Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

‘Luxe zit in details, elk detail moet kloppen’

Nog mooier, nog verfijnder, nog luxer. Ivo Groen, designer bij DS Automobiles, en Laurens Hamacher van modeplatform Fashionclash tonen lef door te kiezen voor vakmanschap en ambacht.

Ze zijn allebei op hun eigen vakgebied bezig met trends en avant-garde: vormgever Laurens Hamacher, mede-initiator van modeplatform Fashionclash in Maastricht, en Ivo Groen, designer bij DS Automobiles. Al nuanceert Laurens Hamacher dat direct: “Met mode en trends heb ik eigenlijk niet zo veel. Trends wisselen tegenwoordig zó snel… Je moet uitgaan van je eigen verhaal.”

LH: “In de modewereld wordt veel gesproken over fastfashion. Ik zie dat dus niet overleven. Ik geloof veel meer in slowfashion. Terug naar het ambacht. En terug naar rauwe, eerlijke natuurlijke materialen. Waarvan de herkomst duidelijk is. In de toekomst zullen gebruikte natuurlijke materialen veel meer een luxegevoel geven.”

IG: “Maar wij volgen ook niet blind de laatste trends in luxe, integendeel. Jazeker, wij weten wat een premium auto moet zijn. Maar wat willen wij daaraan toevoegen? We proberen niet een fashionstatement te maken, maar we willen dat men zegt: hé, dat is nog mooier en nog verfijnder dan wat we al kennen. En zo zijn we weer terug bij ons erfgoed. Ook bij onze eerste auto was alles anders: de techniek, de sculptuur, de functies.”

LH: “Maar dat is toch ook waar luxe over gaat? Wat maakt een product tot een luxeproduct? Toch vooral het bijzondere verhaal, naar mijn idee. Dat is in mijn werk niet anders. Ik plaats overal vraagtekens bij voordat ik iets ontwerp. Eerst het verhaal, daarna het product. Dat waardeer ik zo in écht goede, vaak dure designerpoducten: je kent niet alleen het verhaal erachter, je weet óók dat het door echte vakmensen is gemaakt. Er komt altijd prachtig handwerk aan te pas. Maar dat is iets heel anders dan prestige!”

IG: “Klopt! Niet iedereen koopt een premiumproduct vanwege het prestige dat om het merk heen hangt. Steeds meer mensen kopen het omdat ze het vakmanschap waarderen. Wij mikken ook op juist die mensen, die geïnteresseerd zijn in het verhaal. Het merk en het product hebben écht betekenis voor ze.”

LH: “Ik herken dat direct. Dan heb je het over luxe die geborgenheid biedt. Die persoonlijk belangrijk voor je is. Geen luxe die je hebt om het hebben, maar luxe die je voelt. Die ertoe doet.”

IG: “Dat herken ik. Vroeger sprak je over decennia, of jaren. Tegenwoordig duren trends nog maar een half jaar. Dus moet je je eigen plan trekken. Daar is moed voor nodig. Ook dat is een aspect van avant-garde: voor de troepen uit lopen.
Er zijn merken die de naam hebben van traditioneel luxemerk, maar waarbij de details enorm tegenvallen, vaak in het interieur. Terwijl elk detail moet kloppen! Voor veel mooie, bijzondere details in de DS 7 CROSSBACK hebben wij als designers keihard moeten vechten. Omdat het duur is om te maken. Maar we hebben gewonnen! Waarom? Omdat het een authentiek onderdeel van ons verhaal is. Deze auto de eerste vertaling daarvan. Maar de volgende producten geven steeds weer iets nieuws, en zullen wellicht wat extremer zijn. Ik ben heel benieuwd wat je daar dan van zult vinden.”

LH: “Ik zie nu al aan jullie conceptcars waar het naartoe gaat. Vooral de details zijn veelbelovend. Ik vind het ook knap dat jullie daarbij niet ‘in de toekomst’ proberen te kijken. Je moet kijken waar je zelf voor staat. Een prachtig voorbeeld vind ik die stiksels van het leer van de DS 7 CROSSBACK, waarbij je eigenlijk tegen de achterkant aankijkt. Wat zit daarachter?”

IG: “Ken je het verhaal van de beroemde Franse tarte tatin? Die is ontstaan als een foutje van de dame in de keuken van Hotel Tatin. Ze vergat in eerste instantie het deeg, voegde het later toe en creëerde een omgekeerde taart. Dat stiksel is onze tarte tatin. Iemand in ons leeratelier had het leer aan de verkeerde kant gestikt. Wij riepen direct: ‘Heb je dat expres gedaan? Wat mooi!’ Nee, het was een foutje. Maar wij vroegen onmiddellijk of hij het nog eens zo kon maken. En uiteindelijk is het zo in productie gegaan.”

LH: “Zie je wel, je moet uitgaan van je eigen kracht, en soms zelfs van je eigen fouten. Geen trends proberen te volgen. Dat is de ware avant-garde!”

Meer ontwerpers over hun vak

Lees meer over wederzijdse inspiratie tussen autodesigner Ivo Groen en chef-kok Alain Caron, stoffenontwerper Mae Engelgeer, tafelmaker Jan Tichelaar, foodblogger Roger Bloem en horlogemaker Alfredo Silva.

DS 7 CROSSBACK: een crossover à la DS

Als je een niet-alledaagse SUV wilt, luxe en stijl op waarde weet te schatten en durft te kiezen voor een auto die uit de massa springt, dan is de DS 7 CROSSBACK dé keus. DS is een nieuw automerk met tegelijkertijd een wereldberoemd erfgoed. Zijn afkomst is de legendarische DS, alom geprezen vanwege zijn innoverende design en rijeigenschappen. De DS 7 CROSSBACK van nu is een SUV. Tegenwoordig willen veel klanten een stoere auto met veel gebruiksgemak én een onderscheidend uiterlijk. Voor ontwerpers is dat een hele opgave. DS-ontwerper Ivo Groen formuleert het zo: “Het DNA van elke SUV is ongeveer gelijk: hij staat hoog op zijn wielen, heeft vier grote portieren en een achterklep. De kunst is om er iets bijzonders van te maken.”
Vormgever Laurens Hamacher concludeert tijdens het tweegesprek met Ivo Groen: “Ik waardeer het verhaal achter het product. Het onderscheidt zich omdat het door vakmensen is gemaakt. Er komt eerlijk handwerk aan te pas. Neem nou het handgestikte blokkenpatroon van de stoelen. Dat verwijst naar het verleden, maar door het hedendaags vorm te geven komt het toch modern over.” Lees hier meer over de DS 7 CROSSBACK.

Met dank aan Sofitel Legend The Grand Amsterdam.

Lees hier meer over Fashionclash.