Sponsored content
Sponsored content

Smartphone: bedreiging voor de relatie?

De mobiele telefoon zorgt voor spanningen binnen de relatie. En: we beveiligen onze gsm lang niet altijd goed. Acht stellingen voor Marc Beijn, telecomspecialist bij Deloitte, over het zojuist gepresenteerde Global Mobile Consumer Survey van Deloitte.

1 Het Global Mobile onderzoek van Deloitte is representatief, er zijn nogal wat respondenten benaderd.

‘Dat klopt. In Nederland hebben we dit jaar ruim 3.000 consumenten via een online tool benaderd. Wereldwijd zijn dat er 53.000 uit 31 landen. Maar onze onderzoeksresultaten hebben echt betrekking op het consumentengedrag in ons land.’

deloitte - smartphone-onderzoek

2 Het gebruik van mobiele telefoons loopt enorm uit de klauw.

‘Nou, dat soort oordelen zal je ons niet snel horen geven, maar als je kijkt naar wat voor activiteiten mensen om de haverklap op hun telefoon ontplooien, dan is dat wel opzienbarend. Zo checkt 65% van de gebruikers zijn telefoon veelvuldig tijdens het tv-kijken, 31% kijkt nog een paar minuten voor het slapen gaan. En 37% tijdens het eten. Verder zijn gebruikers de hele dag in gezelschap of alleen op gepaste en minder gepaste momenten met hun smartphone bezig. Ik vind het bijzonder welke vormen dit aanneemt.’

3 De jeugd verknalt haar slaaprust met de nachtelijke, mobiele avonturen.

‘Vorige week las ik een interview in Dagblad Tubantia, waarin twee neurologen aan het woord gelaten werden. Zij maakten zich ernstige zorgen hoe de jeugd de slaap onderschat en hoe de beeldschermpjes de kwaliteit van de slaap aantasten. Niet minder dan 54% in de leeftijdsgroep tussen 18 en 24 jaar checkt de telefoon in de nacht en 15% beantwoordt dan ook daadwerkelijk berichtjes.  Over alle categorieën gemeten laat 33% de nachtrust door de telefoon verstoren. Dat is toch best opzienbarend. In de ons omringende landen is dat zelfs 39%.’

smartphone-onderzoek-deloitte-nrc

4 Veel te veel mensen hebben ruzie over het gebruik van de smartphone.

‘Dit is een opvallend punt uit ons onderzoek inderdaad.  Meer dan 30% van de gebruikers heeft wel eens discussie over zijn of haar smartphonegebruik gehad. En 24% van de gebruikers heeft mot over het smartphonegebruik met de eigen partner. Het gaat overigens niet altijd om ruzies, maar het is wel een nijpend gespreksonderwerp. De smartphone heeft impact op de sociale relatie.’

5 De mobiele telecomaanbieders hebben dus tevreden klanten.

‘Ja, dat zien we ook aan de cijfers. Met name als het gaat om 4G-aansluitingen zijn de consumenten bijzonder positief. Op de vraag of gebruikers 4G zouden aanbevelen bij vrienden en relaties kwam een hogere, zogeheten ‘Net Promotor Score’ uit de bus dan voor 3G-gebruikers. Een Net Promotor Score is het percentage mensen dat een dienst aanraadt aan vrienden en collega’s minus het percentage van de mensen dat dit afraadt.

6 Het is schokkend om te zien hoeveel mensen hun telefoon niet beveiligen met pincode of fingerprint.

‘Schokkend vind ik te ver gaan, maar het komt in de buurt. Bij de meeste telefoons zit de beveiligingsoptie er standaard op en moet je zelfs een handeling plegen om hem te deactiveren. Toch beveiligt 26% van de gebruikers de smartphone niet. Het is ook merk gebonden, bij Samsung is dat 44%, bij Apple 10%. Een verklaring hiervoor heb ik niet: het onderzoek richt zich op het wat, niet op het waarom.’

7 SMS is helemaal uit de tijd.

‘Op zijn minst is SMS behoorlijk op zijn retour. Vorig jaar zei bijna 60% dat ze in de afgelopen dagen een SMS hadden verstuurd, nu was dat nog maar iets meer dan 40%. Instant messengers als Whatsapp en de berichtenservice van Facebook zijn enorm gestegen. Daar zit ongetwijfeld een samenhang in. Inmiddels maakt 39% van de respondenten weleens gebruik van Voip-bellen via internet. En 54% geeft aan dat zij dit vaker doen dan vorig jaar.

Deloitte-NRC-smartphone-onderzoek

8 Tot slot: bellen is helemaal 2015…

‘Ook dat is significant. We appen veel liever dan dat we bellen. Vorig jaar zei ongeveer 80% dat ze in de week voor het onderzoek had gebeld, nu is dat minder dan 70%. Dat geldt voor alle leeftijdscategorieën. Overigens zien we ook een enorme toename in het bezit van smartphones in de categorie 55-plus.  Meer dan 75% van de 55-plussers heeft inmiddels een smartphone. Maar het gebruik blijft hierbij ver bij achter. Kennelijk moeten de ‘ouderen’ nog aan hun nieuwe smartphone wennen.’

Het Global Mobile Consumer Survey geeft een momentopname van de mobiele consument in 2016; hoe kiest, verbindt en gebruikt de consument zijn of haar mobiele apparaat? Het rapport bevat inzichten van 3.000 Nederlandse respondenten. Deze inzichten zijn verrijkt met internationale vergelijkingen, diepgaande analyses en uitgebreid onderzoek door Deloitte Global onder 53.000 respondenten uit 31 landen.