Sponsored content
Sponsored content

Wie is sneller, de robot of de mens?

Wie aan robotics denkt, denkt al snel aan creaties met menselijke trekken die nieuwe auto’s in elkaar knutselen. Maar robotisering is ook software die repeterende administratieve handelingen overneemt en uitvoert.

Stel, je moet een aantal facturen maken. Wie doet het dan sneller? Een robot of een mens? We deden onlangs live een test. Tijdens het jaarlijkse Deloitte-event TaxLab nam RPA (Robotic Process Automation) het in een wedstrijdje facturen maken op tegen drie consultants. Eigenlijk wist Wobke Hählen, partner bij Deloitte, de uitslag al. De in vier uur tijd ontwikkelde robot is voor de mens niet bij te benen. “Uiteraard was ik niet verrast”, zegt ze. “Ik had me al een halfjaar verdiept in robotics en wist dus precies wat de mogelijkheden waren. De mensen die deze robot hebben gebouwd, werken in mijn team en daardoor wist ik wat hij zou kunnen. Inmiddels had ik ook voldoende voorbeelden in de praktijk gezien, die aantonen wat de toegevoegde waarde van dit soort software kan zijn.”

Wat kan RPA beter dan de mens?

“Het gaat vooral om het sneller kunnen verwerken van data en menselijke handelingen binnen processen, ook wel processingsnelheid genoemd. De robot is in feite gewoon software en de werking lijkt heel erg op wat een macro in Excel doet. Een macro voert ook handelingen uit waar wij als mensen wat langer over doen. Wij moeten bijvoorbeeld eerst ergens op klikken en voordat wij dat kunnen doen moet er een connectie tussen hoofd en hand ontstaan. De snelheid waarmee wij dat doen ligt veel lager dan bij de software. Het verschil met Excel is dat je deze software over verschillende systemen kunt toepassen. Het kan heel snel schakelen tussen een Excel-sheet en een website, waarna je de gegevens weer in een ander formulier kunt laten zetten. Dus de processingsnelheid en ook de accuraatheid en de kwaliteit van de handelingen gaan omhoog. Dit soort handmatige processen komt veel voor binnen de fiscale functies en wordt bij veel bedrijven nog uitgevoerd door hoogopgeleide mensen. Voor hen wordt dit werk al snel saai.”

Mensen vinden robots best eng. Straks raken ‘we’ onze banen kwijt.

“Het ligt iets anders. In de fiscale wereld zien we al een tijdje een tendens die de laatste jaren heel snel toeneemt, dat regelgeving vanuit allerlei verschillende overheden steeds sterker groeit. Aan de andere kant zien we dat financiële organisaties zich steeds efficiënter en ook kosteneffectiever willen organiseren. Nieuwe mensen aannemen omdat de compliance druk toeneemt is voor de tax director niet altijd een optie. Door middel van robotics kun je de wens ‘do more with less’ echt laten uitkomen. En dat is een thema waar elk bedrijf mee worstelt, ook in de fiscale functies.”

Voor bedrijven die alles nog manueel doen en van het ene naar het andere bestand moeten schakelen, is een robot zeker de overweging waard

Dus het is geen slecht nieuws, de robotisering?

“Meer doen met minder is één element, maar er speelt meer. Fiscalisten moet je inzetten daar waar ze toegevoegde waarde hebben. Veel goede fiscalisten zijn heel erg bezig met het vergaren en controleren van data, en doen dat vaak met Microsoft-oplossingen, dus in Excel, Word en Outlook. Als je daar een flinke slag in maakt, worden deze mensen uiteindelijk gelukkiger. Een aantal jaar terug heb ik een deel van de taken uitbesteed aan India, niet vanwege de kosten maar omdat ik zag dat goede mensen weggingen omdat ze te veel repeterende taken hadden. En met de nieuwe generaties Y of de millennials wordt dat alleen maar sterker. RPA in tax zie ik daarom niet zozeer om mensen te vervangen, maar om simpele taken effectiever te doen en talenten gemotiveerd te houden.”

Kunt u taken noemen die de robot veel beter kan doen dan wij?

“Bij een Poolse klant zat een werknemer die per kwartaal 50 uur bezig was om bankfilings en nihilaangiftes te doen. Dat is een verplichting die gekoppeld is aan het fiscale jaarrekeningproces. Niet heel ingewikkeld, maar onze robot doet datzelfde werk in tien uur tijd en haalt zo ook de piekbelasting in het team bij de klant eruit. Dat is natuurlijk een voorbeeld, maar de echte vraag moet zijn wat de kwalificaties van het proces en de handelingen zijn. Als een klant al een goed georganiseerd en geautomatiseerd btw-proces heeft, dan heeft het niet veel zin om een robot de btw-aangiften te laten doen. Voor bedrijven die alles nog manueel doen en van het ene naar het andere bestand moeten schakelen, is een robot zeker de overweging waard.”

Welk activiteit moet het liefst morgen al door een robot geregeld worden?

“Het schrijven van uren en factureren. Ik denk dat veel professionals van advieskantoren dat zullen zeggen. Zo blijft er genoeg tijd over om de talenten van medewerkers optimaal te benutten.”

Wil je doorpraten over robotisering binnen de fiscale wereld? Neem dan contact op met Wobke Hählen.