Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Volwassenen steeds meer bereid om te betalen voor digitale content

Elk jaar weer laat Deloitte zijn licht schijnen over toekomstige trends op het gebied van technologie, media en telecom. What in the world is going on?

Voorspellingen op het gebied van technologie, media en telecom doen het altijd goed, omdat ze zo dicht bij onszelf liggen. Een van de voorspellingen van de TMT Predictions van 2018 is dat we dit jaar meer en meer bereid zijn om te betalen voor digitale content, bijvoorbeeld in de vorm van muziek, series en films. Eind dit jaar zal de helft van alle volwassenen in ontwikkelde landen minstens twee online only media-abonnementen hebben.

Het eerste kwartaal van 2018 ligt inmiddels achter ons en Paul Lee, directeur Global Technology, Media & Telecommunications Research bij Deloitte, ziet bevestiging van die voorspelling. “Bedrijven spelen in op de groeiende vraag. Het Amerikaanse kabeltelevisienetwerk ESPN kondigde begin april de lancering aan van ESPN+, een online streamingdienst die sportwedstrijden aanbiedt.” Pathé Thuis maakte recent bekend dat de omzet in het eerste kwartaal 70 procent hoger ligt dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat is te danken aan de groeiende abonneeaantallen: 111.000 nieuwe abonnees in het eerste kwartaal, waarmee het totaal uitkomt op 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens. Ook Videoland, NL Ziet en natuurlijk Netflix doen goede zaken.

Verfijnde techniek

Een andere voorspelling die eruit springt, is de enorme toename van het gebruik van machine learning. Grote en middelgrote bedrijven maken er dit jaar twee keer zoveel gebruik van als vorig jaar. In 2020 zal het gebruik ten opzichte van dit jaar opnieuw verdubbeld zijn. Machine learning is een vorm van artificial intelligence die een systeem traint en verbetert op basis van ervaring – in de vorm van data – zonder dat er programmeren aan te pas komt. De technologie komt in een stroomversnelling dankzij nieuwe halfgeleiderchips die door het gebruik van machine learning minder stroom verbruiken en bovendien sneller, flexibeler en slimmer worden.

“Voor de consument voltrekt deze revolutie zich grotendeels achter de schermen,” zegt Lee, “maar je ziet het bijvoorbeeld terug bij video on demand, waarbij je suggesties krijgt van wat je misschien wil zien. Eerder was dat alleen op basis van welke film of serie je keek, maar inmiddels is die techniek verfijnd. Als je bij de film The Fast and the Furious klikt op de afbeelding van de auto krijg je andere suggesties dan wanneer je klikt op de naam van de acteur.”

Een ander voorbeeld is dat van ‘automatisch geschreven’ artikelen in de krant. “Journalisten schrijven de wedstrijdverslagen van de clubs bovenaan de ranglijst van de voetbalcompetitie, maar de verslagen van de clubs onderaan kunnen met behulp van machine learning worden gemaakt. Het systeem zoekt de data bij elkaar – de uitslag, wie er scoorden, gele kaarten, gewisselde spelers – en schrijft op basis van een format een artikel.”

65 keer per dag

Een voorspelling die verder reikt dan dit jaar is dat het aantal smartphone-gebruikers blijft groeien. Dit jaar bezit 85 procent van de volwassenen in ontwikkelde landen een smartphone. Over vijf jaar is dat 90 procent. Ook opvallend is de populariteit van smartphones onder mensen tussen de 55 en 75 jaar: ongeveer 85 procent van hen bezit in 2023 een smartphone. We gebruiken onze smartphone ook steeds meer. Over vijf jaar communiceren we er ongeveer 65 keer per dag mee. Dat is 20 procent meer dan dit jaar.

Tot nu toe profiteert vooral de consument van de smartphone, stelt Lee. Tal van apps zijn speciaal voor de consument ontworpen, de zakelijke gebruiker ligt nog wat achter. “Vooral mensen die niet de hele dag achter een bureau zitten. Neem een dakdekker die de hele dag ladder op, ladder af gaat. Hij kan zijn telefoon natuurlijk gebruiken om klanten te bellen, maar idealiter komt er een app die dat klantcontact vergemakkelijkt. Een ander voorbeeld is dat je ziet dat veel zakelijke toepassingen, zoals Word en Excel, gemaakt zijn voor gebruik op een desktop. Er zijn, kortom, veel kansen om zakelijke toepassingen te verplaatsen van de pc naar de smartphone. Daar verwacht ik veel van de komende jaren.”

Maatschappelijke discussie

Hoewel we meer en meer vergroeid raken met onze telefoon, maken we ons tegelijkertijd zorgen over de invloed op ons leven en de gevaren die het apparaat oplevert, bijvoorbeeld tijdens het autorijden. Ook de mogelijk negatieve invloed ervan op onze nachtrust en ons gedrag is voer voor maatschappelijke discussie. Vooral jonge mensen maken zich zorgen, ziet Deloitte. Twee derde van de 18- tot 24-jarigen is van plan zijn telefoon dit jaar minder te gebruiken. Lee vergelijkt de zorgen om telefoongebruik met de opkomst van de televisie. “Dat werd lang gezien als iets slechts, maar het is maar hoe je het ziet. Je kunt educatieve programma’s kijken waar je iets van opsteekt of je kijkt naar onzin, puur omdat het je afleidt. Ik was laatst uit eten en zag in het restaurant een familie met twee kinderen. Die kinderen hebben de hele maaltijd lang naar filmpjes op smartphones gekeken, er was geen enkel gesprek gaande. Zie je als voordeel dat ze zich niet verveelden en zich netjes gedroegen of is dit sociaal onwenselijk? En in geval van het laatste, is het gebruik de schuld van de technologie of van de ouders? Dat zijn vragen die we als maatschappij moeten beantwoorden.”

Wil je over deze voorspellingen van gedachte wisselen, neem dan contact op met Jordan Bish.