Sponsored content
Sponsored content

Wat een zegen: de telefoon bedreigt de portemonnee


Niets erger dan een man bij de kassa die als z’n zakken navoelt of hij het niet toevallig gepast heeft. Jaarlijks worden nog altijd 4,5 miljard transacties cash gedaan, waarvan ruim 1,2 miljard in de supermarkten. Volgens Nick Smaling en Roeland Assenberg van Eysden, die namens Deloitte de ontwikkelingen nauwgezet volgen, staat contactloos betalen nu toch echt op het punt om door te breken.

grafiek_NRCQ

Roeland: ‘Ik zie louter voordelen aan contactloos betalen. Je hoeft de magneetstrip van je pinpas niet meer langs een automaat te halen of je chip in een automaat te stoppen. Dat voorkomt beschadigingen. Bij contactloos betalen hoef je alleen je pas maar tegen de terminal te houden. Onder andere ING en ABN hebben dat al uitgerold, Rabobank is er nu ook mee begonnen. Je kunt tot 25 euro betalen zonder je pin in te toetsen. En dat bedrag kun je aanpassen als je dat wilt. De Rabobank maakt daarnaast ook mobiel betalen mogelijk, een stap verder dus. Dan houd je je telefoon bij de automaat. Hoef je je portemonnee niet meer mee te nemen. Deze nieuwe betaalmethodes schelen veel tijd aan de kassa. Sommige mensen zijn echter bang dat als ze bijvoorbeeld die pas verliezen, een ander er met het geld vandoor gaat. Een goede balans tussen veiligheid, privacy en gebruiksvriendelijkheid is daarom belangrijk.’

Nick: ‘De mobiele doorbraak komt eraan. Bij het Mobile World Congress in Barcelona was dit een van de belangrijkste thema’s op de agenda: hoe zet je mobiel in voor betaaltoepassingen. Het gaat hard nu, maar alle partijen moeten meewerken: winkeliers, consumenten en leveranciers. Niet alle mobieltjes hebben de contactloze NFC (Near Field Communication) functionaliteit. Hoe snel de ontwikkelingen gaan hangt af van de beschikbaarheid van dit soort telefoons en dit aantal is groeiend. Apple heeft de verbinding tussen de bank-app en de NFC-functie echter geblokkeerd. Alleen met Apple-apps kun je die gebruiken. We hebben te maken met een tweezijdige markt in betalen. Aan de ene kant is er de uitrol van kaarten die het interessant maken voor merchants om terminals aan te schaffen die draadloos kan ontvangen. Aan de andere kant heeft het voor consumenten pas zin om op deze moderne manier te betalen als er genoeg terminals zijn zodat het ook kán. Zo houden ze elkaar in evenwicht. Maar omdat het nu snel uitgerold wordt bij de banken, denk ik dat alles echt in een stroomversnelling komt.’

Roeland: ‘Het is ook interessant voor banken. Zij proberen de cash-betalingen eruit te krijgen, omdat dat veel geld kost. Dit is de manier om over te schakelen naar elektronisch betalen. Veel is gericht op deze omschakeling. Je zag de afgelopen jaren ook veel pincampagnes, als Klein bedrag, pinnen mag. Dit is een extra manier om de migratie van cash naar non cash te versnellen.’

Nick: ‘Ik denk dat er mensen zijn die bang zijn voor vergrootrisico’s. Als je de authenticatiecode/pincode eraf haalt loop je natuurlijk een hoger risico. Aan de andere kant kun je de limiet op 25 euro houden of inschakelen dat een pin altijd nodig is, waarmee je het risico weer beperkt. Het vertrouwen in contactloos betalen moet groeien. Een tijdje terug moesten we ons tegen skimming wapenen en dat is mede door voorlichting helemaal uitgebannen. Zo zal het ook gaan met contactloos betalen. Ik vraag me trouwens af of mensen het als onveilig ervaren. Vaak is er ook de afweging: veiligheid versus gebruiksvriendelijkheid. Als iets heel gebruiksvriendelijk is zijn mensen eerder geneigd zich over de eventuele risico’s heen te zetten.’

Roeland: ‘En de gebruiksvriendelijkheid is groot. Vooral vanwege die 25-euro grens. Alle lage betalingen kunnen nu heel snel worden afgehandeld. Maar het is een tussenstap naar mobiel betalen. Als dat er eenmaal is hebben we het echt over een andere betaalbeleving voor de consument, met loyaliteitskaarten, online kortingsbonnen en meer van dat soort zaken die eraan gekoppeld gaan worden.’

Animatie over contactloos betalen 

Deloitte volgt nieuwe spelers en technologieën op de voet. Daarnaast combineert Deloitte diverse expertises zoals Payments, Privacy, Identity Management en Security om een innovatieve en veilige digitale wereld te realiseren, voor zowel consumenten als organisaties. Wil je hier meer over weten, neem dan contact op met Nick Smaling.