Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

De chef-kok inspireert de internationale autodesigner, en vice versa

Gek op mooie dingen met een verhaal. Ziehier de overeenkomst tussen de Franse chef-kok Alain Caron en DS-autodesigner Ivo Groen. “Als je iets alleen maar mooi wilt maken als ontwerper, ben je heel egoïstisch bezig.”

Alain Caron is nieuwsgierig naar hoe Ivo Groen te werk is gegaan toen hij de opdracht kreeg DS Automobiles opnieuw uit te vinden. Die opdracht was een jongensdroom, vat Groen samen. “Waarom juist ik die opdracht kreeg, weet ik nog steeds niet. Misschien wel omdat ik toch een beetje Hollandse nuchterheid inbreng. Alle vorm moet voor mij een functie hebben. Ik hou niet van l’art pour l’art. Als je iets alleen maar mooi wilt maken als ontwerper, ben je heel egoïstisch bezig. Alles moet een reden hebben voor de gebruiker. Juist dát is onze erfenis. Die auto was ingenieus in de ware zin van het woord. En daarom ook zo ongelooflijk tijdloos.”

Magisch mechaniek

Caron is een bewonderaar van mooie objecten die ook nog eens perfect doen waarvoor ze zijn gemaakt: een goed mes, kookboeken, schoenen. “Ik heb een hechte band met sommige aardse zaken. In een goede auto kan ik me volledig thuis voelen. Ik vind het fascinerend dat de mens iets heeft kunnen bedenken, een mechanisch object, dat mij in alle rust, vrijwel ongemerkt, van de ene plaats naar de andere kan brengen. Dat blijft iets magisch.”
Groen vraagt door: zit ‘m dat dan alleen maar in comfort, stilte en rust? Of is er méér? Caron: “Een auto is iets wat je aantrekt, zoals kleding. Daarom vind ik de stoelen zo belangrijk. In veel auto’s vind ik die niet prettig. Te hard, te koud. Maar ook het stuur vind ik extreem belangrijk: dat heb je de hele tijd in je handen. Het gaat om het aanraken, het voelen. Het is net als met pianospelen. Alles onder handbereik.”

Meesters in genieten

Caron: “Wij Fransen zijn gek op iconen. We houden van Charles de Gaulle, van Dior, van Le Creuset, van Charles Aznavour. We zijn meesters in het genieten van lekkere en mooie dingen met een verhaal. Zo heb ik ook een prachtige historie met DS. Ik zit vol verhalen over wat ik heb meegemaakt in die automobiel.”
Hij vertelt dat hij als kind opgroeide in Parijs, maar dat ze in de weekends met een vriend meereden naar het weekendhuis in de Bourgogne. “Die vriend had een DS Injection Electronique! Ik zat als jongetje altijd achterin te genieten. Het comfort, de zachte stoelen, de wolken die ik zag door het schuifdak.”
Groen is verbaasd: “Maar dat was steeds een heel lange reis voor een klein jochie! Genoot je daar echt van?”
Caron: “Nou en of. Ik zag half Frankrijk aan me voorbij glijden als in een film, en ondertussen at ik een sandwich met Gruyère, altijd weer.”

Omrijden voor lekker eten

Frankrijk is een groot land, en er wordt veel met de auto gereisd binnen dat enorme gebied met zijn grote verscheidenheid. Zou het daarom zijn dat Franse auto’s bekend staan om het comfort, vraagt Groen zich af.
Caron denkt van wel. “Alles hangt met elkaar samen. Neem de Guide Michelin. Toen na de Tweede Wereldoorlog de eerste driesterrenrestaurants in Frankrijk kwamen, waren die niet in Parijs te vinden. Nee, juist in de provincie! Het hele concept van de Guide Michelin is de vraag: is dit eten een omweg waard? Men ging toeren in eigen land, op zoek naar lekker eten en mooie wijnen. Het ging om de totale beleving: rijden, een hotel, de natuur aan je voorbij zien trekken. Daar hoort bij uitstek een comfortabele auto bij.”

Meer ontwerpers over hun vak

Lees meer over wederzijdse inspiratie tussen autodesigner Ivo Groen en stoffenontwerper Mae Engelgeer, tafelmaker Jan Tichelaar, foodblogger Roger Bloem, horlogemaker Alfredo Silva en modeplatform-initiator Laurens Hamacher.

DS 7 CROSSBACK:
iconisch comfort

Als je een niet-alledaagse SUV wilt, luxe en stijl op waarde weet te schatten en durft te kiezen voor een auto die uit de massa springt, dan is de DS 7 CROSSBACK een goede keus. Tegenwoordig willen veel klanten een stoere auto met veel gebruiksgemak én een onderscheidend uiterlijk. Voor ontwerpers is dat een hele opgave.
DS-ontwerper Ivo Groen formuleert het zo: “Het DNA van elke SUV is ongeveer gelijk: hij staat hoog op zijn wielen, heeft vier grote portieren en een achterklep. De kunst is om er iets bijzonders van te maken.”
Lees hier meer over de DS 7 CROSSBACK.

Met dank aan Sofitel Legend The Grand Amsterdam.