Sponsored content
Sponsored content

Wie zit daar in de bosjes mijn zaken te bedreigen?



Het is billenknijpen geblazen in menig boardroom tegenwoordig. Kon een beetje CEO voorheen in relatieve rust de toekomstplannen van zijn bedrijf uitstippelen, nu is dat wel anders. Voor hij het weet, komt er links of rechts een succesvolle start-up uit de bosjes springen die er met de business vandoor gaat.

Het overkwam telecombedrijven met WhatsApp, hotelgiganten met Airbnb en de taxibranche met Uber. Een brein – of een groepje breinen – met een briljant idee, een goed bedrijfsplan en de juiste timing en voila: de gevestigde orde krijgt forse concurrentieklappen.

Dat leidde tot een nieuwe noodzaak voor grote ondernemingen: bedrijven zoeken naarstig naar start-ups en lijven die in. Of gaan er op zijn minst een innige samenwerking mee aan. De vraag is natuurlijk altijd of ze de juiste groeiclub te pakken hebben en er niet om de hoek – of aan de andere kant van het land, of in India, de VS of waar dan ook – een nog succesvoller bedrijf in wording zit.

Data vertellen je alles

“Vroeger wist je wel ongeveer wie je concurrenten zijn en wat er om je heen gebeurt”, zegt Gideon Mogendorff, co-founder van Deloitte Fast Ventures. “De tijden zijn veranderd. De concurrent of ideale samenwerkingspartner kan letterlijk overal ter wereld zitten. De kans dat je precies de juiste partij treft op een borrel of een event is heel klein. Als je structureel, elke dag dus, wil weten welke partijen jouw core business op de hielen zitten en wie voor jou de beste partij is om mee samen te werken, zit er maar één ding op: het vraagstuk benaderen op basis van data-analyse.” Data driven venture scouting, zoals Deloitte Fast Ventures dat noemt. Bijvoorbeeld met behulp van slimme zoektechnieken en een database zoals Deloitte die de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en telkens aanvult en verrijkt met nieuwe informatie.

Wat wil de klant?

Mogendorff benadrukt dat niet elke start-up geschikt is voor een samenwerking of een overname. “Kijk eerst naar je eigen bedrijf. Wat zijn je doelen, wat is je bedrijfsstructuur en wat zijn je assets? En vooral: wat wil je klant, nu en in de toekomst? Daar komt namelijk uit voort wat je strategie ten opzichte van start-ups zou moeten zijn. Moet je alleen samenwerken, een start-up helemaal overnemen of bijvoorbeeld alleen gebruikmaken van zijn technologie? Als een start-up met een technologie op de proppen komt waarmee je de dienstverlening aan je klanten significant kunt verbeteren, dan moet je uiteraard meteen actie ondernemen.” Maar de kip-zonder-kop-aanpak is dus niet de juiste.

Niet ondergesneeuwd

Actie ondernemen wil overigens niet per se zeggen dat een bedrijf het startersclubje overneemt en inlijft, benadrukt Mogendorff. “Je kunt ook kiezen voor een partnership. Jouw bedrijf wordt daardoor actief in een nieuw ecosysteem, een omgeving waarin het zich voorheen niet bevond. Daar leer je van en je doet er veel contacten op. Nog een voordeel van een partnership is dat het startende bedrijf zijn vorm en waarde behoudt. Het raakt niet ondergesneeuwd door de procedures van jouw bedrijf.”

Het is nooit klaar

Een andere optie is een minderheidsbelang nemen in de start-up, waarbij er ook een stoel in de boardroom is gereserveerd. Nog weer een stap verder is een joint venture en de meest verregaande vorm van samenwerking is de overname. Mogendorff: “Welke vorm je kiest, hangt van veel factoren af. De belangrijkste factor is en blijft de klant. Wat zijn zijn eisen en wensen, hoe worden die beïnvloed en hoe kan je daar het beste aan tegemoet komen? Cruciaal is vervolgens de vraag hoe je de samenwerking organiseert, zodat je er optimaal van kunt leren, maar zonder dat je de creativiteit en het ondernemerschap van het bedrijfje smoort.” Tot slot, zo benadrukt Mogendorff, denk nooit dat je er bent. “Dit vraagstuk is nooit af. Je moet altijd de markt in de gaten blijven houden en je ogen open houden voor nieuwe toetreders, ook uit andere industrieën.”

 
Lees ook het eerder verschenen artikel over het data-onderzoek van Deloitte en THNK naar succesfactoren snelgroeiende start-ups
Hoe word je de grondlegger van de volgende Facebook?
 

Door de opkomst en exponentiële groei van nieuwe technologieën verandert de wereld de aankomende jaren radicaal. Deloitte volgt de ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van Data Analytics op de voet en vertaalt deze naar kansen en concrete oplossingen voor haar klanten. Wil jij van gedachten wisselen met Gideon Mogendorff over data driven corporate venturing? Neem dan contact met hem op.