Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Innovatie doe je zo: kies voor ambachtelijkheid

Hoe de keuze voor ambachtelijkheid nieuw leven brengt in bedrijven, lees je in dit interview met Jan Tichelaar, directeur van tafelmaker Arco, en DS-designer Ivo Groen.

Een merk met historie nieuw leven inblazen: dat deden ze allebei. En hoewel hun werk grote verschillen kent, vinden Jan Tichelaar en Ivo Groen al snel een belangrijke overeenkomst: hun liefde voor vakmanschap. Voor iets héél goed kunnen.
“Echte luxe gaat altijd over schaarste,” zegt Tichelaar. “Dat vergeten we weleens. Een product wordt gemaakt door iemand die iets uitzonderlijks kan, of van een schaars materiaal. De aandacht voor dat zeldzame vakmanschap is in Nederland zwaar verwaarloosd. We lijken design belangrijker te vinden. Vervolgens wordt het in China in massa’s geproduceerd.”
Groen denkt dat dat te maken heeft met de aard van Nederland als handelsland. “In een land als Frankrijk staat vakmanschap veel meer op een voetstuk, vaak gekoppeld aan de streek. We zijn ook hier toe aan een herwaardering van het ambachtelijke.”

Opeens werkte het niet meer

Jan Tichelaar vormde in het verleden als directeur het familiebedrijf Koninklijke Tichelaar Makkum om naar een nichespeler in de internationale architectuur en kunstwereld. Tichelaar is momenteel directeur van tafelmaker Arco.
Niet toevallig dat ambacht ook de hoofdrol speelde in de omvorming van Koninklijke Tichelaar Makkum. Het bedrijf - met meer dan 400 jaar het oudste bedrijf van Nederland - verkeerde eind vorige eeuw in grote crisis. Waar het in de naoorlogse jaren zeer succesvol was met de verkoop van handbeschilderd aardewerk, veranderde dat in de jaren tachtig.
Tichelaar: “We deden alles al honderden jaren op dezelfde manier en opeens werkte dat niet meer. Er moest iets gebeuren. We moesten terug naar de kern: de handen die het product maken en de technische kennis binnen de onderneming.”

Link naar de avant-garde

Die essentie heeft Tichelaar vervolgens toegepast op een heel nieuw gebied. “We hebben een link gemaakt met de avant-garde kant van het vak, weg van de folklore. Hoe klein we ook waren, we hebben geprobeerd in ons vak een nieuwe luxe te definiëren. Samen met mensen uit de voorhoede van de designwereld hebben we gezocht naar een antwoord op de massaproductie. En dat is goed gelukt.”

Nieuwe visie op luxe

Werkt dat voor een automerk ook zo? Groen: “Zeker, wat Jan vertelt lijkt een beetje op wat wij met DS Automobiles doen. Met als uitgangspunt de avant-gardistische geest van de DS en SM creëren we een nieuwe visie op luxe, binnen de kaders van de autoproductie.”
Hij krijgt meteen bijval van Tichelaar: “Já, de SM! Wat een geniale, vooruitstrevende auto was dat. Over avant-garde gesproken. Ik zou er nog weleens een willen opknappen – lekker zelf werken aan zo’n auto! Maar ze zijn helaas erg schaars geworden.”
Die kaders van de autoproductie, welke zijn dat dan? Geautomatiseerde productie? Want hoe waarborg je dan vakmanschap en ambacht? Tichelaar: “Zou je kunnen zeggen dat het zich beperkt tot de ontwerpers?”
Groen: “Nee, dat zeker niet. Juist in de ontwikkeling van nieuwe auto’s zit ongelooflijk veel vakmanschap bij de ingenieurs, bij de mensen die het productieproces bedenken en inrichten. Maar bijvoorbeeld ook bij de meesters die het leder verwerken op een manier die wij als ontwerpers bedenken. Of bij mijn collega’s die het eerste kleimodel van een nieuwe auto maken. Maar je hebt wel een beetje gelijk: het ambacht zit bij ons meer in de voorbereidingsfase dan in de productie.”

Bewijzen hoe mooi iets kan zijn

Bij vakmanschap hoort zorgvuldigheid. Perfectionisme, dat ontstaat uit pure liefde voor het vak. Als Groen vertelt over het ambachtelijke in een auto beginnen zijn ogen te fonkelen.
Tichelaar: “Ik herken dat: het gaat om het bewijzen hoe mooi iets kan zijn. Of hoe goed. Ik zie het nu ook in mijn huidige functie bij Arco: de wijze van selectie van het hout voor de tafels, de juiste droging, de perfecte manier van verwerken. In feite doen we nu weer hetzelfde: vakmanschap centraal stellen en van daaruit onszelf opnieuw uitvinden en nieuwe markten aanboren.”

Meer ontwerpers over hun vak

Lees meer over wederzijdse inspiratie tussen autodesigner Ivo Groen en chef-kok Alain Caron, stoffenontwerper Mae Engelgeer, foodblogger Roger Bloem, horlogemaker Alfredo Silva en modeplatform-initiator Laurens Hamacher.

DS 7 CROSSBACK: uniek in zijn soort

De DS 7 CROSSBACK is een SUV die zich op meerdere vlakken onderscheidt. In stijl, in vakmanschap en ambacht, gecombineerd met de modernste productietechnieken. Daarbij voldoet de DS 7 CROSSBACK ook nog eens aan de hoogste veiligheidseisen, en is hij in staat om semi-autonoom te rijden. Hedendaagse technieken zie je ook terug in de zes diamantvormige koplampen, die als het ware een pirouette maken zodra de auto wordt ontgrendeld. Ook de achterlichten met hun afwijkende vorm en fraaie horizontale vormgeving spreken tot de verbeelding. Lees hier meer over de DS 7 CROSSBACK.

Met dank aan Sofitel Legend The Grand Amsterdam.