Sponsored content
Sponsored content

Wat doet jouw kind online?


Voor de zevende keer organiseerde Deloitte de HackLab High School voor kinderen (van 6-16 jaar) van werknemers en relaties. Terwijl de jeugd de basis leerde van hacken, praatten de ouders over het online beschermen van hun kinderen en henzelf.

Op de bovenste verdieping van Deloittes nieuwe pand in Amsterdam krijgen dertig kinderen en hun ouders les in de beginselen van persoonsgegevens en de bescherming ervan. Deloitte wil met het HackLab kinderen al op jonge leeftijd bewust maken van de digitale sporen die zij online achterlaten. Daarbij krijgen ze de kans om hun eigen technische talent te ontdekken: kunnen zij vanaf computers inbreken op het netwerk van een fictief persoon? En vinden zij het leuk? “Technisch talent wordt alleen maar schaarser,” zegt Bert Tilmans, consultant Cyber Risk Services bij Deloitte. “Daarom vinden wij het belangrijk dat kinderen al vroeg ontdekken of zij er aanleg voor hebben, zodat zij daar later serieus mee aan de slag kunnen.”

Kinderen krijgen hackles tijdens Hacklab High School

Kinderen krijgen hackles tijdens Hacklab High School

De toekomst is nu

De zoektocht begint in Google, waar de jongens en meisjes op zoek gaan naar zo veel mogelijk digitale sporen van trainer Werner. Alle informatie is immers waardevol, zeker wanneer zij straks een wachtwoord willen kraken. Jonas is acht en legt uit dat ‘hacken’ heel eenvoudig begint. “Ik geef jou een hand en dan zeg jij jouw naam.” En het eerste stuk informatie is al prijsgegeven. Nog een goede tip: “Ik bel de helpdesk en doe alsof ik iemand anders ben.” Zijn moeder Dominique geniet bijna nog meer van de dagbesteding dan haar zoon. Technologie is niet haar vak, maar ze vindt het wel leuk. Ze wijst op de uitgestalde Google Glass, VR-bril Oculus Rift, 3D-printer en QuadCopter, een drone met camera “Moet je kijken, dit is niet de toekomst, dit is nu.” Dominique vindt het belangrijk dat kinderen zich bewust zijn van online risico’s en dat zij zichzelf kunnen beschermen. Het zou prachtig zijn als scholen gedegen aandacht besteden aan het onderwerp, maar de realiteit is dat het onderwijs de ontwikkelingen zelf nauwelijks kan bijbenen. “Wij hebben de verantwoordelijkheid om onze kinderen wegwijs te maken.”

Kinderen krijgen hackles tijdens Hacklab High School

Waar liggen de grenzen?

Terwijl de kinderen in een netwerk proberen in te breken, wisselen de ouders in een andere ruimte ervaringen uit over het online gedrag van hun kroost. Bescherming is vooral een kwestie van grenzen stellen. Zo vinden bijna alle ouders Facebook ongeschikt voor jongere kinderen, maar mogen Whatsapp en Instagram wel. Deloitte-trainers Robyn en Olivier stellen vragen die tot nadenken stemmen. Weten de kinderen wat zij wel of niet online mogen vertellen? Checken zij overal in of kondigen zij familievakanties aan op Facebook? Wie kijkt er mee met zijn kind online en leest de Whatsapp-berichtjes? Er bestaat kant-en-klare software die online gedrag 24 uur per dag monitort. Wie zou dat willen gebruiken? En mag dat? Want een kind heeft immers ook recht op privacy.

Netelige kwesties, die menig ouder hoofdbrekens kosten. De juiste grenzen liggen voor ieder kind ergens anders. Dit is in ieder geval duidelijk: Wees zelf bewust van de risico’s en blijf daarover in gesprek met jouw kind. Onwetendheid is een enorme boosdoener. Denk nog maar even terug aan Project X in Haren.

Deloitte organiseerde onlangs voor de zevende keer een HackLab High School. Dit event leert kids welke innovatieve mogelijkheden deze wereld te bieden heeft door hen onder meer kennis te laten maken met nieuwe technologieën zoals een drone en de google glass. Maar ook door hen via diverse demonstraties te laten zien hoe hackers te werk gaan en zodoende dit bewustzijnsniveau te vergroten. Wil je meer informatie over de HackLabs van Deloitte, neem dan contact op met Marko van Zwam.