Sponsored content
Sponsored content

Internet der dingen: 40 miljard online apparaten in 2020



Eerst was er ‘gewoon’ het internet. Nu is er het internet der dingen, onder Engelstaligen beter bekend als the internet of things. Het begrip staat – hoewel al in 1991 geïntroduceerd – nog niet in de Van Dale. Wat is het? En waarom zijn ‘zij die het kunnen weten’ er zo enthousiast over?

Het internet der dingen wil zoveel zeggen als: interactie tussen apparaten die zijn verbonden met internet. “Die apparaten wisselen gegevens uit”, zegt Alexandre Janssen, medeoprichter van de Innovatie BV bij Deloitte. “Denk bijvoorbeeld aan een elektrische auto, die straks zonder tussenkomst van de bestuurder communiceert met oplaadstations en vervolgens aan de bestuurder het station met het gunstigste aanbod toont: beschikbaar, het goedkoopst en in de buurt.”

Het internet der dingen is niet een nieuw ontwikkeld systeem, maar is een gevolg van het feit dat steeds meer apparaten met internet verbonden zijn. Inmiddels meer dan 13 miljard. We lopen allemaal met een smartphone op zak, hebben een tablet, een internet tv, onze thermostaat is connected en we spelen met onze PlayStation tegen mensen aan de andere kant van de aardbol. Online, online en nog eens online. Schattingen zijn dat we in 2020 zo’n 40 miljard devices aan internet hebben hangen.

Dataverzameling over koffie

Die aantallen en de toegankelijkheid ervan voor de massa maken dat het internet der dingen nu een enorme vlucht neemt. “Er worden nieuwe producten en diensten ontwikkeld die de groeigebieden van de toekomst zijn”, zei Internet of Things expert Lorna Goulden tijdens een Executive Breakfast in The Edge, het nieuwe, met sensoren gevulde Amsterdamse kantoor van Deloitte. “Bijvoorbeeld op het gebied van de gezondheidszorg. Er komen steeds meer apps waarmee we individueel slaapgedrag, gewicht en zelfs bloed kunnen analyseren.”

Ze ziet enorme kansen voor bedrijven. Als voorbeeld noemt ze Costa Coffee, het Britse equivalent van het Amerikaanse Starbucks, wereldwijd een van de belangrijkste koffiebedrijven. “Costa Coffee koos voor strategische verkoopplaatsen, namelijk locaties waar de smaak van koffie nogal te wensen overlaat, zoals ziekenhuizen en kantoren.” Nog een slimme zet was het inhuren van topontwerpers voor de ultieme koffiebeleving én – en daar komt het – Costa Coffee verzamelt via zijn onderling verbonden koffiekiosken zoveel mogelijk informatie over de voorkeuren van zijn klanten. “Daar wordt direct op ingespeeld voor een verbeterde klantenbeleving.”

Precies op tijd hozen

Alexandre Janssen voorziet net als Goulden ook in eerste instantie kansen voor bedrijven, maar hij zoekt het in een andere hoek. Die van het onderhoud. “De sensoren die communicatie mogelijk maken, zijn nu heel goedkoop. Dat maakt het voor bijvoorbeeld de gemeente mogelijk om vuilnisbakken uit te rusten met sensoren, die een seintje geven als ze vol zijn. In plaats van op gezette tijden alle prullenbakken controleren, hoeft de gemeentemedewerker slechts op pad als hij een seintje krijgt. Veel efficiënter.”

Ook voor de consument zullen steeds meer datagerichte toepassingen komen, denkt hij. Hij noemt het voorbeeld van Hoosjebootje, een bedrijf dat booteigenaren helpt bij onder andere het hozen van hun volgelopen boot. “Booteigenaren moesten voorheen zelf controleren of er water stond in hun boot. Hoosjebootje biedt nu een nieuwe dienst aan: je koopt een sensor voor in je boot, die een seintje op je smartphone geeft zodra je boot water maakt. Vervolgens kun je Hoosjebootje inschakelen. Handig dat je niet meer elke keer – en altijd te vroeg of te laat – naar je boot hoeft te fietsen voor controle.”

Is het veilig?

Hoe onbegrensd en fantastisch ook, zowel Janssen als Goulden wijst op de keerzijde van het internet der dingen. Want zoals met alles, die is er ook. “Je genereert ontzettend veel data, hoe ga je daarmee om?”, zegt Janssen. “Vooral privacy is iets waarover goede afspraken moeten worden gemaakt. Want wie beheert die data? Hoe veilig is de opslag ervan? En hoe voorkomen we dat persoonlijke informatie terechtkomt bij de massa?”

Ook Goulden ziet nog wel wat mitsen en maren. “Als machines met elkaar kunnen communiceren, hoe weten we dan of onze machine is verbonden met een betrouwbare machine? Hoe weten we of onze apparaten zijn gehackt of niet?”

Er is dus nog wel wat werk te verzetten, maar beiden zijn het erover eens: het internet der dingen zal ons leven drastisch veranderen. Goulden: “De wereld heeft nog nooit voor zulke grote veranderingen gestaan.”

Door de opkomst en exponentiële groei van nieuwe technologieën verandert de wereld de aankomende jaren radicaal. Deloitte volgt daarom de ontwikkelingen op het gebied van Digital, Data en Cyber Security op de voet en vertaalt deze naar kansen en concrete oplossingen voor haar klanten. Wil jij van gedachten wisselen met Alexandre Janssen? Neem dan contact met hem op.