Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Over een paar jaar heeft niemand meer een auto

Silicon Valley-goeroe Brad Templeton werkte in het verleden bij Google en reist tegenwoordig de wereld over om zijn boodschap over onder andere de zelfsturende auto te delen met ons, de onwetenden.


U was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Google Car, de zelfsturende auto van Google. Hoe ver staat het daarmee?

“De ontwikkeling gaat snel, niet alleen van de Google Car, maar van de zelfsturende auto in het algemeen. Duitse autofabrikanten zijn al vrij ver, maar ik vind dat Google echt vooroploopt. Google heeft inmiddels 1,2 miljoen testkilometers afgelegd met zijn zelfrijdende auto.”

Wanneer staat de zelfsturende auto in de showroom?

“Er zijn natuurlijk al auto’s te koop die gedeeltelijk zelf rijden. Mercedes heeft een model dat het stuur van je overneemt in de file. Volkswagen en Volvo hebben soortgelijke modellen en ook Tesla is vrij ver. Maar de wet- en regelgeving speelt een bepalende rol in dit verhaal. Het is namelijk niet toegestaan om een auto zonder bestuurder de weg op te sturen. Auto’s moeten aan strenge voorwaarden voldoen om de weg op te mogen. Daarom heeft de Google Car zijspiegels. Niet omdat die nodig zijn om de auto veilig te laten rijden, maar omdat de wet het voorschrijft.”

Wat betekent de zelfsturende auto voor onze mobiliteit?

“Ik verwacht dat dat over een aantal jaar heel anders zal zijn. Een voorbeeld: nu zijn er auto’s te koop voor grote gezinnen, de MPV’s en de SUV’s. Handig als je met je hele gezin op pad gaat, maar er zijn genoeg ritten waarbij alleen de man of vrouw des huizes in die enorme auto zit. Ik voorzie dat we over een aantal jaar geen eigen auto meer bezitten, maar auto’s per minuut huren die bovendien zelf naar je toe rijden. Daardoor kun je voor elke situatie het juiste type auto huren. Dus niemand heeft meer een eigen auto, je laat er gewoon eentje voorrijden.”

En wanneer gaat dit gebeuren?

“Dat is een lastige vraag. Ik denk wel dat nog dit decennium bedrijven dit soort diensten zullen aanbieden, maar die auto’s zullen dan alleen kunnen rijden binnen het servicegebied van die dienstverlener. Of het snel in Amsterdam beschikbaar komt, vraag ik me af, want jullie zijn massaal verslaafd aan de fiets. Overigens denk ik dat we de fiets in de toekomst ook gaan sharen met elkaar. Dus net als de auto kun je ook de fiets per minuut huren waar en wanneer je maar wil. Dan kun je ’s morgens met de fiets naar je werk en als het ’s middags regent, ga je met de auto weer naar huis.”

Zelfsturende auto’s rijden veiliger dan menselijke chauffeurs. Maar hoe zit het met de veiligheid van de software. Kun je die auto’s hacken en bijvoorbeeld van een afstand overnemen?

“Iedereen is zich daarvan bewust en is er bezorgd over. We zullen pas echt weten hoe zich dat zal ontwikkelen als de auto’s voor het grote publiek beschikbaar zijn. Ik denk dat er vooralsnog geen perfecte oplossing voor is. Ik weet wel dat er hard aan wordt gewerkt. Ik wil het probleem niet bagatelliseren, maar je kunt je afvragen of we ons niet veel te druk maken om dit risico. Zet het eens af tegen het aantal mensen dat jaarlijks wereldwijd omkomt door auto-ongelukken. De zelfsturende auto is vele malen veiliger dan de gewone auto, dus wat mij betreft moet de ontwikkeling van de zelfsturende auto niet worden stilgelegd omwille van het risico op hacken.”

Auto’s die zelf rijden, bewaren waarschijnlijk ook data over onze autoritjes. Wat gebeurt er met deze data?

“Ja, dat is ook een issue, nu ook al bij bijvoorbeeld de taxi’s van Uber. Overigens volgen de overheid en hun geheime diensten ons al op grote schaal, dus het is geen nieuwe discussie. Persoonlijk zou ik het toejuichen als er bedrijven komen waar je anoniem een auto kunt huren. Maar het probleem is dat alle ontwikkelaars van deze auto’s de nadruk leggen op veiligheid – en daar ben ik het mee eens – en niet op privacy. Als er iets misgaat tijdens een rit, willen ze namelijk aan de data kunnen zien waarom dat is gebeurd zodat ze het probleem kunnen verhelpen. En daarnaast: als jij schade veroorzaakt aan het interieur van zo’n auto, omdat je bijvoorbeeld je milkshake laat vallen, willen ze je kunnen achterhalen.”

Door de opkomst en exponentiële groei van nieuwe technologieën verandert de wereld de aankomende jaren radicaal. Geen bedrijf of organisatie kan om de gevolgen van de verregaande digitalisering en de permanente stroom van digitale informatie heen. Het zorgt ervoor dat er voortdurend naar nieuwe business- en verdienmodellen moet worden gezocht. Daarom is het oriënteren op radicaal andere toekomstperspectieven noodzakelijk. Wil je hier meer over weten, kijk dan op de website van het Center for the Edge