “Via mijn energieleverancier Essent kwam ik op de ‘Hidden’, een laadpunt dat slim en netjes is weggewerkt in de meterkast. Dat sprak me meteen aan, want zo heb ik geen laadpaal op mijn oprit. Op zich zou ik daar geen problemen mee hebben, maar als een zichtbare laadpaal niet nodig is, dan liever niet. In de carport komt een stekker uit het huis. Die kan ik meteen inpluggen in de auto waarna het opladen automatisch begint. Na een nachtje zit de batterij weer lekker vol.”

800 elektrische kilometers

Van der Wal is directeur/eigenaar van Bakkerij Van der Wal/Jolink, een keten van elf bakkerswinkels in oostelijk Gelderland. Hij rijdt het hele land door om leveranciers en afnemers te bezoeken. “Vaak blijf ik binnen de 350 kilometerrange,” vertelt hij, “maar soms moet ik op één dag verder rijden. Dat betekent dat ik onderweg moet opladen. Vervelend? Nee, dat valt mee. Er staan tegenwoordig overal snelladers. Tijdens het laden eet ik een broodje, want dat moet ook gebeuren. Het enige is dat ik bij het bepalen van mijn route van tevoren moet inplannen waar ik wil opladen. Maar daar zijn tegenwoordig handige apps voor. Ik heb al eens 800 elektrische kilometers op één dag gereden.”

Fiscaal zetje

Van der Wal rijdt in de eerste plaats elektrisch vanwege het fiscale voordeel. “Ik val nog net in de oude gunstige regeling, wat betekent dat ik slechts 4% bijtelling heb. Was ik de auto niet in 2018 maar in 2019 gaan leasen, dan had ik over de helft van de nieuwwaarde 22% bijtelling betaald, omgerekend al snel 4.000 euro per jaar aan extra inkomstenbelasting. Ook het milieu speelt voor mij een rol. We moeten af van fossiele brandstoffen, vertelt hij, “maar soms moet ik op één dag verder rijden. Dat betekent dat ik onderweg moet opladen. Vervelend? Nee, dat valt mee. Er staan tegenwoordig overal snelladers. Tijdens het laden eet ik een broodje, want dat moet ook gebeuren. Het enige is dat ik bij het bepalen van mijn route van tevoren moet inplannen waar ik wil opladen. Maar daar zijn tegenwoordig handige apps voor. Ik heb al eens 800 elektrische kilometers op één dag gereden.”

Van brood naar stroom

Ook in zijn bakkersbedrijf streeft Van der Wal naar duurzaamheid. “Brood dat niet binnen een dag wordt verkocht, gooiden we vroeger weg. Tegenwoordig hebben we een winkel waar we ‘brood van gisteren’ verkopen. Blijft er dan nog steeds over, dan gaat dit naar de voedselbank en naar enkele veehouders. En echt oud brood leveren we aan een vergistingsfabriek. Daar maken ze er stroom van, waar mijn elektrische auto vervolgens weer op kan rijden. Dat vermogen van die auto is trouwens echt ongelofelijk. Druk je het gaspedaal in, dan voelt het alsof je in de achtbaan zit…”

Hij is er wel, maar je ziet hem niet

Hij laadt je elektrische auto op, maar je ziet hem (bijna) niet. De ‘Hidden’ is een nieuwe stap in slimme laadmogelijkheden, keurig weggewerkt in de meterkast. Ontwikkeld door de Utrechtse start-up Blue Current en aangeboden door Essent is deze innovatieve laadpaal verkrijgbaar met Dynamic Load Balancing, zodat de thuisinstallatie niet wordt overbelast tijdens het snelladen. Essent verzorgt het gehele traject van advies tot installatie. Essent en Blue Current geloven beide dat elektrisch rijden een belangrijke bijdrage kan leveren aan de verduurzaming van Nederland. Daarom wil Essent met innovatieve partners als Blue Current en slimme laadoplossingen elektrisch rijden steeds toegankelijker maken.
www.essent.nl/laadpalen