Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Chris Louwerse van DS Automobiles.
Chris Louwerse van DS Automobiles.

Hoe zet je een nieuw merk in de markt?

Een nieuw merk bouw je niet zomaar. Dat vergt een lange adem, stelt merkstrateeg en bestsellerauteur Marc van Eck. Hoe dat werkt in de praktijk, vertelt Chris Louwerse van DS Automobiles. “Een merk moet rijpen.”

“Een nieuw merk bouwen kost vooral tijd en doorzettingsvermogen”, zegt Marc van Eck, CEO van New Growth Strategies, bestsellerauteur en spreker op het gebied van merkpositionering en strategie. “Waarom? Omdat je niet alleen vooraf goed moet nadenken over waar het merk voor staat, maar dat vooral heel consequent moet doorvoeren in de organisatie en de producten. En daar heel consistent over communiceren met je doelgroep, zoals een merk als Becel doet: Becel is goed voor je hart. Punt. Merken die zich baseren op één sterk idee, merken met een oerkarakter, zijn altijd succesvoller.”

Louis Vuitton

Ook in de praktijk van de auto-industrie geldt dit. Chris Louwerse, managing director van DS Automobiles Nederland, beaamt dat het neerzetten van een nieuw automerk inderdaad veel tijd kost. DS Automobiles is het jongste merk van Groupe PSA, de Franse onderneming die ook Citroën, Peugeot, Opel en Vauxhall omvat. Gestart in 2015, lanceert het merk sinds vorig jaar nieuwe modellen.
“Ja, het vergt een lange adem”, zegt Louwerse. “Maar het geeft ook heel veel energie aan de mensen die hier werken. Bouwen aan iets moois, wie wil dat nou niet? We hebben een zeer sterk moederbedrijf achter ons staan; één op de vijf verkochte auto’s in Nederland is er een van Groupe PSA. Er is veel onderzoek gedaan naar de wensen van de doelgroep en we hebben een doordacht plan. In elk land hebben we dezelfde, simpele boodschap: DS staat voor Franse luxe. Wij brengen naar de automarkt waar Frankrijk goed in is. Merken als Hermès en Louis Vuitton zijn een begrip. Wij voegen daar DS aan toe, want we geloven dat er ruimte is voor een Frans premium automerk.”

Kompas

Merkstrateeg Van Eck heeft bewondering voor merken die de tijd nemen om een unieke positie op te bouwen. “Vaak wil men snel resultaat, gaat men zwabberen als het even tegenvalt. Maar als je écht goed weet waar je als merk voor wilt staan, als je doordrongen bent van de eigen merkwaarden en dat lang genoeg volhoudt, ben je vrijwel altijd succesvol.”
Volgens hem moet een merk rijpen. “Het is als met een relatie tussen mensen. Je moet elkaar gaan begrijpen, weten waar de ander voor staat. Dan ontstaat er respect. Het mooie is natuurlijk dat DS kan voortborduren op de waarden van de oude DS: het ultieme avant-garde-gevoel in een auto. Nu moeten ze het consistent blijven doorvoeren in nieuwe auto’s en blijven vertellen waar ze voor staan. Het merk moet het kompas zijn voor alles wat je doet. Kijk naar het succes van Coolblue: alles voor een glimlach. Dat concept hebben ze doorgevoerd in werkelijk alles. Van de website tot het doosje, van het callcenter tot de chauffeur.” (Tekst gaat verder na de foto.)

Chris Louwerse van DS Automobiles: “Wij brengen naar de automarkt waar Frankrijk goed in is. Merken als Hermès en Louis Vuitton zijn een begrip. Wij voegen daar DS aan toe, want we geloven dat er ruimte is voor een Frans premium automerk.”

Elektrisch

DS-voorman Louwerse benadrukt dat Franse luxe een universeel begrip is, dat in alle landen tot de verbeelding spreekt. “Het zit natuurlijk in onze auto’s, maar het zit ook in het DNA van de mensen die we aantrekken, in de DS Stores die we hebben opgericht. En opmerkelijk genoeg staat het ook los van een bepaald type auto. Of het nu een SUV, een grote sedan of een stadsauto is. Ook de aandrijving speelt een ondergeschikte rol. Elektrisch of diesel: al onze auto’s dragen dezelfde merkwaarden in zich. Overigens denken we wel dat we met de komst van de volledig elektrische DS 3 CROSSBACK E-TENSE snel kunnen groeien op de Nederlandse markt. Dat kan ons merk heel snel momentum geven omdat we dan veel zichtbaarder worden.”

Meer informatie

Op DSautomobiles.nl en haar sociale media vind je meer informatie over DS Automobiles en het nieuwste model, de 100 procent elektrische DS 3 CROSSBACK E-TENSE met een bijtelling van 8 procent (gebaseerd op de huidige wetgeving van 2020, geldt voor elektrische voertuigen met een fiscale waarde tot 45.000 euro). Facebook: DSNederland - Instagram: @ds_nederland - YouTube: DSNederland - LinkedIn: DS Automobiles Nederland