Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Ivo Groen, de Nederlander die verantwoordelijk is voor het design van DS Automobiles.
Ivo Groen, de Nederlander die verantwoordelijk is voor het design van DS Automobiles.

‘Niemand wil een auto die eruitziet als een lief poesje’

Automobiliteit staat aan de vooravond van ingrijpende veranderingen: auto’s worden elektrisch, ze gaan steeds vaker autonoom rijden en we gaan steeds vaker auto’s delen. Binnensteden worden autoluw of zelfs autovrij. Wat betekent dat voor de vormgeving van de auto’s van morgen? We vroegen het twee visionaire experts.

Matthijs van Dijk is hoogleraar Mobility Design aan de TU Delft en oprichter van Reframing Studio in Amsterdam. Volgens hem stellen de veranderingen in automobiliteit op de lange termijn radicaal andere eisen aan het design van onze vervoersmiddelen. Maar dat is niet zomaar gerealiseerd.
“Wettelijke eisen zijn zeer complex en de marges in de automobielindustrie zijn laag,” zegt Van Dijk. “Tel daarbij op dat de gemiddelde consument niet houdt van snelle verandering. Als het type aandrijflijn verandert naar elektrisch, dan moet je niet ook nog eens de vormgeving omgooien.”

Autonoom rijden

Pas als de samenleving autonoom rijden volledig omarmd heeft, zal volgens de hoogleraar de vormgeving ook drastisch anders kunnen. “In mijn vak is dat logisch: het liefst weerspiegelt het design perfect de betekenis van een object. En dat hoeft er dan niet meer uit te zien als een auto zoals we hem nu kennen.”

Ondergeschikt

In de auto-industrie wordt daar anders over gedacht. Onder anderen door de Nederlander in Franse dienst Ivo Groen. Hij is verantwoordelijk voor het design van DS Automobiles.
Groen redeneert vooral vanuit de waarden van zijn merk. “Onze auto’s moeten vooral direct herkenbaar zijn als een DS, zowel vanbinnen als vanbuiten. Neem de DS 3 CROSSBACK E-TENSE. Die heeft een volledig elektrische aandrijving. Dat is eerst en vooral een DS. De aandrijftechniek is ondergeschikt.”

Bergwegen

Volgens Groen zou de indeling van een auto radicaal anders kunnen op het moment dat auto’s volledig autonoom kunnen rijden. “Maar de vraag is of dat ooit gaat gebeuren. Hier in Frankrijk werkt het misschien op de rondweg van Parijs, maar op bergwegen in de Franse Alpen zie ik niet zo snel autonome auto’s rijden.”
Groen vervolgt: “Vergeet niet: de mens accepteert maar vrij langzaam nieuw design. Kijk naar onze mobiele telefoons. Wat we ermee doen, is radicaal veranderd de afgelopen twintig jaar, maar het is nog steeds een rechthoekig doosje. Dat wil de consument.”

Holistisch

Volgens Van Dijk wringt daar de schoen: “Automobielfabrikanten zijn niet radicaler dan nodig, want zij moeten – terecht - de risico’s beperken in relatie tot de verantwoordelijkheden die ze hebben (onder andere naar hun werknemers) en dus maken wat de klant wil.”
De hoogleraar vindt dat we eigenlijk veel verder vooruit moeten denken. “Wat is de rol van de auto in de samenleving? Dáár moet het over gaan. Daar is een holistische visie op mobiliteit voor nodig, nieuwe typologieën en een nieuwe vormgeving. Auto’s maar ook vrachtwagens en bussen, zijn nu veel te agressief getekend. Waarom? Ook dat zou anders moeten. De industrie zou meer mensgericht moeten worden.”

Romeinen

Ivo Groen van DS Automobiles ziet dit heel anders: “Mensen voelen zich nu eenmaal aangetrokken door objecten die er goed en krachtig uitzien. Dat is nooit anders geweest. De Romeinen reden al op een kar met grote wielen met twee mooie raspaarden ervoor. Waarom was ook toen al een raspaard duurder dan een ezel? Niet omdat het raspaard zoveel beter te gebruiken is. Consumenten kiezen ook nu voor een auto met een ‘gespierde’ carrosserie en grote wielen. Dat geeft blijkbaar een gevoel van veiligheid. Niemand wil een auto die eruitziet als een lief poesje.” (Tekst gaat verder na de foto.)

Ivo Groen zorgde voor het stoere karakter van de elektrische DS 3 CROSSBACK E-TENSE, die in één oogopslag te herkennen is als een DS. De compacte crossover straalt Franse luxe uit, bijvoorbeeld in de met zorg uitgewerkte details, zoals de verzonken deurgrepen, verlichtingsunits aan de buitenzijde en het bijzondere interieur.

Harde wereld

Een andere reden dat mensen in het design van auto’s op zoek zijn naar stoerheid is de gebouwde omgeving waarin we ons bevinden. Groen: “We leven in een hele harde wereld. Straten, muren, vangrails: overal zijn harde en zware materialen: steen, staal, beton. Dan zoeken mensen vanzelf een beschermende omgeving.”
Van Dijk is het daarmee eens: “Juist daarom moeten we nieuwe mobiliteit vanuit een holistische visie vormgeven. Gebouwde omgeving en mobiliteitsvormen moeten meer versmelten.”

Meer informatie

Op DSautomobiles.nl en haar sociale media vind je meer informatie over DS Automobiles en het nieuwste model, de 100 procent elektrische DS 3 CROSSBACK E-TENSE met een bijtelling van 8 procent (gebaseerd op de huidige wetgeving van 2020, geldt voor elektrische voertuigen met een fiscale waarde tot 45.000 euro). Facebook: DSNederland - Instagram: @ds_nederland - YouTube: DSNederland - LinkedIn: DS Automobiles Nederland