Sponsored content
Sponsored content

Nieuwe privacywet: elk nadeel heeft veel voordelen

Privacy is er niet meer, denken velen. Ze weten toch alles al van me. Privacy-experts Jan-Jan Lowijs en Annika Sponselee van Deloitte weten wel beter. De nieuwe EU-wetgeving biedt een hoop voordelen, voor ondernemers en consumenten. Welke?



Onze huidige wetgeving op het gebied van privacy uit 2001, is gebaseerd op de regelgeving van de EU uit 1995. Voor de goede orde: toen bestond Facebook nog niet en van Google en iPhone had ook nog niemand gehoord. Nu is er de gloednieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming, de General Data Protection Regulation. Wat er vooral verbeterd is: in de oude versie zat nogal wat bureaucratie verscholen en dat is eruit gehaald. Tevens is er een betere privacybescherming gerealiseerd voor jou, het individu. Het nadeel: als organisatie zal je aan een hoop regels moeten voldoen. Bedrijven vinden dat niet fijn. Maar elk nadeel heeft zijn voordelen.

Voordeel 1: Je kunt veel waarde halen uit de ‘verplichte’ data.

Annika Sponselee: ‘De wetgeving verplicht je een duidelijk beeld te vormen van je verwerkingen. Je moet een inventarisatie maken van de persoonsgegevens die je hebt. En je moet dus weten wat je met al die data doet. Als bedrijf moet je in de smiezen hebben wat er in jouw organisatie afspeelt op het gebied van persoonsgegevens. Als je dat toch moet doen, doe het dan goed. Wat gebeurt er bij jouw organisatie? Zorg dat je die data goed inregelt en naar het geheel van data kijkt en er controle over krijgt zodat je waarde uit die data kunt halen. Data is het nieuwe goud. Op basis van die data-analyse kun je belangrijke beslissingen nemen. Wat te denken van customer analytics? Daar liggen, binnen de grenzen van de wet, zoveel inzichten en kansen.’

Voordeel 2: Het recht van overdraagbaarheid biedt nieuwe kansen voor klantwinning.


Jan-Jan Lowijs:
‘Er komt een regel aan waarbij jij als individu jouw gegevens mag opvragen bij de ene organisatie en die moet de organisatie dan elektronisch aanleveren. Daar mag je mee naar een andere organisatie en vragen: hier heb je mijn gegevens, mag ik klant worden bij jullie? Overdraagbaarheid van gegevens heet dat, data portability. Voor bedrijf A is dat beangstigend, want hij kan niet langer data exclusief voor zichzelf houden om klanten bij zich te houden. Voor partij B is dit een enorm voordeel want op deze manier kun je nieuwe klanten inclusief hun data binnen krijgen. Stel, je hebt een webshop en nieuwe klanten kunnen data als hun verlanglijstjes van gewenste producten of een overzicht van hun eerdere aankopen aan jou leveren zodat jij aanbevelingen kunt doen, dan kun je zeggen: beste klant van de concurrent, kom bij mij, dan krijg je korting. Zo kun je dus klanten wegsnoepen bij de concurrent.’

Voordeel 3: Je ontvangt een bonus als de security-maatregelen in orde zijn.

Jan-Jan Lowijs: ‘Je mag als organisatie nog steeds zelf weten hoe je de persoonsgegevens beveiligt. Je mag zelf inschatten hoeveel risico je loopt. In de regelgeving worden een aantal goede security-maatregelen genoemd, zoals het versleutelen van data – encryptie – of werken met pseudoniemen, zodat niet iedereen herkenbaar is in de gegevens. Als je dat goed geregeld hebt en je wordt toch gehackt, dan heeft dat een positieve uitwerking op bijvoorbeeld een eventuele boete.

Annika Sponselee: ‘Voor alle voordelen geldt: zo wordt de regelgeving niet alleen een last waar je doorheen moet, maar ook een usp of business enabler.’

En wat doet het voor jou, de consument?

Veel meer dan de ‘oude’ regelgeving. Jan-Jan Lowijs:‘Het biedt echt betere bescherming. Je kunt als individu veel meer controle krijgen over jouw gegevens. Zonder privacyregelgeving, dan zou het voor organisaties bijvoorbeeld mogelijk zijn om in kaart te brengen hoeveel of wat jij drinkt, eet en rookt. Daar waren we uiteindelijk allemaal niet beter van geworden.’

Consumenten moeten zich meer bewust worden van de gevoeligheid en de waarde van hun gegevens, waarbij aan de andere kant bij ondernemingen en overheden een groter privacybewustzijn wordt gegeneerd. Organisaties kunnen privacy als onderscheidend vermogen inzetten. Deloitte heeft een Privacy team met ruime ervaring in het ondersteunen van organisaties bij privacygerelateerde uitdagingen en in het benutten van kansen die privacy biedt. Wil je meer weten over dit onderwerp, neem dan contact op met Annika Sponselee of Jan-Jan Lowijs.