Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Hoe een hippe foodblogger een internationale auto-ontwerper voedt

Wat hebben trends en authenticiteit met elkaar te maken? Daarover praten Ivo Groen, designer bij DS Automobiles, en foodblogger Roger Bloem van platform cityguys.nl. “Er is een groot verschil tussen gemaakt trendy en mensen die écht nieuwe trends neerzetten.”

Roger Bloem: “Ik heb als klant zo’n sterke behoefte om de echtheid van een merk te doorgronden. Als fan zou ik niet alleen DS willen volgen, maar vooral jou, de designer, Ivo Groen als mens. Immers: jij staat erachter. Wat zijn jouw overtuigingen? Welke keuzes maak je, en waarom? Heel eerlijk: ik denk dat Elon Musk daarom zo populair is. Ik vind mensen veel interessanter dan merken. Ik vind de persoonlijke overwegingen van een chef-kok boeiender dan het concept van zijn restaurant.”

Ivo Groen: “Dit is overigens wel de reden dat wij een aantal ambassadeurs om ons heen hebben verzameld. Jonge creatieve mensen, de huidige avant-garde, die we een kijkje in onze keuken geven. Die mensen zoeken we zelf uit, want we zijn niet op zoek naar de massa. We maken mooie dingen, bijzondere auto’s voor bijzondere mensen. We zijn niet per se op zoek naar de feedback van de massa. Wij zoeken onze eigen doelgroep.”

RB: “Ik waardeer enorm dat jullie uitgaan van je eigen kracht. Voor Cityguys zijn wij weliswaar altijd bezig met de laatste trends, maar er is een groot verschil tussen gemaakt trendy en mensen die écht nieuwe trends zetten. Dat zijn altijd mensen die uitgaan van hun eigen verhaal.”

IG: “Zo is het. Het gaat steeds meer om echte merken met een authentiek verhaal. Met het verstrijken van de tijd weet je of het beklijft. Bij ons zit dat verhaal vooral in het product en in de vormgeving, maar in de nabije toekomst zit de merkbeleving veel meer in de services.”

RB: “Dat doen jullie goed, want de auto als machine wordt snel minder belangrijk, met name in de grote steden. Ik heb vrienden die niet eens meer beginnen aan het halen van een rijbewijs, omdat ze geloven dat de zelfrijdende auto snel zal komen. Juist dan is het essentieel dat je waarde toevoegt met je merk en met onderscheidende service.”


Wat is nog ‘echt’ in een wereld waarin trends elkaar zo razendsnel opvolgen? Waarin instant buzz en instant feedback de norm zijn? Als Roger Bloem ergens over schrijft, staat daar de volgende dag vaak al een rij voor de deur. “Maar ik was laatst in Leeds,” vertelt hij, “en daar kon ik op mijn gemak mooie dingen ontdekken. Zonder die gekte. Dat is het verschil als iets nog écht nieuw is.”

IG: “Ik moet heel erg wennen aan al die instant feedback. Wij hebben de avant-première van de DS 7 CROSSBACK destijds live op Facebook gedaan. Dat vonden wij als designteam ongelooflijk spannend: we kregen direct commentaar, terwijl wij gewend zijn aan clinics met klanten en voorpremières met de pers. Allemaal achter gesloten deuren in onze private space, waar we alles rustig kunnen toelichten en bediscussiëren.”

RB: “Mooi, dat verschil. Ik voel exact het omgekeerde: juist door alles te laten zien wat ik doe, geef ik mijn volgers de mogelijkheid om mij te helpen. Als ik schrijf dat ik op zoek ben naar de beste Bloody Mary van Amsterdam, krijg ik direct tientallen tips, waardoor mijn eindproduct beter wordt. Het is toch niet zo dat jullie als autodesigners je het liefst afsluiten van de buitenwereld?”

IG: “Geenszins! Maar wij zitten nog heel sterk in de ambachtsfase. We zijn dingen aan het uitvinden, aan het bijschaven. Het punt is: wij kunnen ons werk niet morgen overdoen. Er zijn met de ontwikkeling van een nieuwe auto heel grote budgetten gemoeid. Het is een lang proces en het resultaat moet in één keer perfect zijn. Dat is altijd weer onze uitdaging in een wereld die steeds sneller wordt.”

RB: “Denk je dat het met een nieuwe generatie ontwerpers zal veranderen? Als iedereen in de autobranche transparant zou zijn in het ontwikkelingsproces en het werk zou delen met zijn fans, is de betrokkenheid van die mensen ook veel sterker.”

IG: “Ik geloof zeker dat het gaat veranderen. Het dichtst bij instant feedback is wat wij doen op autobeurzen, waar wij concept cars laten zien en de reacties peilen. Als branche zijn wij daarin nog best traditioneel. Maar er zijn grote veranderingen op komst, al was het maar omdat de techniek van auto’s in de toekomst veel minder vastligt, en het gedrag van de auto door softwareaanpassingen tussentijds is te veranderen.”

Meer ontwerpers over hun vak

Lees meer over wederzijdse inspiratie tussen autodesigner Ivo Groen en chef-kok Alain Caron, stoffenontwerper Mae Engelgeer, tafelmaker Jan Tichelaar, horlogemaker Alfredo Silva en modeplatform-initiator Laurens Hamacher.

DS 7 CROSSBACK: vakmanschap maakt de auto

Wie een nieuwe auto over de weg ziet rijden, realiseert zich amper dat die tot stand is gekomen door mensenwerk, door teamwork. De DS 7 CROSSBACK is de eerste volledig nieuwe DS en heeft de eervolle taak het erfgoed van het avant-gardistische automerk op waardige wijze voort te zetten. Dat doet hij met de modernste techniek, styling, materiaalgebruik, connectivity en infotainment. De DS 7 CROSSBACK is het resultaat van duizenden uren denkwerk van heel veel mensen. “Ons verhaal zit verpakt in het product en in de vormgeving,”zegt Ivo Groen. “Zo wilden we als designers per se de dubbele vouw in het plaatwerk van de flanken. Dat straalt vakmanschap uit.” Lees hier meer over de DS 7 CROSSBACK.

Met dank aan Sofitel Legend The Grand Amsterdam.

Lees hier meer over Cityguys.nl