Sponsored content
Sponsored content

Voor een lagere premie willen we best wat privacy inleveren


Verzekeringen en data-analyse: vooralsnog geen innig huwelijk. Terwijl er veel voordelen aan zitten. Een lagere premie voor de consument bijvoorbeeld. Die ziet er wel wat in, in die digitale producten en diensten van zijn verzekeraar. Nu de verzekeringsmaatschappijen zelf nog.

Zo gaat het tot nu toe: je koopt een nieuwe auto en je sluit een verzekering af op basis van onder andere schadevrije jaren en het aantal kilometers dat je jaarlijks denkt te rijden. Op die gegevens baseert de verzekeringsmaatschappij je premie. En zo kan het in de toekomst gaan: je betaalt premie onder andere op basis van hoeveel kilometers je écht rijdt, hoe veilig je rijdt en waar je rijdt. “Telematics noemen we dat”, zegt Frank Bovée, Insurance Innovation Lead bij Deloitte. Hij was verantwoordelijk voor het onderzoek dat Deloitte deed naar digitaal gedreven verzekeringen en verzekeringsdiensten. “Consumenten hebben daar grote interesse in, mits ze er duidelijke voordelen van hebben. Als die er zijn, willen ze best wat privacy inleveren.”

“Consumenten zijn zelfs bereid om hun rijgedrag aan te passen zodat ze minder premie betalen”

Duidelijke voordelen

Die gegevens worden namelijk verzameld in de auto, bijvoorbeeld via de smartphone van de bestuurder. Die meet bijvoorbeeld hoe hard hij optrekt en remt en of hij vaak in files rijdt (met hogere kans op ongelukken). Het mag duidelijk zijn dat tegenover veilig rijgedrag een lagere premie staat. Bovée: “Consumenten zijn zelfs bereid om hun rijgedrag aan te passen zodat ze minder premie betalen, bleek uit ons onderzoek.”

Data-analyse biedt verzekeraars dus goede mogelijkheden om betere, op maat gemaakte verzekeringsproducten te maken waar de consument voor openstaat. Maar, zo waarschuwt Bovée, verzekeraars moeten elke stap in dit proces heel weloverwogen maken. “Welke data monitoren ze, wat doen ze ermee, wat is het voordeel voor de consument en dat bovendien heel duidelijk communiceren’, zegt hij. “En – heel belangrijk – ze moeten de consument zelf actief de keuze laten maken om mee te doen. Die weloverwogenheid is ontzettend belangrijk, want het vertrouwen van consumenten is snel geschaad.”

Schade aan de boormachine

Hoewel het enthousiasme onder consumenten dus groot is, verwacht Bovée niet dat verzekeringsmaatschappijen in no time overstappen op een geheel digitale werkwijze. “Er zijn bijvoorbeeld nog maar weinig verzekerings-apps. Van de apps die er zijn, is de functionaliteit redelijk beperkt. Bovendien bieden ze vooralsnog meestal weinig vernieuwends, maar zijn ze een extra kanaal naast de bestaande kanalen. FBTO biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om via een app zorgdeclaraties in te dienen. Handig, maar geen nieuwe dienst.” Bovée adviseert verzekeringsmaatschappijen om de nieuwe mogelijkheden van digitale technologieën te benutten “Bijvoorbeeld op basis van de deeleconomie. Stel ik leen de boormachine van mijn buurman en ik laat het apparaat vallen. Dan moet ik de schade vergoeden. Het zou heel handig zijn als ik voor dat uurtje dat ik die boormachine leen via mijn smartphone een microverzekering kan afsluiten die die schade dekt. Daar heb ik best een premie van een euro voor over.”

Minder schade, minder inkomsten

Of verzekeraars nu willen of niet, de almaar voortsnellende technologie dwingt hen om na te denken over hun proposities. Bovée: “Het verdienmodel moet veranderen. De premie-inkomsten voor autoschadeverzekeringen vormen nu een groot deel van de inkomsten van verzekeringsmaatschappijen. Maar de zelfrijdende auto komt eraan en die botst niet meer. De premie-inkomsten voor autoschadeverzekeringen zullen dus flink gaan dalen. Dat kan wel 50% schelen, zo blijkt uit onderzoek. Verzekeraars moeten dus nadenken waar ze in de toekomst hun inkomsten vandaan halen.” Het antwoord ligt besloten in de ontwikkeling van nieuwe, digitaal gedreven producten, betoogt Bovée. “Aan de consument zal het niet liggen, die is zeker enthousiast.”

De wereld digitaliseert. Niet alleen huishoudens, maar totale business modellen veranderen. De impact is gigantisch. Van grote multinationals tot de consument, iedereen heeft vragen of ideeën over de huidige digitale revolutie. De consument verlangt steeds vaker van het bedrijfsleven om diensten en producten aan te passen naar individuele wensen. Ook binnen de verzekeringsbranche is vernieuwing noodzakelijk. Frank Bovée is Insurance Innovation Lead bij Deloitte en adviseert bedrijven in deze digitale transitie.