Sponsored content
Sponsored content

Wat is de ideale lijn? Google Glass wijst de weg

Maar liefst 4717 kilometer legden acht studenten van de TU Delft af in zonneauto Nuna, tijdens de Zuid-Afrikaanse Sasol Solar Challenge. Ze vestigden er niet alleen een record mee, maar sleepten ook de overwinning van de solarrace in de wacht.

De winst kwam na een jaar van fulltime voorbereiding, sleutelen en strategieën bedenken. Essentieel onderdeel van die strategie was het gebruik van een Google Glass – geleverd door sponsor Deloitte. Het team kwam op het idee om de bestuurder van de Nuna live feedback te geven over de ideale lijn op de weg. Bo Salet, technical manager van het team: “Het systeem werkt met sensoren (xsens), een computer (raspberry pi) en een heads-up-display (Google Glass). Via de bril krijgt de coureur live feedback over de ideale racelijn. Door het gebruik van kleuren op het scherm van de Google Glass weet de coureur hoe ver hij zit van de maximale krachten die de auto aan kan. Zo kan hij Nuna tot het uiterste pushen.”

Gebouwd voor ruime bochten

Dat de Google Glass zijn vruchten afwierp, bleek al tijdens de kwalificatie. Nuna voltooide die namelijk in een recordtijd: iets meer dan 2 minuten en 8 seconden. Vlak achter grote concurrent Tokai Universiteit uit Japan, die de kwalificatieronde in iets minder dan een twee minuten aflegde. Met de recordkwalificatie legden de studenten het fundament voor hun latere overwinning. Technical manager Salet: “Bij de kwalificatie bepaal je je startpositie. Wie daar eerste wordt, mag vanzelfsprekend als eerste starten. Tussen iedere startpositie zit een minuut. Iedere minuut die je later start, moet je tijdens de race weer terugverdienen. Bovendien moet je ook alle auto’s voor je inhalen en dat kost een hoop extra energie.” De kwalificatierace – een ronde op een racetrack – is geen natuurlijke situatie voor Nuna, die eigenlijk is gebouwd op lange rechte wegen en ruime bochten. Zonneauto Nuna-coureur Wouter Grimme: “Tijdens de kwalificatie is het voor ons vooral belangrijk om de auto heel te houden. Uiteindelijk willen we de race winnen en daarvoor hebben we natuurlijk wel Nuna nodig.”

Wie, wat en waar

Het idee voor het gebruik van de Google Glass achter het stuur is ontstaan vanuit de gedachte om Nuna zelfrijdend te maken, vertelt Bo Salet. “De combinatie van een zelfrijdende auto en de ideale racelijn zou ervoor zorgen dat we efficiënter konden rijden. We zagen in dat dit nog niet realiseerbaar was en bovendien zijn zelfrijdende auto’s nog niet toegestaan op de openbare weg. Daarom hebben we het in ander jasje gegoten.” Behalve voor live feedback tijdens de race is het systeem ook daarna van nut. “Het registreert alle krachten die er gedurende de race werken. Het weet precies waar, met welke snelheid en in welke richting de auto zich op elk moment begeeft. Doordat we de ideale racelijn kunnen berekenen, kunnen we die vergelijken met hoe de coureur gereden heeft. Zo kunnen we achteraf samen met de coureur de rit nabespreken. Zat hij op de goede positie op de weg? Ging hij hard genoeg door de bocht of juist te langzaam? Daarnaast geeft de Google Glass aan waar er anders gereden moet worden om tot een nog beter resultaat te komen.”

Frisse blik, specialistische kennis

Wie de auto goed bekijkt, ziet niet alleen een fiks oppervlak aan zonnepanelen en een cockpit met coureur, maar ook de namen van tal van partners. Die van Deloitte bijvoorbeeld, die niet alleen de Google Glass leverde, maar ook kennis en expertise met het Nuon Solar Team deelt op het gebied van cyber security, data-analyse en digitalisering. Zo ondersteunt Deloitte de studenten in het bereiken van hun ambitie om weer als snelste team de solarrace te rijden. Salet: “We werken met acht tot zestien personen fulltime aan dit project. Tijd is dus de meest beperkende factor. Om alle ideeën te kunnen realiseren, hebben we partners die stuk voor stuk de beste zijn binnen hun branche en die graag een bijdrage willen leveren aan dit project. Daarnaast leidt de samenwerking ook vaak tot nieuwe inzichten. Wij hebben de frisse blik, zij hebben de specialistische kennis op hun vakgebied.”

Bekijk in de video hieronder de highlights van de Sasol Solar Challenge 2016

Acht studenten en een zonneauto

Duizenden kilometers in acht dagen, door woestijn, steden, bergen en langs de kust. In een auto op zonne-energie welteverstaan. Dat is de essentie van de Zuid-Afrikaanse Sasol Solar Challenge en van zijn Australische evenknie, de World Solar Challenge. Beide solarraces vinden elke twee jaar plaats. In de oneven jaren kruisen de zonneauto’s de wegen down under, in de even jaren zoeven ze door het Zuid-Afrikaanse landschap.

Zo ook afgelopen september. Net als bij de voorgaande Zuid-Afrikaanse editie stond een Nederlands team aan de start. Acht studenten van de TU Delft hadden met zonneauto Nuna8s – een verbeterde versie van het voorgaande model – een reputatie hoog te houden. Van de negen keren dat een team van telkens andere Delftse studenten met Nuna aan de start van een solarrace verscheen, kwam het zeven keer als winnaar over de finish. Dit jaar wilden de studenten opnieuw winnen. Bovendien hadden ze het plan een nieuw kilometerrecord te vestigen. Het team slaagde met vlag en wimpel. Op 1 oktober schreven ze niet alleen de Sasol Solar Challenge 2016 op hun naam, ze hadden tussen Pretoria en Kaapstad ook nog eens de grootste afstand ooit afgelegd in een zonneauto: 4717 kilometer.

Wil je meer weten over het partnership met het Nuon Solar Team en de rol van Deloitte? Lees dan verder op Deloitte.nl