Sponsored content
Sponsored content

Virtual reality in het bedrijf: een kwestie van doen

Het is natuurlijk om je kapot bij te lachen, de host van een talkshow die de tafel moet vasthouden als hij een Google Glass op heeft. Maar wat heb je aan virtual en augmented reality? Dat is toch alleen maar leuk voor gamers? Zes sceptische stellingen voor Franklin Heijnen van Deloitte Digital, die bedrijven aanspoort tot het experimenteren met VR.

VR, AR, MR: de mensen zien door de bomen het bos niet meer.

‘Zo ingewikkeld is het niet. Bij VR word je ondergedompeld in een volledig virtuele ervaring. Met een VR-bril op word je afgesloten van de werkelijkheid en voel je al heel snel wat je door de bril ziet. Bij AR is er sprake van een mix van de tastbare wereld en de virtuele. Pokémon Go is daar een mooi voorbeeld van. Virtuele figuren zijn te zien in de echte wereld, gezien door je mobiel of iPad. Bij Mixed Reality is de samensmelting van die twee werelden intenser en exacter. Hier kun je producten en objecten in de echte wereld plaatsen, zonder dat het gaat zweven. Ze lopen over je tafelblad en vallen er niet af.’

Veel heb je er niet aan. Behalve als je van gamen houdt.

‘Het wordt nu veelal toegepast op entertainmentgebied. Gaming leent zich hier bij uitstek voor, omdat je een nog intensere spelbeleving krijgt dan dat je voor een beeldscherm zit. Je wordt in het spel betrokken, je bent vaak zelf de speler. Dat kan met een bril maar het gaat nu veel innovatiever. Als jij als vogel door de bergen vliegt kun je een blower-drum gebruiken zodat je wind ervaart. Die extra tools zorgen voor nog meer beleving. Maar je ziet dat in de e-commerce sfeer steeds meer bedrijven deze techniek oppakken. Bij IKEA kun je meubels in jouw virtuele kamer plaatsen, om te zien en te voelen hoe het staat. Verfleveranciers gebruiken AR zodat je kunt ervaren hoe een bepaalde kleur op jouw wand staat. Makelaars gebruiken VR om de beleving in het te verkopen huis over te brengen. Je kunt al echt in je huis rondlopen en ervaren hoe groot de kamer werkelijk is.’

VR is handig om ruimtes te ervaren. Maar dan houdt het ook wel op.

‘Nee dus, het wordt ook steeds meer ingezet bij service op afstand. Bedrijven die service verlenen moeten vaak een gespecialiseerde monteur of expert sturen. Zit de expert op een andere locatie terwijl op een boorplatform of in een andere stad zijn expertise nodig is, dan kan hij op afstand een collega instrueren. Hij kan meekijken en zijn info wordt geprojecteerd op de bril bij de collega die op het boorplatform zit. Die kan een handleiding of filmpje zien die de expert stuurt. Dat kan via iPad maar steeds vaker gaat dit via een VR-bril, waarbij je de handeling kunt zien, de specialist kunt horen en gelijk twee handen vrij hebt. Op het gebied van training en educatie wordt VR ook steeds vaker ingezet. Bij VR word je het beeld ingezogen en dat is heel handig bij het uitvoeren van opdrachten omdat het de werkelijkheid weergeeft. Als je stress wilt simuleren kun je mensen echt in vuur en rook plaatsen of met een spin confronteren. Het leergedrag dat je wilt opwekken is veel echter omdat je midden in de angstsituatie zit. En ziekenhuizen gebruiken VR onder meer om pijnprikkels weg te halen. Je wordt nogal afgeleid als je in een andere wereld zit.’


Ze zijn veel te duur, die brillen.

‘Er komen er steeds meer op de markt en ze worden steeds goedkoper. Daarbij: je hebt een heel toegankelijke manier waarbij je jouw telefoon in een plastic of kartonnen VR-bril stopt. Die kosten 15 euro. Je hebt niet per se een dure, ultra lichte versie nodig.’

Ondernemers weten niet waar ze moeten beginnen, als ze VR als bedrijfstool willen inzetten.

‘Hij moet zich in eerste instantie niet druk maken om de techniek maar zich afvragen: wat is de vraag van de klant? Hoe maak jij zijn leven interessanter, beter en makkelijker? En bedenk wat jouw doel is. Wil je als organisatie meer verkopen, kosten besparen, of bijvoorbeeld efficiënter met trainingen omgaan? Koppel datgene wat gebruikers willen aan datgene wat je als organisatie wilt bereiken. En start dan klein. Maak een prototype van je VR-tool en laat die testen door collega’s en eindgebruikers. Laatst hebben we een hackathon georganiseerd waarbij we vijf prototypes ontwikkeld hebben in een dag rond VR en E-commerce. Bijvoorbeeld voor het hotelwezen om te beleven of een kamer geschikt is. Dan is het nog niet heel gedetailleerd, maar je kunt ervaring opdoen, zien of het werkt, je geeft daarvoor weinig uit maar de tool is wel meteen getest. De drempels zijn veel lager dan veel mensen denken.’

Wil je meer weten over de mogelijkheden van nieuwe technologieën zoals VR en AR of wil je doorpraten naar aanleiding van dit artikel, neem dan contact op met Franklin Heijnen.