Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Smiling girl with smartphone in shopping centre
Smiling girl with smartphone in shopping centre

‘Sta jij echt in déze winkel dit product te kopen?’


Thomas Hayes Davenport is auteur van bestsellers als Big Data @ Work (2013), over de mythen en mogelijkheden van Big Data en Keeping up with the Quants (2014), over het begrijpen en gebruiken van analytics. Hij voorspelt dat Big Data ons heel veel werk uit handen gaat nemen.

Hoofdletter B, Hoofdletter D

Er is sprake van Big Data als wordt gewerkt met een of meer datasets die te groot zijn om met reguliere databasemanagementsystemen te worden onderhouden. Dan hebben we het dus over data die niet meer op één server passen – laat staan op één pc. Vandaar, zo weet Davenport, heb je bij Big Data (altijd geschreven met een hoofdletter B en een hoofdletter D) technologie als Hadoop nodig. Dat is een open-source software-raamwerk waarmee applicaties petabytes aan ongestructureerde data in een Cloud omgeving op commodity hardware kunnen verwerken.
Zware kost dus. Letterlijk.

Risico’s inschatten

“Als je ermee kunt omgaan,” zegt Davenport, “zullen veel van je beslissingen in de toekomst gebaseerd zijn op Big Data, waar je voordien voor een groot deel afging op je ervaring en gevoel. Maar beslissingen op basis van Big Data zijn, zo is gebleken, accurater dan beslissingen die je neemt op basis van je intuïtie. Nadeel is wel dat je eigen inbreng, je eigen rol, natuurlijk steeds kleiner wordt.”

Klantgerichte branches zullen het meest door Big Data worden beïnvloed, weet Davenport. De zorg is daarvan een goed voorbeeld. Als we belangrijke informatie met elkaar combineren, krijgen we zorg die is aangepast aan de persoon zelf – en niet aan een groep personen. En verzekeraars gebruiken Big Data op hun beurt om risico’s van individuele klanten in te schatten, dat dan ook wel weer.

Als verkoper krijg je dankzij Big Data een veel duidelijker beeld van je klanten

Belletje van de bank

Davenport: “Als verkoper krijg je dankzij Big Data een veel duidelijker beeld van je klanten. Vroeger wist je niet eens wie je klanten wáren, nu kun je precies zien hoe ze op social media praten over producten die je aanbiedt.”

Het verschijnsel Big Data zal ook, zo voorspelt Davenport, beroepsgroepen als accountants, advocaten en zelfs verslaggevers een boel werk uit handen (kunnen) nemen. Werk dat door zogeheten artificial intelligence tools kan worden gedaan. En op het gebied van beveiliging speelt Big Data eveneens een steeds grotere rol. “Het kan straks zomaar gebeuren dat mijn bank mij belt op het moment dat ik een grote aankoop doe om te controleren of niet iemand anders er met mijn bankpas vandoor is. Sta jij nu echt in déze winkel dít product te kopen?

DELTTA – met dubbel T

Wat er nodig is om optimaal te kunnen profiteren van Big Data, heeft Davenport samengevat in de kreet DELTTA, met:

  • de D van Data. “Onontbeerlijk. Zonder goede in- en outputgegevens hoef je niet eens te beginnen.”
  • de E van Enterprise. “Beter gezegd: de enterprise view. De visie van een bedrijf of organisatie op Big Data.”
  • de L van Leadership. “Pas als de bazen van een bedrijf de potentie van Big Data zien, kunnen ze er ook echt mee werken. Zo niet, begin er dan ook maar niet aan.”
  • de T van Targets. “Weet van tevoren waarvoor je Big Data wilt gebruiken, zodat het ook echt onderdeel kan worden van je bedrijfsstrategie. Als je, ik noem maar wat, coach bent van de Boston Red Sox, dan zet je het in om op zoek te gaan naar de beste spelers voor je team.”
  • de T van Technology. “En dan vooral de kennis daarvan. Voor traditionele Small Data niet zo belangrijk – iedereen kan wel een e-mail versturen naar een klant - maar voor Big Data essentieel. There are a lot more data formats to wrestle with, om het zo maar even te stellen.”
  • de A van Analysts. “Wie in staat is om de beste analytici in te huren, zal ook het beste gebruik kunnen maken van Big Data.”

Davenport speelt inmiddels met de gedachte er de letter P (van ‘Product’) aan toe te voegen. Hij is er nog niet uit of hij zijn nieuwe creatie dan DELTTAP, DELPTTA of PELTTAD moet noemen. Geen idee of Big Data hem daarbij kan helpen.

Big Data staat hoog op de managementagenda, organisaties realiseren zich dat hun data een wereld aan mogelijkheden biedt. Waar liggen de kansen voor mijn organisatie? Waar de risico’s? Hoe blijf ik mijn concurrentie voor? Deloitte kan organisaties helpen bij het beantwoorden van deze vragen door slim gebruik te maken van hun data. Thomas Davenport, een bekende ‘thought leader’ en auteur op het vakgebied Analytics, is als onafhankelijk senior adviseur verbonden aan Deloitte.