Sponsored content
Sponsored content

Nederlanders zijn dol op 4G. En vergroeid met hun smartphone



Elk jaar doet Deloitte in ongeveer veertig landen onderzoek naar hoe consumenten hun mobiele telefoon gebruiken. Zo ook in Nederland. De cijfers van dit Global Mobile Consumer Survey zijn – hoe zullen we het netjes zeggen – nogal schokkend.

De kern van de zaak: we zitten met z’n allen zo’n beetje de hele dag naar onze telefoon te loeren. Dat wil zeggen: de Nederlanders onder ons die een smartphone hebben. En dat geldt inmiddels voor 82 procent. Ook 55-plussers zijn massaal om: 68 procent van deze groep heeft een smartphone, een stijging van 100 procent ten opzichte van 2013.

“Bijna de helft van de smartphone-gebruikers ‘checkt’ zijn telefoon binnen een kwartier na het wakker worden”

Vanaf het moment dat we opstaan totdat we gaan slapen, hebben we onze telefoon in de buurt. “Bijna de helft van de smartphone-gebruikers ‘checkt’ zijn telefoon binnen een kwartier na het wakker worden”, zegt Marc Beijn, senior manager bij Deloitte Consulting en verantwoordelijk voor het Nederlandse deel van het onderzoek. “En daar hebben we niet in meegenomen dat je je telefoon als wekker gebruikt. Het gaat echt om e-mail checken, nieuwsberichten lezen en social media volgen.”

Tijdens de hutspot

Voel je je al aangesproken? We gaan nog even door met de percentages. Driekwart van de smartphonende Nederlanders houdt zijn telefoon op het werk in de gaten en 29 procent doet dat ook tijdens vergaderingen. Ook tijdens het avondeten zijn we er druk mee. Maar liefst 36 procent leest berichten al hutspot-etend en 30 procent doet dat zelfs in een restaurant. 34 procent van de gebruikers checkt zijn telefoon tijdens een gesprek met vrienden. “Dat is niet echt sociaal te noemen,” zegt Beijn, “maar toch zijn velen het heel normaal gaan vinden.”

Ook later op de avond laat het apparaatje ons niet los. Als we televisie kijken bijvoorbeeld: 59 procent doet dat al smartphone-gebruikend. En binnen een kwartier voordat we gaan slapen, is 43 procent onder ons druk met de mobiel.

Dataslurpers

Dat we haast vergroeid zijn met onze smartphone, en dus altijd en overal online zijn, heeft voor een groot deel te maken met de goede mobiele internetvoorzieningen in ons land. We zijn inmiddels massaal overgestapt op 4G. Beijn: “We hebben een stijging gemeten van 192% ten opzichte van vorig jaar. Mensen die 4G gebruiken – en dat is inmiddels 35 procent van de Nederlandse mobiele gebruikers – zijn echte dataslurpers. Ze gebruiken drie keer zoveel data als mensen die via 3G online zijn, gemiddeld maar liefst 3 Gigabyte per maand.” Dat komt vooral door het soort dataverbruik van 4G-ers: vooral veel streaming video en muziek. “Maar we zien ook dat deze groep mensen vaker zijn e-mail checkt en meer gebruikmaakt van social media. 4G is daarin dus een versterkende factor.”

Nog meer 4G

De vraag die zich opdringt, is: waar gaat het heen? Er zijn verschillende manieren om die vraag te beantwoorden. De eerste is kijken naar het gebruik zelf. “Ik verwacht dat het datagebruik nog verder zal stijgen”, zegt Beijn. “Bijvoorbeeld vanwege bellen via internet, dat inmiddels door 23 procent van de gebruikers wordt gedaan. Ook zaken als video on demand worden almaar populairder en daar zullen we nog vaker de smartphone voor gebruiken. De 4G-verbindingen in ons land zijn zo goed, dat dat ook kan. Dat hoorden we ook terug van de respondenten: mensen vinden 4G vaak zelfs prettiger en sneller dan de wifi-verbindingen, zelfs thuis. En de abonnementen voor databundels dalen gestaag, dus de consument is duidelijk de winnaar in dit verhaal.”

Ben jij verslaafd?

Je kunt de waar-moet-dit-naartoe-vraag ook anders bekijken: wat doet dit met ons leven? “Ons gedrag is bijna hysterisch”, zegt Beijn, die toegeeft net zo bovenop zijn smartphone te zitten als de respondenten. “Ik verwacht dat er wel een soort correctie optreedt. In de vorm van smartphone-etiquette bijvoorbeeld. Hoewel het dataverbruik zal toenemen, denk ik dat de frequentie waarmee we onze telefoon gebruiken, zal afvlakken. Er is only so much you can handle.”

Wie het na het lezen van dit artikel nog aandurft, kan de proef op de som nemen: test op de site van de The Huffington Post hoe erg jouw smartphone-verslaving is. Deze test is ontwikkeld door de Amerikaanse Iowa State University.

In dezelfde – confronterende – categorie: de app Checky. Daarmee kun je zien hoe vaak per dag je je telefoon checkt. Verkrijgbaar via de App Store en Google Play.

De Global Mobile Consumer Survey geeft een momentopname van de mobiele consument in 2015; hoe kiest, verbindt en gebruikt de consument zijn of haar mobiele apparaat? Het rapport bevat inzichten van 2.000 Nederlandse respondenten. Deze inzichten zijn verrijkt met internationale vergelijkingen, diepgaande analyses en uitgebreid onderzoek door Deloitte Global onder 49.500 respondenten uit 31 landen.