Sponsored content
Sponsored content

Trend: de overname van Whatsapp door Facebook, één jaar later


Hoe is het gesteld met de privacy, één jaar na de overname van Whatsapp door Facebook? Adviseurs Robyn Post (27) en Bart Witteman (31) van het Deloitte Privacy team praten je bij.

Gebruiken jullie Whatsapp?

Witteman: ‘Ja, absoluut.’
Post: ‘Ik ook.’

Wat zijn daar de voordelen van?

Witteman: ‘Het is een hele makkelijke manier van communiceren. Er zit een goede functionaliteit in: het lijkt op sms, maar werkt ook op wifi en is een stuk goedkoper. Bijna iedereen in mijn omgeving gebruikt het. Vooral dat laatste is extreem belangrijk voor zo’n applicatie, dat er sociale massa achter zit.’

Beperkt dat niet de keuzevrijheid van de consument?

Post: ‘Je kunt wel in je eentje op Telegram of Threema gaan zitten, maar dan is die gemaksfunctie er niet.’
Witteman: ‘Vorige week is Signal voor de iPhone uitgebracht, een ontzettend interessante applicatie met allerlei voordelen, vooral op privacy-gebied. Maar als ik nu in mijn contactenlijst kijk, staan daar maar vier collega’s. Het is uiteindelijk de groep die besluit wat succesvol wordt.’

Waarom betaalde Facebook het immense bedrag van 16 miljard euro voor Whatsapp?

Witteman: ‘Volgens mij heeft Whatsapp een groep van 600 of 700 miljoen actieve gebruikers. Na een jaar gratis gebruik, kost het een dollar per jaar. Dat is niet gek voor een bedrijf met veertig werknemers. Bovendien, als ze de klantgegevens nog ergens anders voor gaan gebruiken, zal ze dat nog meer geld kunnen opleveren.’

Hoe werkt dat?

Witteman: ‘Facebook verdient momenteel geld aan advertenties, en in de toekomst wellicht met betalingen. Ze zullen Whatsapp willen gebruiken om die twee dingen te ondersteunen of als platform te dienen. Dan ontstaat er wel een interessante situatie, omdat één van de uitgangspunten waarmee Whatsapp zo groot is geworden no games, no gimmicks and no adds”  is. Maar als Facebook de gebruikers toch weet te koppelen aan het eigen verdienmodel, dan zit daar veel waarde in. Daar komt nog iets bij; Facebook heeft met Whatsapp beschikking gekregen over ieders telefoonnummer en daarmee zekerheid over wie een persoon daadwerkelijk is.’

Levert dit geen privacy- of beveiligingsproblemen op?

Post: ‘Je zag dat er na de aankondiging van de overname door Facebook flink wat mensen overstapten op Telegram, maar snel merkten dat er niet genoeg meegingen. Bovendien kwamen ze erachter dat aan (het Russische) Telegram ook allerlei privacy-haken en ogen zitten.’

Hoe kunnen we bewuster omgaan met onze keuzes?

Witteman: ‘Op dit moment is het privacy-bewustzijn onder mensen nog niet hoog, maar ik denk dat dit snel verandert. En als consumenten het eenmaal meewegen in hun keuzes, dan worden bedrijven gedwongen om daar rekening mee te houden.’
Post: ‘Onderzoekende consumenten zijn altijd beter dan gemakzuchtige consumenten. Door de overname van Whatsapp beseften mensen zich ineens wat er allemaal mogelijk is met hun gegevens en stellen vragen als: wat houd het in? En: welke gevolgen heeft het voor mij?’

Wat kunnen bedrijven hiervan leren?

Post: ‘Een paar jaar geleden zetten bedrijven privacy vooral op de agenda uit angst of als er een Europese verordening aan zat te komen. De laatste tijd zie je dat bedrijven het proactief doen, uit eigen bewustzijn.’
Witteman: ‘In de ideale situatie, als er weer eens zoiets massaals ontstaat als Whatsapp, overwegen mensen eerst de mate van beveiliging en privacy voordat ze erin meegaan. Als dat eenmaal speelt in de markt, worden bedrijven gedwongen om helemaal aan het begin van de ontwikkeling na te denken over veiligheid: privacy by design. De vraag: “hoe gaan wij om met klantgegevens?” moet in de bedrijfsstrategie verankerd zitten.’

Onlangs schreef Deloitte een artikel met daarin een aantal privacy trends privacy voor 2015. De trends laten zien dat gebruikers meer bewust moeten zijn van de gevoeligheid en de waarde van (onze) gegevens, waarbij aan de andere kant bij ondernemingen en overheden een groter privacybewustzijn wordt gegeneerd. Ook zien wij dat organisaties privacy als onderscheidend vermogen inzetten. Deloitte heeft een Privacy team met ruime ervaring in het ondersteunen van organisaties bij privacy gerelateerde uitdagingen en in het benutten van kansen die privacy biedt.