Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Hoe je een iconisch merk nieuw leven inblaast

Alfredo Silva van horlogemerk Fromanteel praat over het creëren van een zinnelijk verlangen naar een iconisch merk met Ivo Groen, designer bij DS Automobiles. “Het is een bijna dierlijke reactie: ik vind dit mooi, ik wil het hebben.”

Een merk met historie nieuw leven inblazen: Ivo Groen deed dat met DS Automobiles, Alfredo Silva met horlogemerk Fromanteel. Silva gaat op het puntje van zijn stoel zitten als hij daarover vertelt: “Amsterdammer Ahasuerus Fromanteel begon in 1660 op de Dam met de productie van revolutionaire klokken, uitgerust met een pendulum. Dat mechanisme maakte zijn klok tot de nauwkeurigste in zijn tijd. Fromanteel behoorde daarmee direct tot de absolute avant-garde. Uit pure liefde voor dat verhaal besloten mijn compagnon Martijn en ik het merk te laten herleven.”

IG: “Hier hebben we een mooie parallel. Wij bouwen een nieuw automerk met als uitgangspunt een mythische auto, we volgen niet de laatste trends. Maar ik vraag me af: hoe is het jullie gelukt om binnen te komen bij die hoog aangeschreven Zwitserse ateliers? Ik weet dat het een enorm gesloten wereld is.”

AS: “Het is inderdaad een moeilijk te veroveren bolwerk. Maar ons verhaal gaf steeds de doorslag. Het verhaal dat wij een echt, authentiek klokkenmerk nieuw leven inblazen met onze horloges, waarbij topkwaliteit, ambacht en oog voor het kleinste detail altijd bovenaan staan. Als ons zakelijke idee niet gebaseerd was geweest op liefde en passie voor kwaliteit en authenticiteit, was het ons nooit gelukt de Zwitsers te overtuigen.”

IG: “Ik vind het geweldig interessant dat in de horlogerie het mechaniek zo belangrijk is voor de klant. Bij een moderne auto kijkt niemand meer onder de kap. Het mechanische deel van een auto moet vooral stil zijn, niet op de voorgrond. Het design is belangrijker dan de machine.”

AS: “Ook in de horlogerie heerst een zekere hiërarchie. Ook bij ons staat de vormgeving bovenaan. Als mensen iets niet mooi vinden, dragen ze het niet. Immers: een uurwerk moet een outfit complementeren, niet domineren. Maar de opbouw en de kwaliteit van het mechaniek komt daar direct na, net als het verhaal erachter, het erfgoed van het merk.”

IG: “Dat is interessant. Die spontaniteit is dus ook bij jullie heel belangrijk, de bijna dierlijke reactie: ik vind dit mooi, ik wil het hebben! Mensen voelen zich aangetrokken door iets, en pas daarna stellen ze de vragen. Daarom moet design ook niet te klinisch, te perfect zijn. Dan mist het die primaire aantrekkingskracht. Dat zie je bij sommige auto’s. En toch is een horloge daarin heel anders dan een auto, want jullie laten het mechaniek zien. Prachtig! Maar ik zie ook overeenkomsten in de aandacht voor details. Het reliëf op de wijzerplaat, de ‘Clous de Paris’, die wij ook in het interieur van de DS 7 CROSSBACK hebben toegepast.”

AS: “Een echt goed ontwerp roept direct een tactiel verlangen op. Je wilt het oppakken, voelen, aanraken, je wilt een vertaalslag van je ogen naar je handen.”

IG: “Dat is ook onze overtuiging, en daarmee staat die zintuiglijke beleving centraal in onze producten. Elk detail moet kloppen, alles moet prettig voelen. En dat is niet iets wat uit onderzoek is voortgekomen, maar het is het uitgangspunt van ons vak. Ook al wordt de rol van de auto anders en wordt de techniek wat afstandelijker. De spirit van die oude, avant-gardistische DS blijft ons vertrekpunt.”

AS: “Ik vind het fascinerend hoe jullie dat allemaal in één merk en product kunnen verenigen. Bij horloges is het simpeler. Een mooi horloge is als een klassieke auto: je hebt ernaast óók nog een smartwatch voor als je gaat sporten. Beide werelden bestaan naast elkaar. Fromanteel kiest voor voortzetting van een traditie en daarom maken we nieuwe klassiekers.”

IG: “Ik hoop dat er kopers van een nieuwe DS 7 CROSSBACK zijn die thuis een klassieke DS in de garage hebben staan, maar wij zetten de spirit voort in nieuwe auto’s met de laatste technologische snufjes. Er zijn veel overeenkomsten tussen auto’s en horloges, maar dit is een wezenlijk verschil!”

Meer ontwerpers over hun vak

Lees meer over wederzijdse inspiratie tussen autodesigner Ivo Groen en chef-kok Alain Caron, stoffenontwerper Mae Engelgeer, tafelmaker Jan Tichelaar, foodblogger Roger Bloem en modeplatform-initiator Laurens Hamacher.

DS 7 CROSSBACK: alles klopt

De DS van weleer was door zijn ultramoderne styling en techniek de uitvinder van avant-gardisme in de automobielbouw. In de nieuwe DS 7 CROSSBACK wil ontwerper Ivo Groen dat erfgoed bewaren. Geheel in stijl met de huidige trend is het een SUV, die zich dankzij de unieke styling, afwerking en de modernste techniek onderscheidt van de andere crossovers.
Er zijn opvallende parallellen tussen DS en Fromanteel ontdekken Ivo Groen en Alfredo Silva, oprichter van het huidige Fromanteel, tijdens hun tweegesprek. Silva: “Als ons zakelijke idee niet was gebaseerd op kwaliteit en authenticiteit, was het ons nooit gelukt een Zwitsers atelier te interesseren hun uurwerken voor onze horloges te leveren.”
In de DS 7 CROSSBACK verschijnt er als designfeature een analoog BRM-klokje uit het dashboard zodra het contact wordt ingeschakeld. Het valt beide mannen op dat zowel auto’s als horloges aansprekend design en hoogstaande techniek in zich moeten verenigen, al hoeft de techniek niet zichtbaar te zijn. Bovenal moet het totaalplaatje kloppen. Lees hier meer over de DS 7 CROSSBACK.

Met dank aan Sofitel Legend The Grand Amsterdam.

Lees hier meer over Fromanteel.