Sponsored content
Sponsored content

Nieuwe technologie: be there or be square


Mocht je het nog niet in de gaten hebben: we zitten met z’n allen middenin een technologische revolutie. Deze week waren tal van hotshots uit Sillicon Valley bijeen in Nederland om presentaties te geven over robotics, 3D-printen, artificial intelligence en ga zo maar door. Hieronder de belangrijkste conclusies. En wat jij ermee kunt.

Hoezo een technologische revolutie?

In 1981 stuurde NASA een spaceshuttle naar het International Space Station met allerlei technologie aan boord ter waarde van miljoenen dollars. Nu zit diezelfde technologie (waarde: 1 dollar) in onze smartphones. Kortom, deze technologie en de mogelijkheden ervan zijn voor iedereen toegankelijk en betaalbaar. Tot zover de technologie.
Dan nu de revolutie. Wij mensen zijn gewend aan lineaire groei. We zetten elke dag een stapje en dat stapje is elke dag even groot. De ontwikkeling van technologieën verloopt exponentieel (revolutie!), omdat de rekenkracht van computers telkens met een vast percentage groeit, zodat de groeicurve op een gegeven moment vrijwel stijl omhoog loopt.

Wijzen uit Silicon Valley

Sprekers als Peter Diamandis, Brad Templeton, John Hagel III, Rob Nail en Daniel Kraft waren deze week in Amsterdam te gast op de Singularity University Summit Europe, om daar te spreken over ontwikkelingen in onder andere biotech, robotics, nanotech, computing. De exponentiële groei van technologieën is namelijk niet alleen leuk voor wizzkids op zolderkamers, het vraagt ook om een drastische koerswijziging in bedrijfsstrategieën. Immers, wie had ooit voorzien dat de ooit onbekende startup Whats App het vuur zo aan de schenen zou leggen bij de grote telecombedrijven?

Vier toekomstscenario’s die dichterbij zijn dan je denkt

1. De zelfsturende auto is al te koop

Er wordt volop mee geëxperimenteerd door Google, die al vele testkilometers in de Amerikaanse woestijn heeft liggen. Ooit was het een duur en prestigieus project, omdat de kosten voor de zelfsturende technologie een miljoen dollar bedroegen, tegenwoordig heb je de techniek al voor 10.000 dollar onder de motorkap. De zelfsturende auto staat dan ook al gewoon in de Nederlandse showroom. De Volvo V60 is namelijk uitgerust met tal van sensoren die de bestuurder waarschuwen voor gevaar. De auto maakt zelfs een noodstop als dat nodig is. De auto zou zelfstandig kunnen rijden, maar dat is vooralsnog wettelijk niet toegestaan.

2. De eindeloze groeimogelijkheden van technologische startups

Het kleine Whats App die de grote telecomreuzen wit om de neus maakt: het is een droomscenario voor elke zolder-whizzkid. Maar het kan dankzij technologie. Het businessmodel van nieuwkomers als Uber en Airbnb is volledig digitaal gedreven en daardoor oneindig schaalbaar. Een vergelijking om je een idee te geven: hotelconglomeraat Hyatt heeft 500 hotels en een omzet van 8 miljard dollar wereldwijd. Airbnb heeft nul hotels en is inmiddels 4 miljard waard. Doordat die ‘digitale’ start ups kleinschalig zijn en volledig om data draaien, zijn ze zeer wendbaar en kunnen ze op elke trend inspelen.

3. Robots worden steeds slimmer

Het gebruik van robots is niets nieuws. Ze staan al jaren onze nieuwe auto’s te spuiten in autofabrieken. Maar wat wel nieuw is, is dat ze steeds slimmer worden en exponentieel in kosten dalen. Vergde een simpele handeling vroeger eindeloos programmeerwerk, tegenwoordig kun je volstaan met de handeling één keer voordoen. En als de robot denkt dat het beter kan, laat hij dat vervolgens zien. De robotstofzuiger is niet langer een luxegadget, maar zorgt ervoor dat het kantoorpand schoner is voor hetzelfde geld.

4. Zorg op maat

Geen toekomstmuziek maar realiteit: een apparaatje dat we om onze pols dragen, meet ter plekke onze bloeddruk en bloedwaarden. Via de iPad kun je vervolgens met je huisarts overleggen die medicijnen op maat voorschrijft. Op maat inderdaad, want ze zijn precies afgestemd op jouw DNA-profiel. Dat is tegenwoordig namelijk ook simpel en goedkoop vast te stellen.

Wat jij met deze informatie kunt

Als je mee wilt doen met deze revolutie, moet je drie dingen onthouden:

  1. Ga van menselijke afhankelijkheid naar digitale afhankelijkheid
    Lanceer je een nieuw product, verkoop dan geen mensenkennis en uren, maar software en applicaties. Aan capaciteit van mensen zit namelijk een grens, aan die van software en applicaties niet.
  2. Hou op alle kennis in huis te willen hebben
    Het aantal medewerkers is beperkt en daardoor je kennis ook. Als je durft de kennis van buiten te halen, bijvoorbeeld via een crowdsourcing platform, is je stroom aan nieuwe ideeën eindeloos.
  3.  Heb een doel voor ogen
    Sta ergens voor en maak het waar. Organisaties die niet weten waarom ze iets doen, zijn ten dode opgeschreven. Geld verdienen is niet het doel van je bedrijf, het is de resultante van je doel.

Het bewijs

Nog niet overtuigd dat alle nieuwe ontwikkelingen supersnel gaan en dat je iets moet met alle technologische ontwikkelingen? Bekijk de video en denk aan de wereld van morgen die vandaag al is begonnen.

Samen de toekomst bepalen

Deloitte is Lead & Innovation Partner van de Singularity University Summit Europe. Door de opkomst en exponentiele groei van nieuwe technologieën verandert de wereld de aankomende jaren radicaal. Geen bedrijf of organisatie kan om de gevolgen van de verregaande digitalisering en de permanente stroom van digitale informatie heen. Het zorgt ervoor dat er voortdurend naar nieuwe business- en verdienmodellen moet worden gezocht. Daarom kijkt Deloitte samen met haar klanten naar een radicaal anders toekomstperspectief.